Frem med multimetret.
Skil ad ved bagklappen, og se om motoren får strøm. Mig bekendt er der ikke en sikring indbygget der. Ved samme lejlighed, når du nu har skilt ad, kan du checke impendansen på motoren. Er den nær uendelig stor og er der strøm frem, er skidtet brændt af. Hvis ingen strøm, må du søge tilbage i systemet, idet du så antagelig har en ledning eller kontaktor der er brændt. Men 99,9% sikkert er det en sikring - de ryger nemlig når du laver sådan et trick. Er der ikke flere sikringsbokse i sådan en japser. Kender ikke nøjagtig en Mazda, men toyotaerne har i hverttilfælde indtil flere (jeg tror der er tre i kærestens Avensis).
Har du ingen multimeter så køb en 12V prøveskruetrækker - den koster antaglig kun en ti-tyve kroner.
Ny motor, tjaeee - enten en autohugger, eller en af de gode små forretninger der er gode til at skaffe uorginale/orginale stumper f. eks
http://www.hoyer-autodele.dk/. Han plejer at du. CA-Autodele i Horsens er ligeledes eminent.