Akkumuleringstank eller??
Fra : carsten_bs
Vist : 7836 gange
60 point
Dato : 08-08-06 05:16

Hej!

Jeg blev husejer for nu godt 3 måneder siden. Huset er et almindelig 70’er parcelhus på 140m2 i et plan, som opvarmes via et HS tarm oliefyrskedel, som igen er forbundet med et HS tarm fastbrændselsfyr. Mellem oliefyret og brændefyret er ca. 15m, med rørføringen hen over loftet.
Mit spørgsmål går på om det ikke vil være en god ide at få installeret en akkumuleringstank på brændefyret og hvordan den tilsluttes?
Jeg har været på en del Internet sider og søge på akkumuleringstanke. En del steder anbefaler de at man installerer to eller flere mindre tanke i stede for en’ stor.
Kan det være rigtigt?
Er det ikke noget med, at jo større masse jo bedre er den til at bevare energien?
På oliefyret er der monteret en ekspansionbeholder. Er det nok med den eller skal der en mere på en eventuel akkumuleringstank?
Kan jeg bruge den eksisterende rørføring (1” rør) mellem brændefyret og oliefyret, og føre den direkte på tanken uden en såkaldt varmespiral i tanken?
Jeg går med planer om at installere gulvvarme i huset til næste år. Er det noget som ændre det installationsmæssig ved en akkumuleringstank?
Brændefyret er af type HS Tarm MBO 30, kan jeg fyre med koks i sådan en?

På forhånd tak
Carsten

Fra : e.c

Dato : 08-08-06 08:19

Større overflade = større varmeflugt altså har to beholdere en større overflade.
Gulvvarmeslanger skal normalt bruge 30-40 grader til opvarning (ved 20 mm. pexrør afstand 30 cm)
En akkumuleringstank og fastbrændsel er i princippet et kredsløb.
Når man ved hjælp af et shuntagregat passerer akkumuleringstanken hentes den fornødne varme til brug i slangerne.
Husk at dit fastbrændseslfyr skal have åben ekspansion (beholder med overløb)

Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-06 11:17

For at tage det sidste først, du skal have en ekspansions beholder der kan rumme ca. 10% af vædske mængden på anlægget incl. eventuel akkumulerings tank, det næste er min private mening: Der er ikke nogen fordele ved akkumulerings tank, på et anlæg som dit, der er et varmetab på tanken, uanset hvor meget den er isoleret, akkumulerings tanke er for dem som indfyrer store mængder på en gang, som for eksempel halmfyr, hvor det er en god ide at have en sådan tank, så hele indfyringen brænder hurtig med stort blus = bedre udnyttelse af brændværdien, det eneste der kan tale for en tank er, hvis du fyrer med træ eller lignende, og tager hjemmefra lige efter indfyring, så er der en slags sikkerhed i at varmen går i beholderen, hvis strømmen skulle svigte, så skal akkumulerings tanken tilsluttes fyret uden cirkulations pumpe, den samme sikkerhed kan få billigere, ved at vælge en pumpe der kører på batterier når strømmer svigter og oplades når der er strøm, hvis de kan fås endnu, jeg kan ikke finde nogen oplysning på den slags pumper

Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-06 11:30

Vil du fyre med koks, er der slet ingen fordel ved at akkumulere varmen, koks brænder netop langsom og afgiver varme over lang tid

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 08-08-06 12:15

Citat
Kan jeg bruge den eksisterende rørføring (1” rør) mellem brændefyret og oliefyret, og føre den direkte på tanken uden en såkaldt varmespiral i tanken?

Nej du skal have spiral på radiatorsiden og gerne på fyr siden også, ellers blandes varme og kulde, i akkumulerings tanke, det er netop fidusen at varmen er øverst, og radiator spiralen monteres i toppen mens fyr spiralen monteres i bunden af tanken, har du mulighed for at lægge solvarme på taget, skal du have 3 spiraler, sol i bunden, fyret lidt over og radiator spiralen i top, så får du en fantastisk god udnyttelse af solvarmen

Fra : Mr3xS

Dato : 08-08-06 14:17

Hvis der skulle være nogen som kender til en cirkulationspumpe med batteri-backup, er jeg også interesseret i at høre om det

Fra : carsten_bs

Dato : 09-08-06 16:55

Hvis jeg nu undlader at installerer en akkumuleringstanken, vil der så ikke være en stor risiko for at anlægget koger over?
Kunne det være en fordel, hvis jeg installere en varmvandbeholder inde i huset? Så kunne der jo afsættes noget energi i den.
Den i oliefyret er hvis nok en såkaldt gennemstrømning vandvarmer.

