/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutning af VVB
Fra : cc1960
Vist : 1526 gange
20 point
Dato : 23-03-08 12:47

Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende tilslutning af min varmtvandsbeholder.

Vi har et fastbrændsels fyr. BAXI Solo Inova 50KW, som jeg selv har sat op. Der er 3000L acc tank.

Min varmvandsbeholder er tilsluttet som en radiator. Problemet er nu, at når der ikke er mere varme tilbage i anlægget/akkumuleringstanken, så tages der varme fra min VVB.
Det er jo ikke særlig smart.

Jeg har tænkt på at tilføje en "ventil" som finder ud af, at fremløb til VVB er for lavt, og som så slukker for fremløbet. Men når så fremløbet er lukket, bliver den jo ikke åbnet igen før der kommere MERE varme igen. Men der kan jo ikke komme mere varme, fordi ventilen er lukket.
Og hvordan "måler" jeg, at temperaturen INDE i VVB er varmere/koldere end fremløbet.

Min VVB er vist en rigtig gammel sag. En stor cylindrisk beholder (brugsvandet) med en kappe uden om(fremløb fra anlæget).

Er der nogen som kan give mig nogle ideer til hvordan jeg får lavet denne tilslutning?

Det tager osse MEGET langt tid før der er nok varmt vand i VVB. Kunne det hjælpe at sætte en pumpe på brugsvandet så der bliver noget bevægelse i vandet i VVB?

Christian

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-08 16:55

Uden at have tænkt det helt igennem.

Forestil dig et H som ligger ned.

I toppe skal sidde en fjernthermostastyret 3 vejs ventil

så enten løber vandet rundt og tilbage til akutanken eller ind gennem VVB

føleren skal sidde ned på røret fr aakutanken

Akutank......................................3vejsventil.................. fra VVB

Akutank.................thermostat.............I...........................til VVB

Det er lidt svært at tegne her men " I " fører op til 3vejsventilen

Vandet kan løbe
akutank > thermostat > I > til VVB > fra VVB > 3v3jsventil > akutank
eller
akutank > thermostat > I > 3vejsventil > akutank

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 23-03-08 17:44

Hvem styrer fjernthermostastyret 3 vejs ventil? Er det thermostaten?

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 23-03-08 18:06

Det var vist sådan du mente (Håber det ser rigtig ud):

Kode
======= ================= =======
= Aku =<--- Aku Tilbage <------------= 3 vejs ventil =<---------= VVB =
= = ================= = =
= = ^ = =
= = ! = =
= =---> Aku Frem ----!Thermostat!-------------------------->= =
======= =======

Hvis "temp i VVB" er større end "temp i Aku" så skal 3vejs åbne for VVB retur, ellers skal der lukkes for VVB retur.

Men sådan en "sammenligning" af temp og den efterfølgende åbning/lukning af 3vejs ventilen, hvordan gøres det?

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 23-03-08 18:09

Nej det gik vist ikke godt med den der "kode".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-08 18:46

Jeg tænker på en mekanisk thermostatstyret 3 vejs ventil
Thermostatføleren styrer ventilen direkte

Er det en thermostat til at sætte i en vand lomme bør den føle i modstrøm altså sidde skråt i røret
eller ind i en bøjning / vinkel

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 23-03-08 18:58

Så denne mekanisk thermostatstyret 3 vejs ventil vil åbne/lukke hvis føleren er koldere/varmere en selve ventilen?

Hvad laver så den thermostat som du har med i din "tegning"?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-08 19:19

Akutank......................................3vejsventil.................. fra VVB

Akutank.................thermostat.............I...........................til VVB

Thermostaten styrer den 3vejsventil ved hjælp af et tyndt bøjeligt rør (capilarrør)

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 23-03-08 20:22

Ok.

Men hvad med temperaturen på VVB? Hvor kommer den ind i billedet? Er denne opstilling uafhængig af temperaturen på VVB, så den kun åbner for VVB når temostaten har en bestemt temperatur?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-08 11:32

Thermostaten styrer kun, om VVB skal have opvarmning eller ej.

