Nedbringelse af olieregning
Fra : chrigro
Vist : 3029 gange
40 point
Dato : 20-05-06 19:04

Er der nogen der kan give mig et råd om hvordan jeg kan få min olieregning bragt ned på et fornuftigt niveau?
Mit boligareal er ca. 240 kvm. opvarmet med oliefyr, der er radiatorer samt gulvvarme ca 40 kvm gulvvarme. regningen er p.t på ca. kr. 22000 og prisen på olien kun stiger.
Jeg har set mig om på markedet efter alternative energikilder bla Nilan VP18 samt Genwex combi og Vølund, da jeg har ventilationsanlæg indlagt. Dertil har jeg set på Panasonic varmepumpe, varmepumpe + solfangere etc. you name it. Jeg ved ikke rigtig med solfangere, taget har envejs hældning på 15 gr. mod øst og der er ikke så mange soltimer.

Fra : BerndJ

Dato : 20-05-06 19:16

Jeg har halveret mine varmeregninger ved at købe et træpillefyr til ca. 40.000 kr. Denne investering er "hjem" efter 4 - 5 år. Og selvom der efter 5 - 10 år skulle komme reparations- / vedligeholdsudgifter, så er det stadigvæk billigere end olie. Prisen på træpiller er også steget lidt igennem det sidste ½ år (ca. 500 kr for én fyringssæson).

Fra : f.elsborg

Dato : 20-05-06 19:22

Hvis du ikke har noget mod at rense keddel hver 14. dag og skæbe ½ spand aske ud en gang om ugen, kunne du overveje at skifte til et træpille fyr. Det kræver lidt lagerplads til piller (1 ton fylder ca. en erropalle * knap 2 meter), og at du fyleder stokerens lagertank efter behov (nok ca. hver 2 - 3 dage). De moderne svenske stokere som "Scotte" etc. kører næsten som et oliefyr. De tænder og slukker selv efter behov, men skal tilses noget oftere end oliefyret. Til gængeld er varmeregningen kun det halve med træpiller.
Der er masser af steder du kan læse om opvarmening med træpiller, men du kan f.eks. starte her:

http://www.pilleklubben.dk/

God fornøjelse

Fra : bredker

Dato : 20-05-06 19:49

så kan jeg da se at jeg ikke skal klage , jeg kan fyre for under 5000,00 om året hvis jeg skal købe det hele , så er der dog 2 dages arbejde med det om året + 15-20 min om dagen
hvis jeg har tid kan det klares for under 200,00 men så bruger jeg da også 8-10 dage om året i skoven
en gammel salamanderkeel og en akomuleringstank til under 5000 , og mulighed for at rede lidt billigt træ , så kan du nok få det ned på samme nivo

Fra : stig54

Dato : 20-05-06 20:24

Sluk for gulvvarmen, anskaf en elvandvarmer og sluk fyret om sommeren.
Det gør jeg, jeg har en brændeovn i stuen og bruger ca. 7m2 brænde og 8oo liter olie.
Er det et pladejernskedel du har skal der være god ventilation/luftgenemstrømning da det ike tåler at svede.

Fra : knudsenfyn

Dato : 21-05-06 09:06

Skift til træpiller det skulle hjælpe...

Fra : transor

Dato : 21-05-06 12:10

Solfangere kan klare det varme vand i sommerhalvåret, hvis man får et velafstemt anlæg med rimelig stor akkumuleringstank og ikke for stor solfanger.

Opvarmnuing af huset med solfanger er i bedste fald en besværlig omvej, og ikke meget bevendt i vinterkulden.

Derimod er en kombination af fyring med træ og luft til luft varmepumpe en ideal ting.

I ovegangsperioden, når udetemperaturen ikke er under en 3- 5 ° C er pumpen meget effektiv.

Når det bliver rigtig koldt slukker man varmepumpen og fyrer konstant med træ.

Dem dergider og har god tid og rigtig forstand på det, bruger brænde.

Dem med en travl hverdag bruger træpiller, som er væsentlig dyrere, men billiger end olie.

Varmeveksling( uden pumpe) på ud og indsugningsluft er det der for små penge og uden besvær umiddelbart lønner sig bedst

Fra : 3773

Dato : 22-05-06 08:55

Når man sætter sig ned og regner på tingene hedder rækkefølgen på omkostningen ved at varme op (fra billigst mod dyrest) normalt:

Elvarme
Gasfyr kondenserende
Oliefyr
Dårlige varmepumper
Træpille stoker
Gode varmepumper

Hvor langt du så vil gå, tjaeeee.......

Ingen tvivl om de nye kondenserende olie- og gaskedler er rigtig gode. Og kører med hulens høje virkningsgrader. Men de koster. Og besparelsen bliver ofte rimelig marginal.

De billige varmepumper er BILLIGE og virkningsgraden ringe. Mellem 2 og 3 ses ofte. Ligeledes kan de have slemt ondt ved at holde sig isfri ved frost eller lige over. Garantien skal man ikke give meget for, idet levetiden for importørerne oftest er ringe.

Træpiller og stoker er idag temmelig uproblematisk og nemt at køre med. Men ordentlige anlæg koster en hylende krig og kræver både plads og tid. Der kan skaffes billige anlæg men så "spiller man lidt i lotteriet". Der kan (som i vinters) optræde problemer med at skaffe pille i ordentlig kvalitet og priserne for disse kan svinge en del.