Fra : e.c

Dato : 09-08-06 17:17

Med fast brændsel skal man enten fyre jævnt eller kunne gemme den kraftige varme, og så forbruge lidt ad gangen................Akkumuleringstank.
Men der er mange idéer og teorier om dette emne.

Fra : sverola

Dato : 09-08-06 18:32

Da jeg boede i Dk etablerede jeg et rum kombineret værksted og fyrrum-Der havde jeg min fastbrændsels kedel samt en lille oliekedel som kunne tage over ved fravær ferie m m .
Jeg havde en 2000 liters accumulerings tank ( en gammel RØ-KA mælketank ,4 kantet model) som var tilsluttet træfyret.Denne tank var placeret ca 1 m over gulvet for at få selvcirkulation fra fyret ,dermed var jeg ikke afhængig af cikulations pumpe der.Denne tank har et mandelåg i toppen og er isoleret med skum mellem tank og kappe.Jeg fyldte ikke tanken helt op og havde dermed expansion der.Det må lige nævnes at jeg havde et 1/2 toms rør i låget son var ført ned til et afløb med en slange (kondens)
fra tanken gik det via en varmeveksler ind til det exsiternde varmeanlæg som via en blandebeholder gik til gulvvarme.
Fra den ovennænte oliekedel gik der rør til en trevejs ventil som via en termostat i accumuleringstanken blev styret til at slå om så varmen gik direkte uden om varmeveksleren og ind til huset.
Dette anlæg byggede jeg selv og det fungerede fintså længe jeg boede der.
Den før omtalte tank har i bund og lidt op på siderne en fordamper plade som er fyldt med freon når den bliver brugt til mælkekøling.Jeg havde en plan om at koble en solfanger til denne fordamperplade for at samle varme til varmt vand men fik aldrig dette testet .
Håber ikke at denne forklaringen blev for rodet .

Mvh sverola

Fra : dova

Dato : 10-08-06 10:53

Det eneste tilfælde hvor det vil være en måske-fordel/evt. nødvendighed med en akkumuleringstank, er såfremt dit fyr og anlæg er så overdimensioneret, at det kan producere en mængde overskudsvarme.

Hvad er årsagen til, at du gerne vil have en akkumuleringstank?
Hvis det er for at kunne undlade at fyre for ofte, ville jeg mene det måske var bedre, såfremt pladsen er der, at undersøge muligheden for at lave fastbrændselsfyret om til pillefyring, men det kræver plads til den lille tank til pillerne ved siden af kedlen.

Så vidt jeg husker, er din HS kedel en pladekedel, og i den ville jeg ikke anbefale at fyre med koks, der vil jeg mene, at det skal være en støbejernskedel, men til pillefyring er den god nok..

mvh dova

Fra : sverola

Dato : 10-08-06 21:22

Du får en bedre forbrænding af feks træ hvis du har en accumuleringstank tilknyttet dit anlæg-

Fra : carsten_bs

Dato : 11-08-06 01:35

Hvad kan der ske ved at fyre med koks i en pladekedel? Og ja den er lavet i pladejern.
Er der fordi den ikke kan komme af med varmen, for så kunne jeg vel godt installere en akku.tank til at aftage energien.
Ellers har jeg set en Ferroli GF6 støbejernskedel fra 2002 på dba.dk til 4000, er det billigt?

Fra : dova

Dato : 11-08-06 03:27

Citat
Hvad kan der ske ved at fyre med koks i en pladekedel? Og ja den er lavet i pladejern.

En pladekedel er lavet af meget tyndere materiale, der ikke i længden kan holde.
Pladen kan slå sig så kedlen bliver ødelagt.
Og den brænder hurtigere igennem, altså i pladerne.

Det svarer lidt til det samme der ville ske, måske bare ikke så hurtigt, som hvis du anbragte en tør alu eller stålpande på et varmt komfur i forhold til en støbejernspande.

Støbejernspanden vil bare blive meget varm, hvor den tynde pande vil blive skæv og bulet.

mvh dova

Fra : e.c

Dato : 11-08-06 09:48

Men du kan jo spørge fabrikanten af din kedel om hvad du må fyre med.

Godkendelse af svar
Fra : carsten_bs

Dato : 04-09-06 14:43

Tak for svaret o.v.n..