Regler - nedrivning af hus
Fra : anette11
Vist : 1998 gange
50 point
Dato : 22-03-05 08:19

Hej
Vi har købt et gammelt hus+lade på landet - vi overvejer at droppe en al for dyr og gennemgribende renovering og bygge nyt i stedet. Er der nogen der kender regler for dette, når det er på landet ? Hvem skal man evt. kontakte og forhøre.

mvh Anette11

Fra : sybil3

Dato : 22-03-05 08:27

Hmm.

Normalt skal der indsendes en ansøgning til kommunen, men hvis det er et hus på landet ville jeg også forske lidt i hvordan der gives tiladelse til at bygge et nyt hus, så du ikke pludselig har revet noget ned, og ikke må bygge nyt!

Jeg ville starte med at finde en evt. lokalplan for området (men er der sådanne nogen i lanzone?), og derefter ringe til teknisk forvaltning.

Michael

Fra : Teil

Dato : 22-03-05 08:28

I landzone er det amtet der giver byggetilladelse, så vidt jeg husker.

Fra : Teil

Dato : 22-03-05 08:29

Der skulle så være forskel på om det er erhvervsbygninger eller privat bolig.

Fra : dova

Dato : 22-03-05 09:40

Når det er på landet, skal den slags søges i kommunen, og derfra videre til amtet.
Og reglerne er sådan, at hvis det er stuehuset der skal nedrives, skal det i følge reglerne ske før påbegyndelse af nyt, men der kan dog søges dispensation til at bo i det gamle hvis man ikke har andre muligheder.

Men foretag endelig ikke noget før der er søgt tilladelse ved Teknisk forvaltning i din kommune.

mvh dova

Fra : BjarneD

Dato : 22-03-05 12:12

Der er mange, der har stødt på forbud mod genopbygning i landzone og har derfor renoveret så effektivt, at der ikke var noget af det gamle tilbage.
Jeg tror, at man graver ny sokkel uden på den gamle og derefter fjerner indefra så det i praksis bliver en renovering der bliver mere omfattende end man "troede", men reglerne er både strammet og lempet så prøv at stille et hypotetisk spørgsmål om I kan få lov til genopbygning eller om I skal "nøjes" med at renovere.

Fra : dova

Dato : 22-03-05 12:42

Ja, dengang vores hus brændte, blev der i byggetilladelsen som først skulle omkring amtet, lagt vægt på, at tilladelsen udelukkende blev givet for at erstatte et nedbrændt hus, og derudover skulle afgørelsen i fire uger ud til offentlig høring, i fald nogen ville gøre indsigelser mod tilladelsen.

mvh dova

Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-03-05 15:02

Der kan også være specielle regler for hvor højt det nye hus må være, så sørg endelig for som dova skriver, at tale med Teknisk Forvaltning først.

Du har følgende muligheder