Vandrør i fodpanel...?
Fra : 4602
Vist : 7840 gange
50 point
Dato : 14-12-03 16:48

Hej...Jeg er ved at lave et lille gæstetoilet. Nu er der kun koldt vand på toiletet. Jeg vil derfor trække nogle rør til det varme vand, fra køkkenet igennem et værelse og ud til gæstetoilet. De nye rør vil jeg skjule i fodpanelerne. Kan man købe specielle fodpaneler til dette? Eller hvad gør man smartest?

Fra : granslam

Dato : 14-12-03 16:53

jeg tror ikke du kan købe sådanne fodpaneler men du kan enten fræse ud bagved fodpanelet eller som jeg har gjort lavet dem bredere ved at lægge det der svare til et halvt fodpanel over på som en lille rørkasse
god fornøjelse
mvh Granslam

Fra : granslam

Dato : 14-12-03 16:54

du bruger vel pexrør ik??

Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 16:56

I det din evt. vandforsyning skal trækkes i et pexrør, med et overtræksrør, tror jeg ikke du kan købe færdig fabrikerede fodlister.
Men efter VVS manden er færdig, kan du skrue en liste på væggen vandret, og derefter en alm. fodliste på højkant.
Løsningen er ikke køn, og en skidtsamler på toppen, men hvis du ikke har andre muligheder, kunne dette være løsningen.
Du kan også, under din forliste skære en rille, til røret. Efterreparere denne, og derefter LIME (ikke skrue) en ny fodliste på. Så kan løsningen ikke se.

MVH
JMS

Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 16:57

forliste= fodliste
sorry
JMS

Fra : webgun

Dato : 14-12-03 17:00

jeg mener ikke at der er lavet fejelister med indbygget rørskjuler.
ang. rørene vil jeg bruge isolerede (pga varmt vand) Pex-rør. det er det eneste som virker og er nemt at arbejde med.
hvis det er muligt ville jeg demontere fejelisterne og så skære en "rende" i vægen, som kan give plads til Pexrøret.
lidt om Pexrør her'

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/default.php/cPath/214

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 18:19

De fodlister findes altså... vi fik dem i hele hytten da vi i 1999 overgik fra elvarme til fjernvarme.
De fylder godt nok lidt i landskaber 40 x 60 mm. men kan så også benyttes til trækning af diverse kabler og ledninger. "Kasserne" indeholder pexrør med frem- og tilbage-løb. Jeg kan godt nok ikke se producentens navn på vores lister, men en hvilken som helst VVS kan da oplyse dig omkring disse "fodlister".
Søren

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 18:29

Haløjsa igen
Ku' godt finde navnet, det er Gabotherm... og du kan finde/se om disse paneler på http://www.hedestoker.dk/shop/category_id_178/skjulte%20roerpaneler.htm
Søren

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 18:49

Som "Clan" siger, kan man få fodpaneler med indbygget PEX-rør's holder, dog beregnet til centralvarme. Men hvis eller når du gør det, så skal det være PEX-rør til brugsvand og hvis du ikke isolerer begge rør (frem og retur til vamtvandscirkulation) vil det virke som radiator og opvarme rummet som det gennemløber.
Et sted du også kan kigge:
http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/Golvsockel/page1000284341125.jsp ...............Telefon 43 4537 97
Emesen.

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 18:55

Hej emmesen... vores Gabotherm rørpaneler er isolerede, altså ingen varmetab / udstrømning fra panelerne
Søren

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:01

Det er Wirsbos rør ikke, så vidt jeg kan se.
Men stadig - det skal være rør til brugsvand.
Emesen.

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 19:15
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 19:18

4602
Er du forsvundet???
Jeg forstod det således, at du skulle bruge èt rør til varmt vand. Du har allerede koldt vand der.
Hvis du også skal have varme, frem og tolbage, samt en til varmt vand, altså ialt TRE.
Så skal det filemig være en voksen fodliste
MVH
JMS

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:25

Nej han skal bruge varmt vand = to rør (cirkulation) Med mindre han vil vente på det varme vand.
Clan >Der står rør med iltstop - det er kun til centralvarme, dog er arbejdstryk/prøvetryk ok
Emesen.

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 19:26

JMS Prøv at kigge på mine panel-henvisninger. Her er der ligefrem plads til en fadølsstreng også

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 19:29

emme....??? Det er panelerne til rør jeg ævler om. Ikke hwa' for nogle rør du fylder i panelerne

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:30

Fadølsstrengen bør ligge nederst af hensyn til varmen der stiger.

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:31

Ok - så begynder vi forfra...................ja det ser godt ud.
Emesen.

Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 19:34

FADØLSSTRENG
Så vågnede den gamle håndværker sgu op. Sådan dingenote skal jeg ha.

<<emesen, jeg tror det er i et alm. hu, så cirkulation på brugsvandet er måske ikke nødvendig. Kræver også en pumpe.
(fadøl)
JMS

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:40

Ja ja - det bliver noget af et panel.
VV frem
VV retur
Fadøl frem
Co2 frem (flasken skal vel ikke stå på badeværelset)
Det er godt der ikke også skal centralvarme den vej.
Emesen.

Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 19:41

4602
Hvor er jeg dum. Jeg har tidligere besvaret et spørgsmål noget lignende her. Du skal ha en lille http://www.olt.dk/Katalog/vvs/gennemstromvandvarmer.htm
nemlig gennemstrømningsvandvarmer...
Kik på linket, faktisk ikke så tosset.
Men det kræver, at du har varme på gæstetoilettet.

MVH
JMS

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 19:42

Sidder lige og projektere en fadølsstreng i mine kasser, jordtank på min. 10.000 Ltr. i baghaven, tappehaner i alle rum... og selvfølgelig også et køle- CO2- anlæg
Måske lidt luxus på et gæste-høm-høm, men hwa' fan' skal der være fest, så lad der være fest

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:46

Jordtank - brug endelig kun dem af glasfiber. De gamle jerntanke giver en fæl eftersmag.

Fra : CLAN

Dato : 14-12-03 19:50

Alle gæster skal igennem en detektor + kropsvisiteres for ikke at medbringe anboringsventiler

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 19:57

Ja, og så kan man altid se om du har gæster og hvor mange, når trillebørerne står uden for. (hjemtransport)

Fra : emesen

Dato : 14-12-03 20:01

4602 - undskyld, vi kom vist lidt uden for emnet.
Vil du vide mere, så bare spørg.
Emesen.

Fra : JensT

Dato : 14-12-03 22:26

Co2'en skal kun på tanken..

Varmt på stedet bliver nok billigst

Er der ikke lavet en lille elektrisk gennemstrømningsvandvarmer?

Her er en Metro m 5 litersbeholder..
http://www.vvsdirect.com/main.php?catid=55&subcatid=56&groupid=459&itemid=15873&refsearch=1
Fåes også til montering under leveringsstedet.. (under vasken)
http://www.vvsdirect.com/main.php?seekstr=5612%3B5614%3B&groupid=459&subcatid=56&catid=55&command=changeitemid

Fra : jmsgruppen

Dato : 19-12-03 15:54

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Fra : CLAN

Dato : 22-12-03 12:48

til sidst fra mig... fandt lige en side mere med lister http://www.primolister.dk
Søren

Fra : granslam

Dato : 25-12-03 20:00

tror du ikke du har fået svar nok ??
så kunne du måske afslutte dit spørgsmål
mvh granslam

Fra : CLAN

Dato : 27-01-04 09:22

granslam... lortet må nu være frostsprængt

Du har følgende muligheder