/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
laaaangsom Start - hvorfor?
Fra : ingelein
Vist : 1292 gange
17 point
Dato : 23-08-08 15:24

Hej
PC med 2 harddiske, hvoraf kun den ene virker - den anden mangler en eller anden fil.
Ved opstart har jeg hidtil kunnet vælge hvilken harddisk jeg vil starte - pil op eller ned og enter.
Efter at jeg har installeret et trådløst tastatur + mus (Logitech S510 + relevante drivere + opdatering), kan jeg ikke længere vælge hvilken harddisk men er nødt til at afvente de 24 sekunder der går inden maskinen selv vælger. 24 sekunders spildt tid.

Herefter går det meget langsomt inden jeg kan starte med at vælge et program. Jeg kan se at den højre side af min processlinje er meget langsom om at blive bygget op og jeg har først adgang til at kunne foretage mig noget, når højre side af processlinjen er bygget færdig. Slutter med at vælge DA som sprog. Finale.
Så er der også gået det meste af 3 minutter. Det er til at blive tosset over.
Hvordan undgår jeg den lange ventetid?

Jeg har "arvet" denne fine PC med de to store harddiske på knap 150 GB tilsammen og 512 mb Ram. Min gamle maskine havde lige så mange ram, men jeg kunne komme i gang med at arbejde betydeligt hurtigere. Jeg har slettet alle programmer, som jeg ikke har brug for. Norman kan jeg ikke slette helt, til trods for at jeg prøvet med et downloaded program: Perfect uninstaller. Dette program bliver ved med at sige at den ikke kan slette programmet, fordi det ikke er registreret.
For filen da
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 15:42

HELE maskinen trænger til udrensning - ikke bare slette programmer - det hjælper ikke - ofte tværtimod da maskinen så måske forsøger at starte noget der ikke længere findes....

Så en nyinstallation ville gøre underværker....

Det har INTET med dit keyboard at gøre.

Ligeledes er dit keyboardskifte IKKE skyld i du ikke længere kan vælge....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-08-08 15:51

Du kunne i første omgang starte med en diskoprydning, slette cookies, slette midlertidig temp filer

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-08-08 15:53

Citat
Norman kan jeg ikke slette helt

Slet dem manuel

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-08 16:29

Hej Refi
Der er nogle programmer, bl. a. Adobe programmer, som jeg ikke gerne vil slette. De er købt og installeret lovligt, men da den arvede pc var en hjemmearbejds-pc, har min søn ikke de originale skiver. Jeg vil så nødigt af med Adobe Photoshop. Derfor også nødigt starte helt forfra.

Det kunne jeg eventuelt gøre med disk nr. 2. Men jeg har set at den kører som slave (set i opstarten af computeren). Desværre forsvinder disse oplysninger så hurtigt at jeg ikke får læst dem ordentligt - men jeg kan vel se dem på anden vis. Der kommer nemlig også nogle oplysninger som Capable -but disabelt.

Hvordan får jeg disse grundlæggende oplysninger til at "stå stille" så jeg kan læse dem - eller hvordan ser jeg dem via kommandoprompten?

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 17:04

Så må du jo forsøge (efter du har afinstalleret) at rense ordentlig ud....

Du kan evt. afinstallere med denne

http://www.revouninstaller.com/

Den renser bedre ud end den "normale" afinstallation og vil sikkert også af samme årsag vise dig nogle programmer du "troede" du havde slettet...

Men det vil under alle omstændigheder give dig en væsentlig hurtigere PC ved en HELT FRISK installation af OS (som vel er XP)

Men prøv....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-08 17:29

Kan du ikke i første omgang tage forbindelsen fra den ekstra harddisk, af med side dækslet og tag de to kabler af både strømmen og data kablet, det kunne godt være at den langsomme start skyldes at computeren forgæves forsøger at starte den ekstra disk.
Har du to styre systemer som kan starte på skift, eller hvad mener du med at kunne vælge med piltaster ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-08 18:36

Hej o.v.n

Når jeg starter op kan jeg vælge, hvilken harddisk jeg vil starte. Det gør jeg med pil-taster op eller ned og enter.
Men som jeg skrev, kan jeg sørme ikke læse hurtig nok til at kunne se, hvad der er capable - but disabled. Ikke fordi jeg tror at det har noget med min langsomme opstart at gøre, men jeg vil da alligevel gerne vide hvad det er.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-08 18:38

Igen til o.v.n
Den største harddisk- som også er den jeg arbejder på, står øverst.

Og inden jeg skiftede tastatur og mus behøvede jeg ikke at vente 24 sekunder inden systemet selv havde talt ned til at det var denne harddisk, jeg ville starte.

Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 17 point
Dato : 23-08-08 18:41

Er der forskel på stikket på tastaturene ? Er den gamle PS2 og den nye USB ? Du skal muligvis ind i BIOS og slå USB til før du kan bruge det nye tastatur

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-08 19:01

O.v.n
Ja, det nye tastatur er et USB tastatur, men alt andet virker med dette tastatur - bortset fra lige indgangsvalget af harddisk.

Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 19:05

Citat
bortset fra lige indgangsvalget af harddisk.

