Flytte toilet/afløb/radiator - gør-det-s~
Fra : baksen
Vist : 5473 gange
100 point
Dato : 04-05-04 17:44

I forbindelse med total-renovering af badevær. skal jeg have flyttet toilet og gulvafløb til håndvask og bruseniche.

Badet er i stueplan (betondæk mod kælder).

Kan sagtens "lave" de nødvendige huller i betondækket, meeen MÅ jeg selv lave den slags ændringer eller skal der en aut. VVS-mand ind i billedet ?

Hvordan med ny gulvvarme (fjernvarme) - hvor meget må jeg selv lave, mener selve tilslutningen SKAL foretages af aut. VVS/kloakmester ....

Fra : Keldd

Dato : 04-05-04 18:20

Autoriseret kloakmester til afløbene.
" V.V.S.er til vandet.
Gulvvarmen kan du selv lave,hvis det ikke er direkte fjernvarme på varme slangen,og det er det sikkert ikke.
Men du skal altså vide lidt om sagerne,ellers har vi balladen.
Hilsen Keldd.(Blik og Rør).

Fra : pallebhansen

Dato : 04-05-04 18:59

Ja ja Keldd, jeg mener nu der skal bruges V.V.S. mester til alt over jord, kloarkmester bruges "i jord".
Og så er nok mere sikker at der løber fjernvarmevand direkte i radiatorene, det er blevet mere og mere alm. så derfor skal der også bruges V.V.S. mester.
Og baksen, det er ikke kun tilslutningen, men hele installationen der skal udføres af en VVS-mester, eller rettere en person der lønnes af en VVS-mester. Men mange laver da en aftale om at mesteren godkender dit arbejde.
VH Palle Hansen

Fra : Keldd

Dato : 04-05-04 19:29

Vi er ikke uenige om noget Palle,jeg mener da det er det samme jeg skriver.
Hilsen Keldd.

Fra : pallebhansen

Dato : 04-05-04 19:53

Ok så er vi enige, for kloarkmesteren kommer ikke ind i billedet, hvis baksen kun bakser rundt med afløbsrørene under loftet i sin keldd, nå nej kælder.
VH PalleBansen
NB: Undskyld stavefejl, men de siger i fjernsynet at det ikke kun er eleverne der ikke kan stave, men også lærene.

Fra : Keldd

Dato : 04-05-04 20:16

Jeg var ikke klar nok baksen,hvis rørene fra dine afløb hænger under loftet i din kælder,må du selv lave dem.overså
du havde kælder.
Du skal jo vide hvad du gør,dimensioner osv osv.Hullerne i betondækket skal bores,ikke noget med en betonhammer.
Men lad os få en kommentar Baksen,hvis der er noget der er lidt uklart,klarer vi det nok.
Hilsen Keldd.

Fra : alma

Dato : 04-05-04 21:00

Stop, stop. Man må ikke selv ændre sin afløbsinstallation hvis den har forbindelse med det offenlige afløbssystem. Det stå udtrykkelig i lov nr 206 at det skal være en aut.vvs mester eller en af hans ansatte der udfører arbejdet. Før der overhovdet startes på projektet skal der udarbejdes et afløbsprojekt der skal godkendes af kommunen.
Du må selvfølgelig selv om hvad du gør, men du skal tænke din BBR registrering og evt. problemer med forsikring osv.

Fra : emesen

Dato : 04-05-04 21:07

Jeg ville godt lige høre >Baksen< hvor de varmeslanger skal ligge.
Fræses de ned i betonen - så har du svækket dit beton dæk.
Ligger de lige under de nye fliser/gulvoverflade får du en meget ujævn varmefordeling.
Du skal påregne en eller anden form for shunt til din varmeslange som bør have en temperatur på 30 - 40 gr.
Nedstøbt/nedgravet i jord = kloakmester
Alm. centralvarmeanlæg = det må du selv lave (men tænk dig om)
Brugsvand (drikkevand) = Aut. VVS mester
Emesen.

Fra : Keldd

Dato : 04-05-04 21:15

Ja,alma har ret,hvis det skal være helt rigtigt.
Ja,emesen,vi skal nok have ca.6cm. beton oven på den nye varmeslange.Så kan den klare den almindelige centralvarmefremløbstemperatur.

Fra : baksen

Dato : 04-05-04 21:27

Der er åbenbart stor uenighed ..... så er nok lidt mere forvirret end orienteret lige her-og-nu *S*

- må åbenbart godt "flytte" kloak/afløsrør der er fritlagte under kælderloft
- må altså slet ikke "forlænge" eller flytte vandrør
- må ikke installere gulvvarme

Eller hur ?

Fra : emesen

Dato : 04-05-04 21:35

- må åbenbart godt "flytte" kloak/afløsrør der er fritlagte under kælderloft
.........her er jeg usikker
- må altså slet ikke "forlænge" eller flytte vandrør
.........radiatorrør JA.........brugsvand NEJ
- må ikke installere gulvvarme
.........JA du må godt indstallere gulvvarme når din varmekilde er alm. olie/gasfyr
.........måske nej hvis det er fjernvarme.

