/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
HP recovery mangles?
Fra : hojriiskim
Vist : 1294 gange
50 point
Dato : 23-05-07 11:38

Hey..

Mine forældre har fået indstalleret windows vista på deres computer, som originalt er købt med win xp home, men med opgradering til vista. Vista køre dårligt og de vil gerne tilbage til xp. Men der fuldte ikke recovery cder med computeren, men i stedet en partition på harddisken som skulle bruges i stedet.
Tror dog denne partition er væk efter at de har fået vista indstalleret? eller kan den bare være skjult?
HVordan får jeg eller win xp lagt ind som det var før? Kan man få fat i cderne fra hp eller downloade noget fra deres hjemmeside eller noget?

Det skal lige siges det er en hp pavillion dv6000 series. Kan ikk huske det eksakte nummer.

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-07 11:44

Den skjulte partition er sikkert væk, som du siger. Jeg mener at HP giver mulighed for at brænde en CD ud, med partitionen, så det skulle i nok have gjort inden i installerede Vista. Eneste mulighed er sikkert at kontakte HP, og få dem til at lave en CD til jer. Men det koster.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 11:51

F10 starter recovery under opstart. Men efter install af Vista, er det ikke sikkert det kører mere. Er den med SATA-disk, skal du have lavet en stremet XP til den med satadriver på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 12:48

Ja...

Som stl_s også skriver er den sikkert væk....

Så medmindre I direkte er blevet spurgt under installation af Vista om partitionen skulle bibeholdes er der ikke noget at gøre....

Ny CD fra HP - mod betaling......

Så har du/I lært noget nyt....

Derfor er det VIGTIGT at læse den manual der fælger med alle nye komputere....

Den har garanteret sagt at udbrænding af recovery skal ske som det allerførste inden maskinen tages i "større" brug......

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-05-07 13:04

Btw, jeg har lige haft en erfaring, også med en maskine med gendannelsespartition. Der var installeret en gammel beta version af Vista. Gendannelsespartitionen var røget sig en tur, men den kunne jeg så geninstallere fra en DVD. Men jeg kunne bare ikke komme til at geninstallere XP (Hal.dll fejl), selv efter flere forsøg. Først da jeg gav disken en gang Killdisk, lykkedes det, men systemet stabiliserede sig først rigtigt, efter flere geninstalleringer. Problemerne skyldtes sikkert en for ringe sletning og formattering.

Om du så får lignende problemer, er jo ikke til at forudse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 13:35

Næhhh...

Normalt siger man "ned kan du altid komme"

Det gælder desværre ikke altid installationer af software

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-07 13:58

stl_s ......
Citat
Problemerne skyldtes sikkert en for ringe sletning og formattering
.. højst sandsynligt

hp kan vel lave en recovery mod betaling når de får serienummeret at vide - hvis ikke modellen er for gammel ?????

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 14:38

Her kommer et forslag

HVIS og jeg siger(skriver) HVIS i har en Windows XP CD-KEY til Windows XP Home ( er som regel et klistermærke som sidder på toppen af maskinen med 5 gange 5 tegn adskilt i dele af 5 tegn med "-" imellem.
Hvis i så kender nogen som har en Windows Home CD får i dem til at lave et såkaldt BACKUP kopi af cd'en. Dette er fuldt ud lovligt SÅ LÆNGE i har den cd-key som er det eneste bevis for at i har betalt for windows home.

Dette spare jer for at kontakte nogen som helst og en cd koster ikke meget. Jeg var nødsaget til at få en kammerat til at brænde en kopi af hans windows da jeg med min Siemens maskine fandt ud af at min cd var korrupt.

Håber at I kender nogen som har sådan en.

Ellers må i kontakte HP og fortælle at køber man windows SKAL der følge en installations CD med.
Den hedder ikke nødvendigvis Recovery. Men dette ovenstående kræver også at I formatere det hele, hvilket vil sige at ALT gemt på PC'eren vil gå tabt , hvis ikke i gemmer det på en CD eller anden Harddisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 14:53

Din ide er god nok, men KUN til stationære.....