Du har stadig IKKE svaret på om der er 2 styresystemer siden du absolut vil have det valg.....

Hvis det ene ikke du´r skal den jo lige opdage det først inden den går videre....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-08 19:08

Jovist virker tastaturet, men måske først når Windows er kommet på ? Og det er under starten at du ikke kan bruge tastaturet ikke ? Jeg havde selv problemet da jeg skiftede tastatur, jeg skal nemlig vælge mellem Linux og Windows under starten, det kunne jeg ikke fordi USB stod som disapple i BIOS

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-08 20:01

Til REFI
Jo der er to styresystemer. DEt er nr. 1 jeg kører med. Når jeg tidligere - inden det nye tastatur - valgte nr. 2, fik jeg en meddelelse om at systemet manglede en fil for at kunne starte op. Derfor har jeg holdt mig til nr. 1 selvfølgelig. Men begge OS er Win XP.

Til O.V.N.
Hej Ove, så må jeg lige finde ud af, hvordan jeg kommer ind i Bios (SET-UP?) først. Mon jeg kan komme ind i Bios når tastaturet ikke virker?
Tillad mig at spørge tumpet: Alt andet kører jo på USB (ialt 6 USB porte) vil det sige at tastaturet har en speciel opsætning i BIOS?
Tak for et svar, når du har grinet af - eller er færdig med at ryste på hovedet.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-08 20:06

Citat
fik jeg en meddelelse om at systemet manglede en fil for at kunne starte op.

Så har du jo årsagen....

Som sagt for du den ALDRIG til at køre optimalt uden at starte FORFRA.....

Så enten accepter at du mister et program eller lev med tiden....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-08 20:14

Citat
Alt andet kører jo på USB (ialt 6 USB porte)
ja men først når Windows er indlæst, det er før Windows indlæses at du skal træffe dit valg, har du ikke det gamle tastatur så du kan komme i BIOS ? Ellers får du problemer fordi det nye først virker når Windows er åbnet

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 23-08-08 20:18

Mærkeligt at der er installeret 2 harddiske med XP på, jeg ville formatere den harddisk med den version af windows du ikke har brg for! hvis du gør det vil du nok slippe af med vente tiden, (eller også fucker den mere op:) men under alle omstændigheder har folk ret i at en ren istallation nok vil være det bedste. gem alt det du vil beholde på en cd eller en ekstern disk, og formater begge drev, og begynd forfra.

du har vel ikke et gammelt tastatur liggende, så du kan komme ind og ændre eventualle installinger i bios?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-08-08 20:29

Hej Refi
Det var som skrevet harddisk 2 der manglede en fil og derfor ikke kunne starte op. Det er derfor jeg kun har gang i harddisk nr 1.
Vedr. harddisk nr. 2 aner jeg p.t. ikke, hvordan jeg får den formateret og startet op på en helt frisk. Men det kan jeg nok få hjælp til herinde.

I øjeblikket er det den harddisk jeg kører på - som det drejer sig om.
1. Jeg har lige været i BIOS og kunne se at USB Mouse/keyboard var disable. Det har jeg rettet og enablet - men nu melder systemet at der er fundet ny hardware: en PS 2 mus!.
Foreløbig har jeg ignoreret skidtet, for det kører jo med tastaturet nu.
Skal lige tænde og slukke et par gange mere for at se, hvad der sker.

Og jeg har indtil flere andre keyboards - almindelige og til USB med tilhørende mus, så jeg kan godt gå tilbage til maskinens dele som ved leveringen.

Mange hilsner Ingelein.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-08 20:48

Nu du har Enapple USB tastaturet, kan du så ikke selv vælge harddisk under starten ? Hvis ikke du bruger styresystemet på nummer to harddisk, som vil jeg anbefale at du formateren den disk, efter at har flyttet vigtige dokumenter og filer, du formaterer fra Diskhåndtering, højre klik på Denne computer og klik på Administrer, der er diskhåndtering forneden under Lager, højre klik på den aktuelle disk og klik på Formater, du kan også først slette partionen/partionerne og bagefter formatere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-08-08 20:50

Lad da bare systemet installere den mus, nu den gerne vil

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 24-08-08 07:53

Hej ingelein.... Vil du ikke være sød at tjekke mit spørgsmål om citronsyre i opvaskemaskinen? Jeg har desværre ikke mulighed for at skrive til dig "privat" da det kun er dine favoritbrugere der kan det.
http://kandu.dk/Spg125257.aspx

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-08-08 09:53

Hej hyldeborg
Ja, han hældte det bare ned i bunden af maskinen og kørte så en 55 graders vask uden porcelæn i maskinen.
Undskyld at jeg ikke har svaret i tråden - jeg tror at jeg har lukket den for mit vedkommende.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 04-09-08 17:22

Tak for svaret o.v.n..
Jeg har fulgt flere af de gode råd, men opstarten er stadigvæk langsom. Det har så også vist sig at der slet ikke er to styresystemer, selvom jeg får valget ved opstarten. Man kan vel ikke have to styresystemer på samme HD? - Nå jo, det kan man da vist
Jeg har valgt dine bud som de bedste.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-09-08 02:46

Tak men ked af at du ikke fik løst problemet