Varmegenvind
Fra : somaltid
Vist : 5001 gange
20 point
Dato : 01-04-06 08:32

Vi skal have varmegenvinding i vores hus.
Når man har fået en "ekspert" til at dimensionere anlægget/kanalerne/udsugning og indblæsningssteder er det så ligemeget hvilket aggregat (nilan comfort 300, genvex ge490, m.fl) man putter på?
Er der forskel i kvalitet på spirorør - Øland/Lindab m.fl?
Hvordan isolere man optimalt rørene?
El-trace kondensafløb - hvad betyder det?
Er der forskel i kvalitet på ventiler - der er ihvertfald i pris?
Er der forskel i kvalitet på lyddæmpere?

Fra : Fijala

Dato : 01-04-06 11:27

Som regel hænger pris og kvalitet sammen som ærtehalm. Men at skulle vejlede i køb er svært. Der har været mange spørgsmål fremme herinde om netop det samme og det er lidt hip som hap med hvad svaret har været. Prøv at søge på Varmegenving og læs trådene igennem. Så kan det være du kan bruge noget af det.

Med hensyn til rør tror jeg ikke der er den store forskel.
Isolering skal være det samme som der er på loftet dog min 200mm. vil jeg mene.
El trace er et (selvregulerende) varmekabel der forhindre kondens afløbet i at fryse
Ventiler skal man ud og kigge på for at se hvordan de slutter tætte.
Lyddæmpere ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til, men be om at få nogle test blade på dB

Fra : 3773

Dato : 03-04-06 09:07

Kanaler og fittings er der kun marginal forskel på når du tale Lindab eller Øland. Men med jævne mellemrum har der optrådt aktører der har levet temmelig dårlige rør (ikka falset ordentlig sammen) og fittings med ret dårlige tætninger. Men med en af de to, og for den sags skyld også Venti, er der ingen kvalitetsforskel. Og slet ikke i de tryk du kommer til at operere i.

Lyddæmpere: Der skal du søge indsætningsdæmpningen. Og tallene skal være høje. Specielt i de lave bånd. Lindab er der lidt bedre end Øland. Men er man smart , købes dæmperne hos Systemair (samme dæmpere som Øland) til en bedre pris end Øland's og Lindab's. Halton, Trox og en lang række firmaer og også leveringsdygtige, men med sådan noget småskidt her, hænger det ikke sammen.

Ventiler: Der er en verden til forskel. Undgå de meget billige finske og ventilerne af plastik. For kontrolventilernes vedkommende er Haltons URH (godtnok også finsk) ventilen med bedste egendæmpning og laveste egenstøj. Til indblæsning vil jeg foretrække Halton's ULA eller SystemAir's TFF der er lidt billigere. Men begge disse kræver ubetinget zonelyddæmpere og balancering af kanalsystemet vil være ønskelig, idet reguleringsmulighederne ikke er store, uden at armaturet ændre karakter.

Kanaler lægges optimalt ned på den varme side af bygningens isolering. Hvor man render på tværs af spær isolerer man tilsvarende ovenpå, som røret er hævet.

Husk at tape gennembrydninger i dampspærre meget grundigt.

Nilan er med plasticveksler, Genvex er med aluveksler. Plastik er ikke godt i ventilationsanlæg!!!

PS Jeg vil da gerne kommentere den dimensionering i har fået!!!!?!?! Hvis jeg må!

Fra : somaltid

Dato : 03-04-06 22:10

Hvor man render på tværs af spær isolerer man tilsvarende ovenpå, som røret er hævet???

Rørene skal løbe på tværs.

Men jeg forstår ikke lige det du skriver.

zonelyddæmpere???

Ellers en forklaring der er grundig og til at forstå.

Huset er 145 m2 med 2 x bad, sov, 2 x børnevær, kontor, bryggers, entre, stue, køkke-lrum og en udestue.

Jeg havde tænkt mig at købe hos en af net vvserne - vvs-web, world, huset, grossisten eller butikken.

Halton kan jeg ikke lige se nogen steder?

