Radiatorrør tikker?
Fra : laspeder
Vist : 5838 gange
200 point
Dato : 19-12-06 09:33

Hej.

Jeg har en 2 værelses lejlighed hvor der sidder en lang radiator i loftet i begge rum.

Den ene (i soveværelset) er begyndt at tikke op og ned i tempo! Efter at have læst mange indlæg med samme problem har jeg prøvet at udlufte radiatoren og ligge noget mellem ophænget og radiatoren så det ikke er direkte metal mod metal.

Jeg har så fundet ud af at hvis jeg hiver eller skubber lidt på vandrøret til returvandet kan jeg fremprovokere denne tikkende lyd.

Det skal lige siges at rørene til frem og tilbageløb løber igennem hele lejligheden ca. 10 cm fra loftet og 15 cm fra hinanden.

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette problem?

Mvh Lasse.

Fra : Olesen-50

Dato : 19-12-06 09:39

Hvis det IKKE er luft i rørende, kan det kun være fordi rørene giver sig. Det eneste du kan gøre ved det, er at prøve at sætte et eller andet i klemme omkring rørene, hvor de komme ind i lejligheden

Fra : Carner

Dato : 19-12-06 09:40

Hej laspeder:

Er det på denne årstid du har disse lyde, er det det, kan lydene måske skyldes, at rørrene udvider og trærker sig, alt efter hvor meget varmt vand der skal gennem rørrene.

Hvordan problemet løses er ikke let at sige, men det skal være sådant, at rørerne kan give sig i længde retning og ikke radiatoren, men men.

Hilsen Carner.

Fra : laspeder

Dato : 19-12-06 09:47

Rørene har næsten en halv cm hele vejen rundt at give sig i ved alle væg gennemføringerne, Mht. årstider så flyttede jeg ind i febuar sidste år og fra dengang til nu har der ikke været noget.

Mht. varmen der skulle udvide rørende så er det røret til returvandet som tikker og det er ikke varmer end at jeg kan så og holde begge hænder om det uden at brænde mig.

Accepteret svar
Fra : Carner

Modtaget 210 point
Dato : 19-12-06 09:59

Hej laspeder.

At du kan høre tikken i returrøret er ikke " tror jeg " ensbetydende med at det er dette rør der er problemer med, lydene i sådanne rør forplanter rundt, Det kam måske være at det slet ikke er i fin lejlighed problemet er. Du kan jo vente til det bliver forår igen for så at høre om lyden er borte.
Jeg tror som før skrevet at det er varmen i rørerne der får lyden til at fremkomme, og at kan skyldes det som jeg tidligere skrev, men prøv dig frem.

Hilsen Carner.

Godkendelse af svar
Fra : laspeder

Dato : 19-12-06 10:11

- Puha en hel vinter med tikken radiator :S

Tak for svaret Carner.

Fra : Carner

Dato : 19-12-06 10:14

Jeg Dig en ikke tikkende Jul.

Og et lydefrit Nytår

Hilsen carner.

Fra : pbp_et

Dato : 19-12-06 10:22

Men se alligevel efter hvor rørene går igennem gulv og loft. I gamle dage havde man rørbøsninger med filtforing igennem etageadskillelser

Fra : laspeder

Dato : 22-12-06 12:29

Lige en opfølgning.

Jeg har tjekket alle steder rørene går igennem vægge og ved alle ophæng.

Der er frit med luft omkring rørende ved alle væg gennemføringen og rørende er sat fast i loftet med jernbeslag som har en form for gummi tætningspakning omkring.

Jeg har haft løftet radiatoren lidt og fået lagt noget stof under beslagene.

Nu har jeg faktisk fået en ny lyd! Det tikker stadig som før, men nu risler det også i radiatoren som om der falder metalsplinter fra toppen til bunden og sådan gør det skiftevis i stuen og soveværelset med et par minutters mellemrum.

Lejligheden er fra 1996 så den er ikke specielt gammel og jeg har også forhørt med ved nogen af de andre beboer om problemet. Dog ser det kun ud til at det er mig og min nabo som har problemet.

Du har følgende muligheder