Fra : Keldd

Dato : 04-05-04 22:05

Ja,det kan måske virke lidt rodet den historie her,men du skal under alle omstændigheder have autoriserede installatører på,så må de kunne gøre det lidt mindre rodet.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-04 22:41

Nej nu syntes jeg i roder rundt i det, lad os lige slå fast med syvtommersøm.
Må ikke lave noget som helst hvis varmen er fjernvarme.
Må kun lave "varmesiden" af gulvvarme og radiatorer hvis der er intern forsyning (Gas Olie Brænde)
Må ikke røre noget som helst forsyningsvand og afløb, og det må en kloarkmester heller ikke (HAN MÅ NEMLIG KUN LAVE AFLØB I JORD)
Summa sumarum, hvis huset er med fjernvarmevand, så skal alt laves af VVS-mester (Vand-Varme-Sanitet)
Det eneste baksen må lave, er at bore alle de huller han vil lige før huset er ustabilt, og er til fare for ham og naboen, og så må han lægge en anden vask ned i bordpladen.
VH Palle Hansen

Fra : alma

Dato : 05-05-04 07:14

Palle har helt ret. Men hvis du alligevel beslutter dig for at gøre det selv, må du skrive tilbage og få nogle konkrete råd

Fra : Keldd

Dato : 05-05-04 18:07

Hallo Palle,i dit andet indlæg skriver du:At baksen godt kan bakse med afløbsrørene under loftet i kælderen,i dit sidste:Må han ikke røre noget som helst(afløb).
Og jeg kan ikke finde den lov som alma henviser til,OK mine bøger er også 8 år gamle.
Så du (Palle)roder ligeså fint som os andre.
Hilsen Keldd.

Fra : alma

Dato : 05-05-04 21:22

Nu er det her ikke en diskussion om love og regler, men jeg vil lige sige til Keldd at lov 206 erstattede lov 250 d. 27-03-2000. Jeg citerer fra kapitel 2:
Virksomhedsområdet for autoriserede og godkendte kompetente virksomheder
§ 4. Gasinstallationer og vandinstallationer samt afløbsinstallationer over terrænhøjde og i bygninger må kun udføres og serviceres af virksomheder, der har opnået autorisation som gas-, vand- og sanitetsmester (vvs-installatør), eller som er godkendt som kompetent virksomhed til udførelse eller servicering af særlige typer af gasinstallationer.

Loven i fuld "ordlyd" kan ses på DGP, nu Sikkerhedsstyrelsens, hjemmeside
Alma

Fra : emesen

Dato : 05-05-04 21:36

Stakkels >baksen< han vil bare lave badeværelse.
Han laver det nok selv alligevel - men nu mangeles der et par gode råd.
Emesen.

Fra : pallebhansen

Dato : 05-05-04 21:56

Ja Keldd, jeg godt se mit svar kan misforståes, men det jeg mente var at klorkmesteren ikke kommer ind i billedet, når der kun laves noget over jord.
Og så en anden ting, hvis baksen, selv går igang med afløbet oppe fra toilet og gulvafløb, så må han jo godt opsætte håndvask og toilet, tilslutte dem og trække afløb ned, uden at tilslutte dem til afløb. For derefter at ringe efter VVS manden som skal komme og tilslutte. For så er det jo VVS manden der godkender installationen idet han tilkobler.

Radiatorflytninger tror jeg nu heller ikke der er problemer med.
Og jeg tror i det hele taget ikke han brokker sig, hvis han kan se det er i orden. Vandet derimod er han nok ikke meget for andre rører ved.
VH Palle Hansen

Fra : Keldd

Dato : 05-05-04 22:27

Som Emesen mener:Han laver det nok alligevel.Det må han gerne for mig,bare Baksen gør det rigtig.
Og baksen,hvis der er noget specifikt du vil vide, så åbn et nyt spørgsmål,så vi kan få det her lukket.
Det kører ikke rigtig det her,men det har været meget sjovt.
Hilsen Keldd.
PS.Og alma,det ser ud til at være rigtigt,men dengang jeg rodede med det
stof var computeren ikke opfundet,men ok i dag må man ikke lave ret meget
selv, hvis det skal gå efter reglerne,og det skal det jo, ikke allesammen ???

Fra : old_dane

Dato : 06-05-04 15:51

og hvis du har veksler mellem fjernvarme og radiatorer må du godt lave gulvvarmen selv.

Fra : alma

Dato : 07-05-04 07:40

Jeg kan godt se at jeg har været med til at lave rod i dette spørgsmål, undskyld, men ser man baksens allerførste spørgsmål går det ikke på hvordan han skal lave det, men kun om han må lave det. Du har ret Keldd, åben et nyt spørgsmål og lad os se at komme i gang med det badeværelse.
Alma

Fra : emesen

Dato : 07-05-04 10:49

Et af problemerne her i dette forum.
Er man ved at lokke totalt uvidende til at gå i gang med noget de ikke har det mindste bregreb om - eller råder man nogen som bare skal ha' en fidus.
Derfor kommer der også en gang i mellem nogle "sjove" svar alt efter hvad den enkelte vurderer.
Ikke nogen hentydning - bare generelt.
Emesen.

Fra : Keldd

Dato : 07-05-04 11:43

Du har da ret emesen,men som jeg skriver i mit første indlæg, man skal vide lidt om sagerne.
Og til den her omgang skal man altså have nogle forudsætninger,men lad os høre hvad baksen siger,
så vi kan få lukket spørgsmålet,og som alma foreslår:Lad os komme i gang med det badeværelse.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 09-05-04 17:20

PalleHansen : dit svar af 4/5 er det mest "klare" så du får pointene .... *S*
- men ville, som andre gange, gerne have haft muligheden for at "fordele" til flere seriøse/gode svar....men svarene er levet lidt "rodede" eftehånden ..*S*

Tak for venlig deltagelse ... *G*

Du har følgende muligheder