/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
PA, lyd, højtt for nørder
Fra : 3773
Vist : 1024 gange
500 point
Dato : 02-08-07 08:12

åbent for medlemmer

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-08-07 08:57

Fint

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 09:01

Ja ikke. Så kan alle de skøre nørder (incl mig sæl') og freaks diskutere deres skrammel her, udveksle løgnhistorier og sære erfaringer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 09:02

Så vi melder dig ind Viskinge. Er du Nørd eller Freak?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-08-07 09:08

Jeg er i hvert fald MED LEM

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 09:13

Hmmmm

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 11:36

Troede ellers ikke der var nogen nørder her. Men alligevel: Count me in!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 11:38

Klart fotovig.

Hva'æhhh kostede de der EV'er (ikke at jeg liiige vil købe dem, menæhh....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 11:38

...og det var en fligthcase du havde med??? Hvor mange unit's?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 11:39

Kunne godt bruge en flightcase mere

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 11:41

Venter alligevel med bundene. Nu er der liiiige et håbefuldt band der kan bruge en gammel ged så....
Kassen er X units. Den er til to stk EV115 bunde. Og på hjul. Og pissetung! Og Til at handle om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 11:51

Troede det var en 19"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 11:51

Hva' spiller du

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 11:55

Ikke noget, men jeg er nogenlunde til at sidde på passende afstand og dreje på knapper.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 12:04

Det er også fedt nok, hvad har du at dreje på? Du er ikke liebhaver til an masse gammel ragelse?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 12:20

Jeg prøver på at holde op!!!!!!!!!

Men bandets gear er godt, men der mangler lidt stumper, så det er ikke udelukket at vi kan pushe lidt. Specielt hvis priserne er fornuftige....

Kan du evt. sende en liste over ragelse til mig, så kan jeg tage den med når jeg ser dem.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 12:28

Jamen, jeg vil da også gerne være med her, selv om det normalt er mig, der beder om at få skruet på knapperne, når jeg står på scenen.
Da vi kun har fast lydmand til de store jobs, er man jo nødt til at interessere sig lidt for gearet, hvilket jeg så har gjort siden min første Farfisa 8 watts forstærker i -65

Har et konkret spørgsmål til jer nørder: Vi har et par gode EV stage-monitors, men manglede lidt mere til vores Hammond mand og vores klaverbokser, der sidder i hver sin side af scenen. Vi købte så forleden et par Soundking 12"+horn hos KE til små penge, i det håb at de kunne du som monitors på stativer til de to herrer. Vi har endnu ikke prøvet dem, da vi holder sommerferie, men hvad tror I om sådan et køb? Var det dumt - eller?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 12:42

Soundking er pænt billige og antagelig som minimum bananerne værd. De er kinesisk fremstillet. Det skal siges at jeg ikke har hørt dem, men lignende produkter som fagbranchen plejer at finde plejer at være tålelige. Men hvis vi snakker monitor, hvorfor så ikke skråmontere dem? Det ser bedre ud, end at have sådan noget på stativer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 12:45

Har stadig 2 eller 3 skråtstillede monitors den ene med Phillips AD121, de andre? + Piezo horn. Dem byggede vi i det første band jeg var med i for tredive år siden. De var godt brugte inden de røg i, og duer guddødemig endnu.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 12:56

Lyder godt, at det sikkert ikke er et spildt køb.

En ting er hvordan det præsenterer sig, en anden er hvordan det virker.
Hvordan placerer vi bedst højttaleren ved klaveret, så den ikke kommer i krig med hans sangmikrofon (SM58).
Jeg havde forestillet mig, at stille den på et lavt stativ lidt til siden skråt foran ham inde på scenen, så den ikke spiller lige ind i mic. Så vil "bassemanden"også kunne stå foran den. I den anden side kan den stå skråt bag ham, så den ikke "skygger" for Leslien.
Lyder det helt dumt ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 12:58

->Myg hammond + klav = rock'n roll?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 12:59

ahhhh en "hæslig"! Kun for flyttemænd, av av

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 13:00

Umiddelbart ikke, men det skal man "SE", eller er det ikke til at rette til. Men dummer du dig, skal feed-back'et nok fortælle dig det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 13:05

Har i forsøgt med 3 mics på Leslie'n? Hvis jeg husker rigtigt, en i bas + en på hver siden af tragten. De to øverste panoreres helt ud i hver sin side. Hold kæft det lyder godt.

...og så skal den liiiige skrues lidt op i pumpen!

Har du i den forbindelse hørt orgelsoloen på Boston, Walk on CD'en

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 13:29

Rock - ja. 60'er og opad.
Rygproblemer - ja. Overvejer at erstatte M3'eren med en XK1 (men med blødende hjerte). 147'eren bliver! Klaveret er dog transportabelt Roland FP7 (i starten af 70'erne tog vi et pianette med hver gang - Auuuuu).
Vi kører næsten altid med 3 mics på 147'eren. Den er modificeret af Hardy himself med en rumklangshøjttaler indbygget ved siden af den øverste rotor (M3'eren har fået eftermonteret rumklangsenheden som i en B3). Det med den kraftige panorering skal lige prøves.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 13:45

For maaaaange år siden på et nu hedengangen værtshus brugte vi tricket med at panorere helt ud. En aften skulle vi pludselig spille Blueberry Hill. "Originalen" gav den simpelthen en orgel-solo med pedalen i bund, der fik mig til at glemme at spille. LOOOL. Det var et lille sted, så jeg stod halvt nede af scenen og fik det fulde udbytte. Bagefter spurgte vi om han kunne spille den solo igen. Det mente han ikke.......

