/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Starte nr. 2 harddisk med Win
Fra : ingelein
Vist : 445 gange
20 point
Dato : 25-08-08 13:30

Hej
Engang imellem er det bedst at starte en ny tråd, og min tidligere tråd har bevæget sig bort fra det oprindelige emne.

Jeg har en Pc med 2 harddiske installeret. Ved opstart kan jeg vælge hvilken harddisk der skal køre. Begge harddiske ar Windows XP Sp2 installeret. Harddisk nummer 2 kan imidlertid ikke startes, fordi den mangler en system 32\hal.dll fil.

Men hvordan får jeg denne fil ind i systemet, når jeg nu slet ikke kan starte harddisken.

Jeg er også villig til at formatere harddisk 2 - men jeg har kun et styresystem på skive, som er ældre end det der pt. er installeret (Win XP Sp1 på min skive).

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-08 13:37
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-08-08 13:38

klaudi har givet dig linket i den anden tråd og bedre forklaring får du ikke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 13:55

Hej miritdk
Jeg har skam studeret og printet indholdet af dette link ud - men her er der tale om at man ikke kan få sin nr 1 og eneste harddisk op at køre.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, når der står: Boot op på din XP installations-cd og den meddeler mig at jeg kører en nyere version og ...........

Det er jo når jeg booter at jeg skal vælge harddisk. Og så kommer jeg i tvivl om det er dengældende/fungerende harddisk den booter op på.
Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 25-08-08 14:53

Det kan muligvis ses i diskhåndtering hvilken harddisk du kører på.
Kig på størrelsen af partitionen med (C:)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-08 15:11

Mig bekendt kan du ikke installere et xp system nr 2 på en computer hvor der er et aktivt xp system i forvejen, som ønskes bevaret.
Men du kan jo prøve at åbne computeren og tage ledninggerne ag disk nr 1.

derefter installerer du xp på disk 2 . så kan den jo ikke finde det nyere 1 og forlange tilsvarende inst disk.

Når det nye 2 system kører og er fuldt opgraderet til sp2 , kan du jo med slutkket maskine sætte disk 1 til igen.
Men jeg frygter det går galt og et af systemerne ødelægges igen, når du prøver at boote med begge harddiske sat til.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-08-08 16:01

Hej Transor
Jeg er helt eller ikke helt med på hvad du mener.
Hvis jeg nu ville køre med et helt andet styresystem på den ene harddisk, hvordan ville jeg så kunne komme ind på den harddisk.
Løsningen med at pille ledningerne fra den ene harddisk er ikke så dum. Det kan jeg da prøve.

Når jeg ikke forstår dig helt er det fordi der i opstarten er vist de to Win XP programmer på hver sin disk.

Mit problem er også at jeg til trods for at alle mulige ting siger mig at harddisken er ok og i orden, kan den ikke startes på grund af den manglende hal.dll fil. Normalt ville jeg finde den fil i den anden Xp på disk 1 og kopiere den over i system 32 mappen. Men wodden kommer jeg ind i harddisk 2?

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-08-08 22:08

Tak for svaret Eyvind.
Mange hilsner Ingelein

Det viste sig at der ikke var noget styresystem på harddisk nr. 2