gipsfigurer og relieffer
Fra : jeanvi
Vist : 9645 gange
300 point
Dato : 25-01-07 02:30

hej
Jeg har arvet en del gipsfigurer og relieffer efter mine forældre og nu er de efterhånden blevet temmelig mørke, da vi har brændeovn. Jeg har prøvet at kalke dem men det blev noget værre lo...så nu har jeg tænkt på at male dem med mat hvid plastikmaling, men kvier mig ved at gøre det da jeg synes at de så mister deres "personlighed".......Jeg har solgt en del af dem da de blev for mørke og det har jeg på en måde fortrudt, især hvis jeg kunne ha gjort dem flotte igen på en simpel måde.............håber at der er nogen der kan hjælpe mig hvad jeg skal gøre, inden jeg maler dem, hehe.
mvh. jeanvi

Fra : berpox

Dato : 25-01-07 08:49

Du skal under alle omstændigheder ikke bruge en plastmaling ovenpå gips. Det linder fra, og kommer let til at se laset og grimt ud.

Plastmaling på et hvidtet loft duer heller ikke.........

- jeg har ikke nogen god løsning til dig. Men prøv evt. at høre dig for på det lokale museum eller lignende. Det kan jo være de har nogle gode fif, hvis ikke du får løsningen her

mvh berpox

Fra : miritdk

Dato : 25-01-07 12:17

gipsfigurer og relieffer kan faktisk have godt af en let afvaskning med en blød afsæbningsbørste. Du skal bruge grundrens og lunkent vand - og være hurtig i vendingen. Børsten skal være af den bløde slags for at undgå at skade.(gips kan blive underlig blank og grim ellers) Gipsen må ikke blive gennemblødt eller for våd . Du skal tørre af med en blødt - meget blødt stk sugende stof (godt viskestykke) med det samme.

Alternativt kan du tørre figurerne af med en meget blød opvredet klud - prøv først et sted du ved ikke kan tage skade. Tør straks med en blød klud eller viskestykke

i gamle dage brugte man lidt salmiak i lunkent vand - det kan du også - men stadig - vær forsigtig.

Ovennævnte burde være til at stole på da jeg har set min familie bruge metoderne gennem mange år.

I og for sig er du inde på noget med at kalke eller male - i gamle dage kalkede man netop gipsfigurer der var blevet grimme af os fra kakkelovne og lign - men kan de stå som nye er det da værd at prøve med ovennævnte

personlingt brugte jeg i sin tid klorin opløst i meget lunkent vand og en vredet klud - med held - det gør visse malere faktisk også når de "vasker" gipspaneler og stuk af der ikke er malet .. men den tør jeg ikke stå inde for selvom det lykkedes de par gange - fordi foresvæver mig de figurer måske var efterbehandlet - sååååeehhh

Æuuww sidder og kommer til at fornemme lugten af stærk salmiakspiritus der var min mormors foretrukne rengøringsmiddel

held og lykke med dit projekt

Fra : Rosalill

Dato : 28-01-07 15:30

Jeg var engang på kunstmuseet i Maribo. Der havde de renset gips med noget så simpelt som franskbrød.

Ved at tage det bløde hvide brød og duppe gipsen med. Men jeg er ikke sikker på om den var våd eller tør.

Fra : jeanvi

Dato : 01-02-07 14:05

jeg vil sige mange tak for de forskellige oplysninger, som jeg helt sikkert vil afprøve ....især for indlægget fra miritdk....det er også lige før jeg får lugten af salmiakspiritus i næsen, føj
Hilsen Jeanvi

Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-07 14:23

Min bror har renset sine stuk' med først at smører et lag - havregrød - og derefter sætte ubleget lagenlærred på, jeg kan ikke huske hvor længe det sad på, men stukken blev så god som ny, kan du ikke prøve bag på et relief??

Fra : ans

Dato : 01-02-07 20:39

Hvis jeg var dig ville jeg ringe enten til Thorvaldsens Museum

http://www.thorvaldsensmuseum.dk/page32.aspx

eller Ny Carlsberg Glyptotek

http://www.glyptoteket.dk/d158d3a7-6e63-4428-b976-5337d694472e.W5Doc?frames=yes

Konservatorerne giver gerne et godt råd.

Gør det før du ødelægger mere end du gavner. Det at du har "kalket" dem har jo forringet deres værdi.

Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-07 21:19

Jeg fandt lige dette

Stuk, rensning af
GDS
Du skal bruge:

Materialer: Værktøj:

› Havregrød, tapetklister
eller brun sæbe › Japanspartler
› Vand
› Tandbørste
› Opvaskebørste
› Forankringsgrunder

Fremgangsmåde:

1)

Find først ud af om der er limfarve under malingen.

2)

Skrab et lille hul i malingen kør fingrene hen over. Hvis det smitter af, er der limfarve under, og det skal, når man får fjernet malingen, vaskes helt afkst.

3)

Dæk vægge og gulve af med plastik.

4)

Smør stukken ind i havregrød, tapetklister eller brun sæbeekst.

5)

Prøv jer frem det virker forskelligt alt efter hvilken maling, man har på sin stuk.

6)

Dæk det til med plastik.

7)

Lad det sidde i mindst 12 timer (afhængig af hvilken maling der er på stukken.)

8)

Fjern plastikken.

9)

Skrab forsigtig det løse maling og limfarve af med Japanspartler og knive.

10)

Fyld rent vand i forstøversprøjten.

11)

Sprøjt godt med vand på stukken.

12)

Vask af med svamp, opvaskebørste og tandbørste til alt limfarven er vasket ned.

13)

Lad det tørre.

14)

Før malingen påføres gives microdispers eller forankringsgrunder.

15)

Husk at male op og ned langs tandfrisen ikke på tværs, for så fylder man igen stukken med maling.

16)

herfra http://www.dr.dk/GDS/Artikler/Hus+inde/Stukrensning.htm

sådan står der på googles forside om emnet -Er stukken efterhånden blevet sort af tobaksrøg og støv, kan den renses

Fra : jeanvi

Dato : 22-03-07 21:41

hej til jer alle i søde og hjælpsomme mennesker
Jeg vil sige jer mange tak for alle jeres gode forslag, ,,, jeg prøvede at vaske dem af med noget klorin/vand og de blev så flotte og hvide, så det vil jeg bruge fremover 1000 tak til jer alle
knus jeanvi

men nu har jeg et andet spørgsmål:
Jeg har arvet et utroligt smukt mahognisofabord fra mine bedsteforældre (min morfar var gammel møbelsnedker, så det blev pudset hver dag, så det skinnede) desværre var jeg ude for en voldelig kæreste, som synes at det var sjovt at ridse i bordet med en stor hobbykniv og den øverste plade er lavet i finer, så nu søger jeg en ældre møbelsnedker, gerne pensionist, som kan sætte det i stand for mig igen. Jeg ved ikke om man må søge herinde efter en sådan, men ellers vil gode råd, være velkomne.
Mvh. Jeanvi

Annuller spørgsmålet
Fra : jeanvi

Dato : 22-03-07 21:43

Jeg har fået et godt råd med at bruge en opvredet klud dyppet i klorin og det er virksomt, så 1000 tak
jeanvi

Du har følgende muligheder