Genvex
Fra : futze
Vist : 1787 gange
100 point
Dato : 28-11-05 22:22

Hvad kan man forlange af indblæsningstemp. til div. rum når ude temp. er som nu -2 grader.
Det drejer sig om en Genvex combi.
Er der noget økonomi i at føre varmen fra brændeovnen direkte til indblæsnings rørene,
enten ved luft eller vandopvarmning.
Hvile brændeovne har et vandsystem der virker.
Hilsen
Futze

Fra : dabj

Dato : 29-11-05 00:20

Hej futze!
Tjaaa--der kan jo laves mange "numre" med sådan et anlæg.
Der er jo f.eks. ingen der siger at du skal tage al indblæsningsluften fra det fri
I øjeblikket er min indblæsningtemp. på 28 gr. ved hjælp af en hedeflade som kan tilsluttes både oliefyr og varmepumpe.
Min varmepumpe kan tage luft både fra det fri og fra mit fyrrum og friskluften til genvex'en tages fra loftrummet, der altid er varmere end udeluften om vinteren, om sommeren skifter jeg til udeluft.
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med at føre varme direkte til indblæsningsrørene, det kræver en nærmere forklaring.
Har du andre former for varme end brændeovn er der jo flere muligheder.
Mit anlæg er stort og ret kompliseret med genvex på loftet og varmepumpe i kælderen og hele huset bliver kun opvarmet med luft fra dette anlæg.
Hvad brændeovne angår kan jeg ikke hjælpe--aner ikke et klap om dem.
Mvh
dabj

Fra : futze

Dato : 29-11-05 06:39

Hej dabj
Problemet er at min Genvex combi laver både varmt vand og giver et lille tilskud til luften der blæses ind i rummene.
Mit anlæg er monteret med en el - varmeflade på loftet, hvis egen termostat så kalder på varme.
Det jeg godt kunne tænke mig var, at når jeg alligevel har varme på brændeovnen hele vinteren, hvorfor så ikke købe en ny med vandopvarmningspiral, og så få montert en ny varmeflade til vandet på loftet.min indblæsningstemp. er kun imellem 15-20 grader
i denne tid. Det skal så lige meddeles at min Genvex er fra 1989, så den er blevet træt.
Ellers har jeg el- paneler til opvarmning hvis brændeovnen ikke bruges.
Som du kan se skal jeg ud og bruge en del penge i nær fremtid , så derfor de mange undersøgelser.
MVH
Futze

Fra : dabj

Dato : 29-11-05 08:19

Økonomien spiller jo altid en rolle he-he.
Det hænger også sammen med hvor meget du bruger brændeovnen, især i overgangsperioderne.
Jeg ved ikke hvad du mener med at genvex'en er blevet træt, mit anlæg er fra engang i slutningen af 70'erne, husker det ikke nøjere, og det kører perfekt.
Som jeg ser det er der flere muligheder:
1. At sætte en større eller ekstra el-hedeflade i (billigt)
2. Det kan muligvis også klares med en el-vandvarmer (billigt)
3. Tilslutning til solfanger (dyrt og pladskrævende)
4. Ekstra varmepumpe luft/luft til opvarmning (dyrt)
5. Ny brændeovn (dyrt)
Jeg har sat et T-stykke med motorventil i friskluftindtagsrøret således at jeg kan skifte om til indsugning fra loftrummet om vinteren (ligger 5-6 gr. over udetemp.) motorventilen er ren dovenskab, så slipper jeg for at skulle på loftet og skifte.
Når lofttemp. falder til under +5 gr. starter oliefyret og giver varme til en hedeflade gennem et 12 mm rør, hvilket er det eneste fyret laver, og jeg har overvejet at udskifte det med et cirkulationssystem fra det varme vand fra varmepumpen, hvilket er et system du muligvis også kunne bruge.
Mvh
dabj

Fra : 3773

Dato : 29-11-05 10:54

Hej Futze.

Krydsveksleren skal kunne varme til mindst 10 - 12° Varmepumpen burde kunne hæve temperaturen til noget over 23° (når ikke den knokler med at lave varmt vand). Ellers har du din varmeflade til resten.

Glem alt det med brændeovnen, med mindre du har en brændeovn med gris. Luftmængden er for lille til det rigtig giver noget. Men HAR du gris i brændeovnen er det ay spare på elpatronen = penge i pungen. Bedre er det at få VP'en fikset eller skiftet.

Fra : 3773

Dato : 29-11-05 11:46

http://www.kandu.dk/dk/spg/62294 den her må du iøvrigt gerne lukke!