Gode varmepumper kan fåes som luft/luft, hvilket er en billig og nem måde at "skrue" på opvarmningsprisen på. Får du en e-scroll inverter kan der oftest præsteres virkningsgrade på noget over 4 - udmålt ved en eller anden EN-norm. Problemet er de IKKE kan loves at klare den komplette opvarmning og man kun dækker eet rum (multiinvertere er dyre af h. til).

Luft/vand har samme problem og skal bruge el-varme eller andet som supplering.

Vand/vand kan klare den totale opvarmning med kun et minimalt tilskud af elvarme, men er så til gengæld det ubetinget dyreste du kan anskaffe dig. Ligeledes koster det en gennemgravning af haven. Ordentlig dimensioneret moderne vand/vand varmepumpe kan idag lvere 65° varmt vand (i gamle dage kun 50°) og holde en anstændig årseffektfaktor på 3 - 3,5. Det medføres som oftest ca en halvering af varmeomkostningerne. Men igen sammenligner du med et højkvalitets pillefyr er prisforskellen måske "kun" 10 - 30000kr Og for de penge slipper du fuldstændig for at røre en finger.

Solfangere har jeg ikke kommenteret, idet man normalt kun anvender 4 - 5000 kWh på brugsvand pr år.

At forvente at man kommer til at spare penge ved at ventilere, er det kun Nilan der tror på. Genvex Combi er et ok apparat, men man skal montere den fordi man trænger til ventilation. At tro man sparer noget væsentlig hjem til afskrivningen vil være utopi. I bedste fald balancerer det. Panasonic er i klassen "bedre varmepumper". E9 har en effektfaktor på 4,2. Men køb den hos et af firmaerne i Findan-Gruppen. Elselskaberne er for dyre.

Fra : chrigro

Dato : 22-05-06 17:06

Hej igen !
Nu har jeg fået flere interesante indlæg på mit spørgsmål, der var lige noget jeg "glemte" at fortælle og det er at vi er på Færøerne. Træpiller er ikke nogen særlig handelsvare heroppe fordi ingen bruger dem, brænde må vi importere da der ikke er noget træer, kun mindre plantager, og så oveni det hele er jeg sømand så det må være vedligeholdelsesfrit. Ellers regner jeg med at kone og børn kommer til at sidde kolde en stor del af året, det er der selvfølgelig en besparelse i, meeen...
Jeg hælder meget til ventilationsvarmepumpen (nilan,genvex vølund o.fl), nok fordi jeg har ventiltionen indlagt, jeg er lidt skeptisk med varmtvandsproduktionen, men der skulle være mulighed for supplering med eksisterende oliefyr, men i tidligere indlæg af "3773" siger du at virkningsgrader er ringe for sådan et anlæg, det var et eller andet med det varme vand. Men der er ingen erfaringer med sådan en heroppe, da der ikke er én ventilationsvarmepumpe installeret på øerne.
Jeg synes lyder godt er som "3773" siger om vand/vand varmepumpe kombineret med varmtvandsbeholder med el-patron, samt eventuelt solfanger. Ud fra dette kan man sende oliefyret på pension Og det er noget som lyder som sød musik i mine ører når man som jeg bruger 4-4500 liter om året
Nå men jeg er i hvert fald blevet meget klogere af at læse disse sider, særlig synes jeg at 3773's indlæg er gode, han må nok betegnes som et fag-géni

Fra : f.elsborg

Dato : 22-05-06 17:39

PÅ FÆRØERNE!!!! Jamen der blæser det jo altid! Jeg læste for nogle år siden om en varmeproducerende vindmølle på omkring 20 kW til ca. 40.000 kr. Hvis du har pladsen, og har den rigtige beliggenhed, må det da være det oplagte valg - gratis varme, når først slidtet er betalt - jordvarme nytter vist ikke noget på de kanter. Keg har hørt noget om, at jorden er så hård deroppe, at man må sprænge hullerne til fundamenter etc.

Fra : 3773

Dato : 23-05-06 08:57

Der er et Skotsk firma der laver nogle små betal-bare hjemmevindmøller. Jeg tror bare ikke de er alt for gode på Færøerne. Mestendels pga for høje vindhastigheder, i forhold til hvad den er designet til.

Vand/vand (altså jordvarme) kræver nedgravning af en del slange. Har du plads til det. Og hvad med jorden? Er det til at grave i, eller er det lutter klipper?

Svenskerne har et begreb de kalder Bjerg-varme. Det er i sin enkelthed et par boringer, hvor du henter vand i den ene og pumper tilbage i den anden. Var det en mulighed?

Panasonic e9 er beregnet for drift i Nordiske forhold og ligeledes IVT Nordic. Disse to tror jeg fint ville kunne køre hos dig. Og der vil de med en minimal investering kunne rykke en ordentlig luns af dit varmebudget.

Fra : michael.s

Dato : 23-05-06 14:05

Er det ikke på Færørene som på Grønland, at det er lovligt at fyre med spildolie ???
I så fald ville jeg da vælge en Kroll Rapsolie/spildolie brænder, dog er der lidt vedligehold, men ikke mere end konen og børnene kan finde ud af.

http://www.rapsoliefyr.dk/

Du har følgende muligheder