Jeg forudsætter at din akutank aldrig er varmere end behovet for VVB

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-03-08 15:37

Du skal bruge en termostat der lukker for rørene til VVBH når tempr. kommer under en given indstilling. Dette kan kun gøres ved at samtidig lave et omløb, før ventilen, inden VVBH.

Når denne ventil lukker, skal der tilføres energi til VVBH så vandet kan blive varmet op.
Som Jeg forstår det kan det ikke lade sig gøre med din eks. VVBH.
Du skal ud og købe en el-vandvarmer som varmer brugsvandet op, når der ikke tilføres energi fra solokedlen. Her er det vigtigt du er sikker på termostatindstillingerne, så el-vandvarmeren ikke varmer centralvarmeanlæget op. Det vil blive sindsygt dyrt.

Du kan vælge at kører først nævnte ventil over et relæ, der ind og udkobler termostaten i el-vandvarmeren, så er du sikker på der ikke sker noget forkert. ( indtil det går i stykker )

Held og lykke

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-03-08 15:41

Det er ikke en el-vandvarmer der skal bruges, det er en kombi-beholder, undskyld.

Du skal ikke sætte en pumpe på brugsvandsbeholderen, det vil ikke gavne noget, kun forvære problemet.

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 27-03-08 00:06

Det eneste jeg vil opnå er at det varme vand i VVB ikke bliver brugt til at varme huset op med når ACC tanken er ved at være kold.

Hvis VVB bliver kold fordi vi bruger af det varme vand, skal det varmes op igen af ACC tanken.
Hvis ACC tanken også er kold, ja så skal vi ud og fyre op igen.

I princippet tænker jeg på følgende:

Et relæ som bliver styre af 2 temperaturer (t1 og t2)
t1=temp inde i VVB
t2=temp fra ACC

Relæ'et skal så tænde når t1>t2 og slukke når t1<t2.

Relæ'et skal så styre en 3vejs magnetventil hvor indgangen kommer fra ACC, den ene udgang er et omløb tilbage til ACC, og den anden udgang går ind i VVB.

Kan det lade sig gøre?
Findes der et sådant Relæ? og hvad er ca prisen for såden en?
Findes der en 3vejs magnetventil. og hvad er prisen for sådan en?

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 27-03-08 11:42

Hvorfor en tre-vejsventil ?
Hvorfor ikke en to-vejs med en føler i bufferen, så skal der ikke bruges relæ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-08 15:57

Det er jo faktisk en thermostatstyret shuntventil og jeg sætter den på de to returløb for heletiden at holde systemet vandfyldt.

shunt som sidder i stedet for et T er en trevejsventil (det undrede også mig en gang)
Men hvis også VVB skal temperaturstyres skal rørsystemet lige ændres lidt.

Problemet er jo at vi skal bremse ACC når det er for koldt og bremse ACC når det er for varmt.

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 06-04-08 03:22

"Hvorfor en tre-vejsventil ? "

Hvis man bruger en alm ventil, vil ventilen vel ikke opdage, at der er varme på ACC igen. (Eller der vil gå MEGET langt tid). Så derfor vil den ikke åbne, selvom ACC er varmere end VVB.

Der er vist ikke et helt entydigt svar på mit spørgsmål.
Det undrer mig bare. Der må da være andre med samme problem, og så en løsning hertil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-08 09:39

Til oplysning er en trevejsventil = shuntventil = (og nu kommer det sjove) en ventil hvor vandet kan løbe i to retninger fra een retning altså der er 3 tilslutninger som et " T "

For at sikre mod nedkøling af VVB er det meningen at shuntventilen (trevejsventilen) hele tiden har flow så der kan måles på den vandtemperatur som er i Accutanken.

Og dette kan en trevejsventil styre.
Da der også skal sidde en cirkulationspumpe i Accu kredsen, kan pumpen styres af behovet i VVB.

http://peecee.dk/upload/view/107728

Kommentar
Fra : cc1960

Dato : 06-04-08 11:44

Dejligt med lidt ordforklaring(for amatøren her).

Kan du give mig et praj om hvor/hvilken jeg skal have fat i?

p.s. linket virker ikke.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 06-04-08 11:53
Godkendelse af svar
Fra : cc1960

Dato : 15-04-08 00:57

Tak for svaret Eyvind.