Fra : futze

Dato : 29-11-05 17:12

Tak for svarene, men jeg har lige et par spørgsmål mere.
Hvis min inde temp. er ca. 22 grader og ude temp er ca. 0 grader, hvor meget vil indblæsningstemp. i rummene så være
med kompressoren i drift og evt, uden.Jeg har slukket el partronen vedr. opvarmning af luften.
Køre med el staven tændt til vandvarmeren.
Jeg har en fornemmelse af at kompressoren ikke yder ret meget.
futze

Fra : 3773

Dato : 29-11-05 17:43

Du har ret. Den er gammel og træt (kompressoren altså), eller mangler den kølemiddel.

Hvis vandtanken er varm, kompressoren igang, burde den levere temmelig varm luft. Antagelig over 30°.

Uden kompressoren i gang (og 0 varmelegeme) ca 12 - 14°, hvis luftmængdeforholdene er nogenlunde ens og luftmængden 145 m3/h.

Fra : futze

Dato : 29-11-05 19:04

Ja så kan jeg jo ligeså godt slukke for kompressoren, og lad el patronen klare vandet.
Med hensyn til lufttemp. for indblæsningen til rummene er den jo for lav og jeg kan kun få den op til de ca. 18-19 grader som min. med el- varmefladen på loftet.
Den er ikke tilslutet når el- staven til vandet er tilkoblet.
Konklution: Ventilatorerne frakobles.Uniten dødsdømmes.26 år det er vel også godt klaret.?
Jeg havde nu tænkt på at skifte uniten til foråret, men det må så blive før.
Gode råd er dyre::::::::::::::::

Fra : dabj

Dato : 29-11-05 19:33

Hej igen futze
Du kunne jo lige lade en kølemontør kikke på pumpen, du kan have en mindre lækage der gør at den har mistet noget freon. Det er i hvert fald billigere end bare at udskifte hele uniten.
Mvh
dabj

Fra : futze

Dato : 29-11-05 19:58

Jo men det fik jeg gjort sidste år og han var selv inde på unitens træthed, men han sagde ikke hvorfor og hvad der var forkert.
Altså det var en tekniker fra Genvex.Det virker underligt i disse tider at man ikke bare kan monterer en ny kompressor og så bare derud af de næste mange år. Det er jo det masser får lavet ved deres køleskab, og fryser.

Fra : dabj

Dato : 29-11-05 23:00

Bare få fat i en montør fra et andet kølefirma, ham fra Genvex har en interesse i at få solgt et nyt anlæg.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-05 08:45

Arhhh, 26 år er fint klaret.

Dabj, du skifter ikke kølekompressorer i gamle anlæg, idet de kølemidler man anvendte dengang nu er udfaset (forbudt). Disse kølemidler anvendte minerals olie. Idag bruges ester-olie (syntetisk). Disse olie kan ikke forliges. Og det er hulens bøvlet at udrense en kølekreds ordentlig for olie. Desuden vil du blive nødt til at skifte en del flere komponenter. Og med det in mente at blæserne stensikkert er tæt på slidt op. De er nok blevet skiftet en måske to måske tre gange. Veksleren kan ikke slides. Den piller man ud og bruger til noget andet. Beholderen vil også være "træt". Og genvex'es beholdere fra dengang, var ikke just berømte for deres holdbarhed. Maaaange sprængte beholdere i tyskland var i firserne en af tingene der puffede Hosby Huse ud over skrænten, da Genvex skyndte sig at dreje nøglen. Så derfor Dabj, en kølemand ville også give den fred, med mindre den "bare" skulle have et halvt kg kølemiddel.

Futze skriv lige til mig. Har lige fundet priser på nye units!

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 01-12-05 21:52

Tak for svaret 3773.

Fra : futze

Dato : 01-12-05 21:54

Tak for svarene jeg er på vej i banken.

Fra : futze

Dato : 05-12-05 18:15

hej3773
Ja som du er blevet klar over er jeg nød til at have el- patronen til vandet tændt hele tide, for at der er varmt vand nok til bad hver dag.
Kompressoren er i drift hele tiden , og det var den nu også hele sommeren.
Med hensyn til indblæsningsluften til rummene svinger den imellem 13 til 16 grader ved ca. 0 grader i det fri, selv om jeg har ændret lidt på styringen.
Jeg kalder på varmefladen fra stue termostaten og har kortsluttet den termostat der måler temp. til vandet. Den kan min. stilles til 35 grader, så den valgte jeg at køre uden om.Så skulle ventilen til varmefladen være tilsluttet hele tiden.
Jeg har kikket på Genvex hjemmeside hvor de beskriver de nye combi.
Huset er på 140 m2 og jeg mener at varmvandsbeholderen i Genvexen kan bestilles til både el-stav, og varmt vandtilslutning samtidig.
Hvor høj temp. vil du mene de nye typer har i indblæsningen til rummene på denne årstid..
Hvilke type vil du anbefale, når jeg ser på Genvex side er der 4 combi modeller, og jeg kunne godt tænke mig en der var forberedt til en el- patron og varmespiral til vand fra feks. solvarme eller berændeovn med gris i.
Hilsen
Futze

Du har følgende muligheder