Radiatorventiler skal drejes...
Fra : hoejben
Vist : 1717 gange
20 point
Dato : 01-10-03 20:38

Jeg har købt nye termostatventiler, men der er ikke plads nok. Derfor vil jeg dreje ventilerne 90 gr. på røret. Men der skal vel lukkes for vandet et eller andet sted inden - eller tappes vand af centralvarmeanlægget inden, ikke? Eller kan man lukke tryk af anlægget..? Det er et HS Tarm Apollo S E mk II og varmtvandsbeholder... Og bliver pakningen i gevindet ved ventilen tæt igen, eller skal det skiftes?

Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-03 21:05

Du skal lukke så meget vand du kan af, feks der hvor du påfylder (husk at slukke både kedel og pumpe)
Lidt vand vil altid dryppe ud.
Du skal selvfølgelig pakke om ((jeg regner ned det er 1/2" jernrør) med Pakgarn og salve (koster næsten intet, men du skal vide hvordan man "pakker)),da ventilen er skruet direkte på et udvendig gevind på røret.
Så løsner du unionen den rigtige vej, samtidig med du holder kontra på røret med en rørtang (regn med at du skal male rørene der)
Så rykkes radiator eller rør lidt og det gamle ventilhus skrues af.
Røret pakkes osv.
Du skal nu overveje at lade en fagmand eller anden der har prøvet det gøre arbejdet, for ham tager det ingen tid og han har det rigtige værktøj. Men kan du pakke rigtig så er det nu heller ingen kunst, så kommer udluftningen bagefter.
VH Palle Hansen

Fra : emesen

Dato : 01-10-03 21:07

Hvis en eller anden har pakket røret med teflontape ville jeg ikke dreje ventilen med vandtryk på. Hvis 90 graders drejningen er i spænderetningen, kan man normalt gøre det med vandtryk på, med lettere løsnet omløber (den store møtrik).
Det vand som evt. kommemer væltende ud hvis det ikke går godt, er sort - meget sort - og kan vanskeligt vaskes af igen. Har du ikke arbejdet med rør og gevind før, så vil jeg anbefale dig at tappe anlæget ned først. Hvis ventilen sidder på højre side af radiatoren så løsnes røret en smule når den drejes væk fra radiatoren (er den pakket med pakgarn vil den normalt holde tæt)
Emesen.

Fra : hoejben

Dato : 01-10-03 21:22

Løsner jeg omløberen, så giver det vand. I øvrigt sidder ventilen på højre side på to af de tre radiatorer, det drejer sig om.
Jeg kan ikke finde haner på radiatorsiden af varmtvandsbeholderen, der kan lukkes. Og før den er der kun ved påfyldningshanen, men den er i forvejen lukket.
Hvis jeg skal lukke vand af anlægget, hvor gøres dette så..?

Fra : emesen

Dato : 01-10-03 22:04

Ja - men så meget skal den ikke løsnes, kun lige så ventilen kan drejes og der skal skal "holdes i mod" på det rør som går ned i gulvet, med en tang.
Hvad vej skal ventilen drejes, mod eller fra radiatoren.
Du har nok skrevet forkert, for det har ikke noget med varmtvandsbeholderen at gøre.
Almindeligvis kan man også tømme anlægget på samme hane hvor der også påfyldes, alså hanen på selve fyret.
Emesen.

Fra : hoejben

Dato : 01-10-03 22:29

Ventilerne skal drejes væk fra radiatorpanelet.

M.h.t. aftapning, så sidder der mellem påfyldningshane og fyr to haner(åbne), hvo i mellem der sidder en prop, der kan skrues ud. Hvis man lukker hanen på fyrsiden og skruer proppen ud, skulle det så dræne anlægget på radiatorsiden..?

/ - påfyldningshane
fyr _____/_________0_________/____|__________ rør, der forsvinder i gulv(radiatorside)
hane prop hane

Håber dette illustrerer det lidt tydligere...

Hoejben

Fra : hoejben

Dato : 01-10-03 22:33

kuk i tegningen, så her er den lige igen...

Fra : hoejben

Dato : 01-10-03 22:37

Hmmmm.... Linie et og to skal rykkes, således påfyldningshanen er lige over lodret rørafgang...

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 20 point
Dato : 01-10-03 22:45

Drejes væk fra radiatorpanelet - så løsnes pakmaterialet lidt (på dem i højre side) - men alt efter hvor stramt og hvor længe det har siddet skulle det holde tæt alligevel. Men det bedste er selvfølgelig at skrue ventilen helt af og genpakke den med pakgarn og salve/brun sæbe ell. lignende.
Hvis du lukker hanen på fyrsiden og tager proppen af skulle anlægget drænes.
Fyret skal slukkes.
Efter påfyldning igen vil der være meget luft i anlægget og det kan tage et stykke tid før det hele er luftet ud. Har anlægget auto-udluftning vil trykke samtidig forsvinde så ekstra påfyldning skal foretages med mellemrum.
Emesen.

Fra : hoejben

Dato : 01-10-03 22:51

Jeg takker mange gange og forsøger at tømme anlægget, så det ikke vælter ud med vand, hvis pakgarnet ikke klarer skærene. Det er fra 1974, så måske det kræver nyt...

Godkendelse af svar
Fra : hoejben

Dato : 01-10-03 22:53

Tak for de uddybende kommentarer og svar....

Hoejben

Fra : emesen

Dato : 01-10-03 22:58

Ok ellers vend tilbage hvis du har flere spørgsmål.
Emesen.

Du har følgende muligheder