/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
økonomi-kan I se sammenhængen?
Fra : Alfido
Vist : 438 gange
36 point
Dato : 12-02-08 13:37

Hvilken sammenhæng er der i at vismændenes forudsigelse om, at bruttonationalproduktet vil falde og inflationen vil stige? (hvis der i så fald er noget sammenhæng)?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 46 point
Dato : 12-02-08 13:53

Det er fordi det er på tide at flytte værdier igen.
Værdipapirer skal helst stige og falde for at der er nogen som kan tjene lidt.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 14:09

er der en teorien bag det...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-08 14:15

Næ - det er bare noget jeg syntes at have observeret gennem tiden.
Jeg bruger ikke selv systemet, for jeg vil hellere leve livet.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-02-08 14:16

Lyder med de opplysninger du kommer med lidt mærkeligt.

"Normal" vil en eksempelvis lempelig finanspolitik (også andre redskaber for at nå samme effekt) skabe øget beskæftigelse, stigning i bruttonationalprodukt samt en øget import og inflation.

Men jeg venter spændt på andre forslag

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 14:20

Mig?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-02-08 14:21

ja, men det er kun fordi jeg ikke kan få det til at hænge sammen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-02-08 14:37

Jamen jeg tror da slet ikke det hænger sammen! Ikke med andet end vi står overfor lønforhandlinger - så siger man pas nu på! Det kan gå helt galt, hvis i tror på de øfter vi gav under valgkampen.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 16:25

jamen, sådan en situation kaldes ofte for stagflation, du kan søge lidt på nettet omkring dette fænomen.

Du kan også læse lidt om forudsigelsen (på engelsk) her:

[Link]

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 16:28
Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-02-08 16:29

Tor stadig ikke det hænger sammen, mener det er modstridende fænomener

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 16:30

Jamen, hvorfor?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-02-08 16:33

Det har jeg jo skrevet en gang.

Øget BNP = mere til den enkelte forbruger = stigende inflation

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 21:03

Jeg kan godt forstå dig, men det er en traditionel opfattelse af økonomien jf. phillipskurve teorien.

Søg bl.a. på "kritik af phillipskurven" (der skulle du gerne finde noget omkring dette).

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-02-08 21:56

- er det ikke dig der skal søge da du jo ligesom spørger ?

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 22:04
Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 13-02-08 13:11

Er du nu overbevist, 'Pve'?