/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Negotiant
Fra : svendgiversen
Vist : 530 gange
59 point
Dato : 12-02-08 09:42

Vi stødte fornyligt på denne betegnelse under slægtsforskning, men:

Hvad er en Negotiant?
Og hvorfra stammer ordet??
Har det en betydende forklaring: Ne go ti ant ??? Det siger mig ikke noget.
(fik svar både på skandinavisk, engelsk og russisk, men ingen tilstrækkeligt oplysende/forklarende)

Supplerende: Hvis en høker er en købmand, er en spækhøker så en slagter?
Viktualie handler, hvordan bliver vik tu alier til købmands varer??

Og en kræmmer: alt muligt, men hvordan/hvorfor??? Svend

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 12-02-08 09:46

det lyder som en forhandler af en art.. http://www.onlineordbog.dk/wordnet/da/f1/negotiant.php

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-02-08 10:02

http://ordnet.dk/ods/opslag?id=508810

forhandler - grosserer - underhandler iflg nogle optegnelser min afdøde far har skrevet i en bog jeg har liggende

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 69 point
Dato : 12-02-08 10:15

Ifølge Gyldendals fremmedordbog er Negotiant= storkøbmand eller grossist. Det kommer fra ordet, negotiere, der betyder at drive handel.

En spækhøker er en slagter. Jeg kan huske ældre mennesker, i min barndom, der brugte betegnelsen.

Viktualier,ifølge samme ordbog:Fra latin victualis, næring,fødevarer, pålægsvarer.

Kræmmer= handelsmand ifølge Politikens Betydningsordbog.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 11:21

Foreløbig tak, Svend
I var jo stort set enige om det første hovedspørgmål, og HelleBirgitte har jo svaret på de andre...

PS: Må jeg lige her gøre opmærksom på, at mit andet spørgsmål ikke længere kun drejer sig om
at løse den svære matematiske superellipse stabilitetsopgave?
Men lettere, hvem jeg kan sende den til??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 11:33

hej svendg, kan det her link hjælpe med superellipse spørgsmålet

http://www.matematiksider.dk/piethein.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 12:03

Det var en fantastisk god henvisning...
Jeg har for nyligt indlagt en tilsvarende parameterfremstilling som hjælp i mit spørgsmål.

Krumningen er omtalt, men ikke de kompliserede beregninger...

Henrik er en af dem jeg vil søge at kontakte. Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 12:10

Det er jeg glad for. Det er jo også muligt at kontakte Erik Vestergaard, der har lavet siden. Se under "diverse".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 12:13

Det var Erik jeg mente ikke Henrik, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 12:14

ok

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-08 21:19

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 21:24

selv tak