Genvex ge 490 ac ventilationsaggregat m. optima 250
2 stk    160x1200 lyddæmper
5 stk   100x300 lyddæmper
4 stk   160x90gr bøjning
2 stk   160x30gr bøjning
2 stk   125x90gr bøjning
13 stk   100x90gr bøjning
2 stk   160x125 reduction m-n
2 stk   125x100 reduction m-n
1 stk   160x125 t-rør
2 stk   160x100 t-rør
3 stk   125x100 t-rør
2 stk   100x100 t-rør
2 stk   160 nippel
5 stk   125 nippel
5 stk   100 nippel
4 stk   Lgd 160x3000 spirorør
7 stk   Lgd 125x3000 spirorør
8 stk   Lgd 100x3000 spirorør
1 stk   125mm udsugningsventil
3 stk   100mm udsugningsventil
6 stk   100mm indblæsningsventil
2 stk   100mm udsug- / indblæsningsventil
2 stk   160mm gry rist
10 stk   Uv 160 montagebånd
12 stk   Uv 125 montagebånd
16 stk   Uv 100 montagebånd

Fra : somaltid

Dato : 04-04-06 08:08

Vores hus er et almindelig firkantet med trægavle.
Huset ligger nord-syd.
I en den ene side fra nord mod syd
børn-vær
børn-vær
kontor
sov-vær
bad
udestue

og den anden fra nord til syd
bryggers
entre
køkken/alrum
stue

Fra : 3773

Dato : 04-04-06 08:53

Zonedæmperne er de små du har fået tilbudt.

...meeeeeen experter??!?!?!??!? Gry ristene til afkast og indtag er væsentlig for små til anlægget.

UV'erne bør du skifte til FA'er

Hvad koster sådan en stak?

Fra : dyrbye

Dato : 04-04-06 10:56

25000,-

UV'erne bør du skifte til FA'er - er det montagebøjlerne?

Er det så str 200 for gry?

Fra : 3773

Dato : 04-04-06 12:02

Med eller uden moms?

Fra : dyrbye

Dato : 04-04-06 12:07

inkl moms

Fra : 3773

Dato : 04-04-06 12:25

Det er billigt!

Men spørg da hvor du køber. Han har fortjenesten og skal derfor også informere, rådgive og projektere. Faktisk er selv en 250'er i underkanten hvis man kigger på friarealet. Vurder ligeledes om en lyddæmper på afkastet vil være nødvendigt. Støjen er mere træls når den kommer fra en rist, end hvis det er fra en fritstående hætte. Husk at klippe kippe fuglenettet af, hvis det er riste med meget fint net.

Og ja jeg ville erstatte stort set alle UV'er med FA bøjler. Lokke et par huller i dem og skrue dem på siden af spærene.

IND/UD ventiler er garanteret URH Ventiler. Disse KAN bruges vandret monteret til indblæsning, men det er bestemt ingen god ide (men billig).

Riste til afkast/indtag gør anlægget vindfølsomt, men det er du vel blevet informeret om.

Fra : somaltid

Dato : 04-04-06 14:52

Som jeg har læst flere stder kan det være svært at finde en "uvildig".

Fra : somaltid

Dato : 04-04-06 16:57

Jeg har f.eks haft besøg af en "Nilan-mand".

Alt det nødvendige til selvmontering vil blive leveret til en pris på ca. 35000,- kr

Der var kun fleksible lyddæmpere til at tilslutte aggregatet ellers ikke?

Fra : 3773

Dato : 05-04-06 08:54

Genvex'en er ikke så ringe endda. Man kunne dog ønske sig lidt bedre filtre. En god filterkasse kunne komme fra SystemAir og være forsynet med F65 eller F85 celle.

Skal der laves en indblæsning i en lodret væg, ville jeg ikke bruge URH'en. Men kan du komme til at placere indblæsningen relativt lavt, kan du bruge KIR fra Lindab der blæser opad. Det plejer at kunne bringes til at fungere. Ellers har Lindab armaturer der er beregnet for bagkantindblæsning, men de er lidt kostbare. Ligeledes er luftmængderne relativt små.

Ubetinget skal du bede om (og få). kurver eller konstanter på alle de ventiler og armaturer der anvendes. Ellers har man ikke en kinamands chance for indregulering, hvis man vil dette (99,9% af alle anlæg indreguleres ikke).

Uvildig hjælp får du her!

Du har følgende muligheder