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 18:12

Mangler du en kasse. En af mine utallige (3) makkere har vidst nok en stående. 6 eller 8 U. Hvad mangler du?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 18:16

Og nu hvor vi nørder. Jeg har et par monoblokke fra DR, der har været brugt som kontrolrumsamps. De spille fint, men er lidt trætte.
Hvem kan (uden at flå den stakkel der indleverer skidtet) skifte lidt kondensatorer, nusse og heale lidt og trimme ind til et perfekt stereosæt?
Og er de det værd?
Eller.
Og ja. Det er længe siden jeg har fulgt med....

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-08-07 18:46

Aaaaaargh.
Min kæreste (og tilkommende 3. kone) har lokket mig ind i dette forunderlige univers. Og bare fordi man er vild med mad, arbejder som fotograf og er gammel lydnørd, får man rodet sig ind i 2-3 religionskrige.... Om dagen!!!

Godt at man ikke er musxxx!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-07 08:19

Jeg kender manden der kan lave sådan et par blokke, uden du bliver blokket Fotowig. Lægger lige en PM til dig.

Flight case - tjaee jeg har væsentlig flere dimser end jeg har kasser til, så lad høre hvad de står i!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-07 10:19

Sidder iøvrigt og spekulerer om ikke vi monterede mics'en i 90° istedet for lige overfor hinanden??!?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 03-08-07 15:21

Jeg hiver fat i manden og hører hvad han har i overskud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-07 15:27

Fedt nok. Kunne egentlig have brugt den i dag! Skal faktisk have klartgjort et anlæg til imorgen! Men det er nok lidt sent!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-08-07 22:07

Citat
Sidder iøvrigt og spekulerer om ikke vi monterede mics'en i 90° istedet for lige overfor hinanden??!?

Hvis det er Leslien du tænker på, så sætter vi en mic på højre side og en foran (på bagsiden der vender fremad) i venstre side, hvor rumklangshøjttaleren sidder samt en foran ved basrotoren.. Begge plader foran rotorerne er afmonterede.
Det giver en vinkel på ca. 90 grader.
Jeg har aldrig før tænkt på, at det må give en effekt at ændre vinkelen mellem disse microfoner, men det må jo også være det man kan indstille (spread) på Native Instruments B4'er.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 10:09

Lad høre om resultatet Myg.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-08-07 11:11

slut

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 11:16

..på hvad Viskinge?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-08-07 14:52

Jamen, vi har egentlig aldrig syntes andet, end det lød godt, men man kan da godt forestille sig, at lydbilledet nede i salen ændres alt efter vinklen på mics
Rotoren har jo to arme, så en mic indstilling på 180 grader vil blot forstærke "lydtoppene" over PA'en i samme takt og antal. Ændrer man vinklen til 90 grader, må der jo blive dobbelt så mage toppe over PA'en som over Leslien direkte, da der nu kun er 90 grader mellem hver lydtop! Ikke ?????
Hvis vi tænker videre og placerer microfomerne i en skæv vinkel kan man vel risikere et noget avanceret lydbillede .

Se, det er lige det jeg går og tænker lidt over lige nu

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 15:08

Prøv det, prøv det (og fortæl), ikk'?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-08-07 16:07

Rolig nu !
Vi holder stadig sommerferie og starter ikke op igen før i næste uge, men der skal da forskes lidt i det, og så kunne det jo ske, at man lod et ord falde her i forummet ;o

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-07 16:18

Altid nysgerrig.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 08-08-07 18:42

Kom lige til at tænke en teoretisk tanke. Hvad med om man satte en MS mikrofon lige foran porten og tilsluttede den 2 kanaler direkte udenom MS enheden. En supernyre direkte og en ottetal, lige på , og så panoreret ud. Det kunne da være.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-07 12:18

Har i iøvrigt prøvet at fifle med de nye klasse D forstærkere CADaudio f. eks. Fuldstændig rådden store effekter, 0 vægt, 0 køleprofiler, switchmode strømforsyning???

..og hvis ja, hvod'den lyder de?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-07 12:23

Iøvrigt, kan jeg anbefale et lyt på Horsensianske Let Tæppelim, hvis i falder over dem. Trio, men mestrer at lave den fedeste live-lyd på noget gammelt skrammel. Knud Lindhard har selv studie og er lidt af en lydtroldmand. George på guitar bruger ecko temmelig konstruktivt. Enten tapper han tempoet eller også han han bare de forskellige tempi preindstillet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-07 12:30

Apropos dine monoblokke Fotowig....

Jeg var med til at brække en gammel biograf ned. Anlægget var lavet af B&O for meeeeget længe siden. To stk fine gamle rørslæder med EL84 rør og en i reserve + elektronisk deling. Eet uhyrligt stort multicelle horn + W-horn med en 18" Goodmans. Alt monteret i midten lige bag lærredet. Den biograf havde byens bedste lyd. SUUUK

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 500 point
Dato : 09-08-07 16:33

De gamle rørslæder fra B&O spiller uhyggeligt godt. Har set et af omtalte biografsystemer, det er SMUKT! Men tænk at skulle slæbe rundt på skidtet. Eller bare vedligeholde det. Gys.

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 10-08-07 17:16

Tak for svaret fotowig. Tak for snakken drenge. Laver en ny PA tråd på søndag så vi har et sted. Næste uges vinder kan vi allerede nu afsløre er: Myg