/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fjernelse af mælkebøttesaft???
Fra : acilia
Vist : 5216 gange
50 point
Dato : 11-05-07 19:35

Kære Alle
Hvordan fjerner man mælkebøttesaft på en jakke - jakken har desværre været vasket almindeligt - men jeg synes jeg kan huske noget om et gammelt råd med kærnemælk????

Hjælp

kh
Acilia

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 11-05-07 20:14

For at fjerne pletten smører du den ind i brun sæbe og lader den hvile natten over i en lukket plastikpose.

Herefter vaskes stoffet i vaskemaskinen efter vaskeanvisningen.

-har jeg hørt

Accepteret svar
Fra : hyggemor

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-07 21:11
Kommentar
Fra : AnnetteWF

Dato : 12-05-07 00:34

Jeg er den heldige ejer af en lille folder fra Forbrugerstyrelsen der hedder "Pletter". I den står der om mælkebøttesaft:

"Gnid med benzin (gnidning kan skade nogle stoffer, fx er farven på mørkt poplin ikke altid gnidægte, og nogle løstvævede stoffer og stoffer med luv kan også tage skade af gnidning. Pletter på disse stoffer må i stedet suges op eller dyppes med væsken. Bred stoffet ud med pletten opad på et rent, sugende underlag, fx et gammelt håndklæde. Væd en bomuldsklud i rensevæsken. Fugt plette med kluden. Undgå skarp overgang mellem tørt og fugtigt stof ved at gnide med let hånd fra den fugtige til den tørre del. Fugt ikke mere af stoffet end højst nødvendigt. Gnid derefter pletten fra midten og udefter til den er væk. Flyt hele tiden tøjet med pletten, så underlaget er rent og tørt, og brug hele tiden et rent stykke af kluden til at gnide med. Gnid efter med en tør klud).
Hvidt bomuld og andet robust hvidt tøj kan indgnides med brun sæbe, der dækkes med plast. Næste dag skrabes sæben af og tøjet vaskes."

Der står desværre ikke noget om, hvorvidt dette virker såfremt tøjet har været vasket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-07 00:52

Mælkebøttesaft er lidt ligesom gummitræets saft.
Efter indtørrig hærder det op i en (dårlig) naturgummi, som ikke mere er vandopløselig.
Varm vask øger hærdningen

Der skal organisk opløsningsmiddel til.

Gamle svend Holm ville have sagt stenkulsnafta, men det er alt for giftigt og helt ude af detailhandelen i dag.
Så du må nok bruge det mindre effektive rensebenzin eller mineralsk terpentin.

Det giver mulighed for skjold på tøjet, hvis du fugter for meget.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 16-05-07 13:07

Jeg synes du skal købe ugebladet Ude & Hjemme i denne uge og finde siden med Inge Norus - hun har telefontid vistnok hver tirsdag. Hun har også flere gange været inde i god morgen danmark at give gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 16-05-07 19:19

Jeg ved faktisk ikke om det virker - men det er dette her råd der står allevejne så tak for det.. Min veninde som skal bruge rådet er vist i fuld gang med at afprøve.
Tak igen og god kr. himmelfart.
kh
Acilia