/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Når ejerboliger beskattes
Fra : PeterTheisen
Vist : 365 gange
20 point
Dato : 26-09-08 21:07

Er det korrekt at husprisen vil falde hvis man beskatter husprisstigningen?

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 26-09-08 21:08

NEJ

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 26-09-08 21:13

Kommer temmelig meget an på hvem der sidder ved styrepinden

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 26-09-08 21:45

Ja, naturligvis.
Hvis stigningen i priserne på huse beskattes vil den samlede husleje stige, med mindre beskatningen medfører at stigningen bliver mindre. Så, alt andet lige, vil en beskatning af huslejestigninger give mindre boligprisstigninger.

Derfor er der rigtig meget fornuft i at beskattehusprisstigninger, for at undgå den absurde omfordeling af penge, de ret vilkårlige hus prisstigninger medfører.

Specielt over de sidste 6-8 år ville samfundet ville samfundet have haft rigtig meget gavn af en sådan skat. Men regeringen vil som sædvanligt ikke andet end at sidde på deres flade og stirre tomt ud i luften.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 26-09-08 21:48

Naturligvis skulle skatten bruges til at lette andre skatter, først og fremmest bundfradraget og den asocial moms.

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 26-09-08 21:49

Jeg tænker bare at en husprisfald medfører stigende ledighed, konkurs og at kreditorerne aflægger naboen jævnlige besøg.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 26-09-08 21:55

Problemet er at huspriserne pt. er urealistisk høje, og derfor falder til et realistisk niveau.
Der er rigtig mange der har optaget lån i deres huse til forbrug, så der ikke længere er nogen friværdi. Når så prisen falder, som den gør nu, er der mange der kommer i problemer.

En skat på husprisstigninger ville have lagt en dæmper på stigningen i priser, og det store fald vil ser nu kunne stort set være undgået.

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 26-09-08 21:57

Du siger at beskatning af ejerboliger ved salg vil medføre husprisfald. Men medfører husprisfald ikke stigende ledighed, konkurs og det at kreditorerne aflægger naboen jævnlige besøg?


Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 26-09-08 22:00

Nej, jeg siger at en beskatning af prisstigninger på fast ejendom vil medføre mindre prisstigninger end der ellers ville være, det ville ikke medføre fald.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen


Dato : 26-09-08 22:04

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 27-09-08 06:15

Helt enig med BertelBrander, også i holdningerne.

Man køber jo bolig ikke på prisen, men på de samlede årlige ydelser efter skat. Da man indførte de afdragsfrie lån steg priserne på boliger voldsomt, selv om alle "eksperterne" fra banker or realkredit samt regering havde sagt det ikke ville medføre prisstigninger. Og en stor del af de aktuelle prisfald skyldes det stigende renteniveau, der også medfører stigninger på de månedlige ydelser.

Så med en fornuftig beskatning af ejerboligen havde prisstigninger været mindre, de nuværende prisfald ligeledes, stigningen i ulighed i Dk havde været mindre, og den økonomiske boble havde været mindre.

Jeg havde så også været lidt fattigere, men måske nemmere kunne få solgt den lejlighed jeg snart har haft til salg ½ år, og sikkert været mindst ligeså lykkelig. Sådan tror jeg også de fleste andre ville have haft det, måske havde der også været lidt færre firhjulstrækkermonstre i gadebilledet


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste