/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændeovn med gris
Fra : solvej2
Vist : 4712 gange
438 point
Dato : 02-11-07 06:49

Hej alle I kloge hoveder.
Jeg påtænker at købe en brændeovn med gris. Vil det være en god ide at købe en akkumuleringstank til denne? Så den evt. kunne køre overskudsvarmen derhen til
senere brug, og hvor længe kan tanken oplagre varmen og hvor stor skal den være? Jeg ved jeg skal have en åben expandtionsbeholder. NB: jeg har gulvvarme.
Hilsen Solvej 2

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-07 14:47

Jeg syntes da det er en rigtig god ide hvis du har plads til en sådan buffertank.
Mange ville nok hellere investere i et pillefyr, men alt har fordele og ulemper, feks. så er brændeoven jo god hvis man kan få fat i billigt brænde.
Men man bør kun investere i brændeovn med gris hvis det er en DS godkendt model, og måske tager sit valg fra Dansk Teknilogisk instituts afprøvninger.

Nedenfor er sakset fra http://www.varmtvandfrasolen.dk/Produkter/hvad_bruges_det_til.htm
Akkumulerings- eller bufferbeholdere bruges til opbevaring af varme. De indeholder altså centralvarmevand. En buffer er ofte en nødvendighed, når husets hovedvarmekilde er et fastbrændselsfyr, en brændeovn med gris eller lign., fordi der skal være et "sted" at føre varmen hen, når der fyres kraftigt op - ellers risikerer man at den begrænsede vandmængde i anlægget opvarmes til over kogepunktet.

Bufferbeholderen giver imidlertid to fordele mere: Dels opnår man en bedre brændselsudnyttelse og en mere miljøvenlig forbrænding, når der kan fyres i længere tid ad gangen (og med længere intervaller), dels får man mulighed for at gemme den producerede varme, så der kun skal fyres én gang i døgnet (eller hver 2., 3. dag, alt efter opvarmningsbehovet og bufferens størrelse). I et sådant anlæg kan man med økonomisk fordel også indføde solvarmen i bufferbeholderen. En bufferbeholder giver imidlertid også mening i et varmeanlæg uden fastbrændsel, fordi man så får mulighed for at gemme solvarmen på samme måde som ovnvarmen og således "slå bro" over solfattige dage.

Buffertankstørrelse, afhænger af størrelsen på brændeovn mm. så derfor tag en snak med Teknilogisk institut.

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/FaktaArk_Generelt%20om%20braendeovne.pdf
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-11-07 15:11

Det lyder for mig som om den rigtige løsning for dig vil være at kombinere dit fastbrændselsfyr med med en akkumuleringstank og et solvarme anlæg og så måske lidt el for at holde huset frostfrit når du er væk i længere tid om vinteren

prøv at læse mere her http://www.bioovn.dk/ og du kan også prøve at skrive til Hans han giver gerne gode ideer men har vist ordrebogen temmeligt fyldt.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 03-11-07 14:07

Hej med jer og tak for svarene. Jeg er lidt i tvivl om placeringen af buffertank. Hvor skal den ligge? Skal den være placeret højere end brændeovnen? Eller kan jeg have den stående i min krybekælder?
Hvad med buffertankens størrelse? Antal liter? Vi har et hus på 120 kvm.
Hilsen Solvej2

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-07 17:17

http://www.ds.dk/vispcert?sid=1
http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/pejse-og-brondeovne/kob-af-brendeovn-eller-pejs

Som sagt, så afhænger bufferstørrelsen af mange ting:

Brændeovnens eller pejsens varmeydelse (effekt) måles normalt i kilowatt (kW). Til normal brug, hvor brændeovnen eller pejsen skal give lidt ekstra varme, men ikke er hovedvarmekilden i huset, vil en brændeovn eller pejs med en effekt på 3-5 kW være tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde.

Du kan som tommelfingerregel gå ud fra, at der skal cirka 1 kW til at opvarme 20 m2, hvis huset er godt isoleret, og der ikke er specielt højt til loftet. I dårligt isolerede huse eller huse med højt til loftet (mere end 2,5 m) kan 1 kW derimod kun opvarme omkring 10 m2.

Man kan sige at en meget stor buffertank, vil havde den virkning, at hvis den er kold, og du fyrer op, vil der gå længe før den er varm, og dermed kan give nok varme til andre rum, der ikke er i brændeovnens nærhed.

En for lille buffertank kommer hurtigt op i temperatur, men hvis der stadig fyres, og radiatorerne ikke forbruger varmen, vil sikkerhedsventilen åbne, fordi vandet bliver til damp.

Et valg afhænger jo af hvor tit der fyres og ovnens størrelse, men et slag på tasken er omkring 800 l
Beholderen skal jo kunne komme ind i rummet hvor den skal stå, men gulvet skal jo kunne holde.
Placeringen er ligegyldig, men lettest hvor ovnen er i nærheden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 06-11-07 11:19

Hej igen og tak for svarene.
Det jeg måske havde tænkt mig at fyre op i brændeovnen om eftermiddagen og aftenen.
I løbet af natten går brændeovnen ud, hvorefter den trækker på buffertanken - helst til om eftermiddagen, hvor jeg så ville fyre op igen.
hilsen Solvej2

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-07 17:25

Ja, det skulle der ikke være noget problem i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 07-11-07 06:52

Hej og tak igen igen.
-Det er lidt mere med dimensionerne. Kan jeg nøjes med en 500 liters buffertank?
Vil den være for lille,- så den løber tør for varme for tidligt?- Eller en større buffertank,- som måske ikke når at blive ordentilg varm. Hvor længe holder en buffertank (som jeg går ud fra er ok isoleret) på varmen. Den vil sandsynligvis blive placeret i en krybekælder og ret tæt på brændeovnen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 438 point
Dato : 07-11-07 15:55

Hvor længe holder en buffertank
Tja, hvis der ikke forbruges (Cirkulerer) vand gennem den, så falder temperaturen måske kun et par grader i døgnet, og når temperaturen når ned omkring 30 grader, tja så omkring 1 grad i døgnet.
Men hvad den falder ved forbrug, afhænger af utallige ting: Radiatorstørrelser, termostatens åbning/indstilling, rummets temp. osv. Næsten umulig at regne på.
Men man kan jo groft sagt sige, at har brændeovnen brændt 3 timer, og grisen "stjal" halvdelen, tja så har du opsamlet hvad der svarer til 3 timer som det brændeovnen gav før.

500l er da også fint, den bliver jo også bare varmere i vandet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 08-11-07 07:42

Tak for svaret pallebhansen.