/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Magnetkraft
Fra : Leif10001
Vist : 629 gange
20 point
Dato : 25-01-08 21:03

Jeg har 4 "supermagneter" neodymium-iron-boron (NdFeB). 20 x 20 x 10 mm, der skal bruges til en lille løfteopgave. Spørgsmålet er, hvad giver bedst effekt, skal jeg montere dem på en aluminium sokkel, en sokkel af støbejern eller alm jern? De skal monteres side ved side, men må de røre ved hinanden, eller skal der være afstand imellem?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 21:56

Jeg tror du kan få et svar her et sted men udover det ved jeg ikke så meget om det

http://www.abtechnic.dk/sav_kapitler/sav_02.pdf

Mvh SunoFisk

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 26-01-08 01:51

Du skal montere dem på et stykke blødt jern . Så ledes magnetfeltet medest på bagsiden og du får den stærkeste virkning på den anden side. Magneterne skal også vende så der er skiftevis forskellige poler mod løftesiden.

Hvad der er forskellige poler finder du let da de tiltrækker hinanden.

Plaseringen og ankerepladen, som den hedder, bagpå var vigtig med de gammeldags svagere magneter af stål eller Al Ni Co . Med din type er det knap så vigtigt, men vil alligevel være bedst.

Godkendelse af svar
Fra : Leif10001

Dato : 26-01-08 13:11

Tak for svaret transor, men hvad mener du om afstanden mellem magneterne?
mvh Leif10001