/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Lydtab
Fra : Fattig
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 21-10-07 19:56

Vil der altid være et lydtab, når man tilslutter pc til Stereoanlæg altså almindelig forstærker og højtalere? Hvis ja, hvordan kan dette så minimeres.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-07 20:06

Ja altid, men lydformatet du anvender i PC'en er normalt det der sætter begrænsningerne. Så med mindre du har et hundedyrt stereoanlæg, er det vist ikke der bekymringerne ligger.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 21-10-07 21:24

Synes nu ikke at der er forskel på om det er mp3. eller waw. lyd jeg sender igennem, der er stadigvæk stor forskel på lyden der kommer fra pc i forhold til cd-afspiller.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-07 21:34

Cd er waw og ukomprimeret. Mp3 er komprimeret i større eller mindre grad. Komprimering medfører ringere lyd.
Men genveje til bedre lyd kan først og fremmest være dit lydkort. Dernæst kabler. Alt selvfølgelig forudsat dit lydanlæg er af rimelig til høj kvalitet (her taler vi anlæg der koster nogen penge - ikke 2000 kr's Bilka eller postordreanlæg)!

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 21-10-07 21:54

Der er tale om NAD forstærker, som skulle være en OK forstærker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-07 22:34

Ja ja, Nad er skam ikke så ringe endda. Men oplever du at det bliver ringere lugter det af at impendanserne ikke passer for godt sammen, eller dit lydkort er for ringe. At fifle med kabler giver vist minimalt i NAD-regi (jeg holder meget af NAD, men så er de heller ikke bedre).

Under alle omstændigheder bør du se i øjnene at MP3 bare ER et ringere lydformat end waw!

Men du har ikke udpenslet hvordan DU oplever forringelsen?!?!?

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 23-10-07 17:43

Forringelsen er at lydstyrken er betydeligt lavere i forhold til lyden fra CD-afspiller og når jeg skrure helt op er der en svag brummen fra højtalerne.
Det er selvfølgelig den samme cd der er brugt i hhv. computer og cd-afspiller.

Hvad er det der med Impendansen (den elektriske modstand), og hvad kan der gøres ved det.

P.S. Lydenheden er Realtek ac 97 audio.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-07 19:21

Umiddelbart lyder det somom du ikke har skruet op på din PC.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 23-10-07 21:49

Tak for svaret Snedig.

Rigtigt, der var kun halv styrke på pc. Så det hjalp rigtig meget at give den gas.
Der er dog fortsat forskel i lydstyrken alt efter om jeg anvender pc eller cd.

Endnu engang tak, jeg udsætter købet af et dyrt lydkort.