En notebook vil mangle ALT af drivere osv.... (den vil sandsynligvis ikke engang acceptere Cden...)

Citat
Ellers må i kontakte HP og fortælle at køber man windows SKAL der følge en installations CD med

Det har der jo også gjort - den behøver IKKE være i "fysisk" form, men til udbrænding....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-05-07 14:54

Nasher -> En OEM key vil ikke virke til et almindeligt Windows.

Citat
Ellers må i kontakte HP og fortælle at køber man windows SKAL der følge en installations CD med.

Gælder ikke for OEM maskiner. De må gøre som de vil. Iøvrigt bliver bruger tilbudt at brænde et image ud. Har man ikke gjort det, så koster det.

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 16:25

jeg har da OEM og det virkede da fint.

Iøvrigt kan de så tage det op med forhandleren som så skal informere om at det ER OEM og at der derfor IKKE følger installationsdisk med.

Mange ting som forhandleren ikke oplyser.

Men nu var det så vidt muligt et forslag med at finde et image.

NASHER

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-05-07 16:27

Ja man lære jo af sine fejl. Der er vist ikk andet for end at snakke med hp om det.
Jeg blev ikke på noget tidspunkt under installationen da computeren blev købt(for knap 3 mdr siden) bedt om at lave en recovery cd selv. Der ligger en seddel ved, men den ser jeg selvfølgelig først nu hvor problemet er der..

men jeg må bide i det sure æble og kontakte hp og høre hvad de siger..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 16:29

Citat
Iøvrigt kan de så tage det op med forhandleren som så skal informere om at det ER OEM og at der derfor IKKE følger installationsdisk med.

Det har HELT SIKKERT været oplyst ved købet samt stået i brugervejledning....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 16:30

Der følger ingen cd med en præindstalleret maskine mere, det har Ms forbudt.

Kommentar
Fra : nasher

Dato : 23-05-07 17:13

Refi , ved min pc står der OEM og har været hele brugervejledningen igennem samt introduktions papirene , og der står INTET om hvad OEM betyder , jeg søgte efter det på google og fandt det via MC's hjemmeside. Ellers havde jeg ikke vidst det selv.

Jeg fik en præinstalleret maskine , men der fulgte en windows XP home cd med.

Det sjove er at min cd-key også virker til XP PRO , så jeg har ingen anelse om hvad de har gjort.

PC'en er købt i Merlin. ( ikke noget godt sted at købe maskiner , for de fatter ikke hvad de sælger fandt jeg ud af ).

NASHER, som altid syntes at folk i butikker forsøger at komme udenom alt i stedet for bare at sige :" Det kender jeg ikke noget til , men nu skal jeg finde en som kan fortælle dig det. "

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-05-07 21:00

har snakket med hp. De sender mig det de kaldet et recovery kit. GRATIS!!! de har haft mange som er skuffet over vista og som gerne vil tilbage til xp men som ikk kan. så er ikk den eneste. Flink fyr jeg talte med og han sender mig det så gratis. så det er dejligt.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-05-07 21:05

Flot service. Hatten af for det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 07:30

Citat
Jeg fik en præinstalleret maskine , men der fulgte en windows XP home cd med.

Så er der jo heller ingen grund til at informere dig

Citat
De sender mig det de kaldet et recovery kit. GRATIS

Det må man da kalde service....

Dell har også måtte bide i "det sure æble" og ændre en del af deres maskiner tilbage til XP....

Gem nu recovery CDen godt - endnu bedre - lav en kopi af den så du har en extra....

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 20-06-07 19:51

Tak for svaret stl_s.
jeg måtte have fat i hp, som dog var så venlige at sende et gratis sæt recovery discs..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 20-06-07 19:57

Fin service