Dug på ruderne / ventilationsanlæg
Fra : missekatten01
Vist : 1747 gange
100 point
Dato : 20-12-01 11:40

Jeg har læst en del spørgsmål vedr. dug på ruder og om luftfugtighed på over 80 i div. rum. Vi har det samme problem, og jeg er så træt af duggen, at jeg tænker på at tage fat om problemet ved at monterer et ventilationsanlæg.

Anlægget som jeg har set på er et Genvex anlæg ( og andre) med en virkningsgrad på omkring 95 %, (det siger sig selv at den ikke kan blive for høj, da tabet i denne vil kunne ses direkte på varmeregningen.)

Mine spørgsmål er som følger, er der nogen der har et sådant anlæg installeret ?, hviket fabrikat?, og virker det?, skal der være varmeflade efter anlægget?, er det muligt at styre anlægget via en luftfugtighedsmåler?.

Mvh

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-01 13:09

missekatten01 <missekatten01.news@kandu.dk> skrev i
> [...]
> installeret ?, hviket fabrikat?, og virker det?, skal der være
> varmeflade efter anlægget?, er det muligt at styre anlægget via en

Du skriver at du kan få et varmegenvindingsanlæg med en virkningsgrad på 95
%, det vil jeg gerne vide hvad det er for en varmeveksler det kan yde det.
Eller sagt på en anden måde .......... Jeg tror du skal tage det med et
"kilo salt", hvad man lover dig.
Hvis du har lyst til at sætte dig ind i problematikken, så kan du bl.a. læse
noget om damplære. Dermed vil du kunne se, at det i realiteten er nogen
andre tal.

Økonomisk, har jeg svært ved at tro på, at man kan opnå en ummidelbar
gevinst i form af reelle kroner.

Men det er en rigtig god ide at ventilerer godt, det er sundt for både dig
selv og bygningen.
Alt for tør luft er dog ikke sundt for dig selv, så det er vigtigt at
anlæget bliver tilført friskluft. Det kan bygges så det virker som
lufttører, og det er ikke altid hensigtsmæsigt.
I øvrigt kan du have en lidt koldere "komforttemperatur", for tør luft føles
ikke så kold som fugtig luft.

B.la. Exhausto på Fyn, kan leverer nogen rigtigt gode luft til luft
pladevekselere, evt. med indbygget ventilatorer. Exhausto har også
styringer, men om de har en der virker ved måling af luftfugtigheden, det
ved jeg ikke.
Der er andre leverandører, men jeg kan desværre ikke huske navnet på dem.
Nogen benytter rotationsvekslere, hvad der også har sine fordele.

Når du anvender luft til luft varmevekslere, så har du problemet med at
skulle flytte den varme luft, og det koster energi til at trække
ventilatorerne. Den energi du dermed skal bruge til at flytte varmen, er det
som reelt gør varmegenvinding mindre rentabelt.

En varmeflade på indtaget efter veksleren, vil nok være en god ide.

Husk at du skal have et afløb på, den fugtighed som ellers kondenserer hos
dig nu, den vil kondenserer i veksleren, så det skal føres til et
kloakafløb. Få det nu lavet ordentligt ........ Jeg har set mange
"haveslangeløsninger", det går ofte galt og resulterer i en større eller
mindre vandskade.

Du skal også regne med at skulle vedligeholde anlægget, f.eks. rense
luftfiltre og kondensbakke.

I forbindelse med nogen meget store industriventilationsanlæg, har jeg
benyttet forskellige konstruktioner til varmegenvinding. Det bedste resultat
har jeg opnået, med et anlæg baseret på et sæt luft til vand vekslere.
Det gik i alt sin enkelthed ud på:
At jeg havde en veksler siddende i afkastet, som kølede den varme luft ned.
Med en simpel velisoleret rørføring og en cirkulationspumpe, blev det
opvarmede vand ført ned til en veksler i friskluftindtaget. Det virkede
forbavsende godt, og jeg har senere tænkt på at det burde kunne benyttes til
almindelige "hjemme"- installationer, hvor man også har et problem med at
flytte varmen.
Det skal her nævnes at det drejede sig om anlæg i størrelsen ca. 50 KW, og
at jeg ikke har prøvet med mindre anlæg. Derfor ved jeg ikke om der er
økonomi i at benytte princippet i "hjemme"-installationer, og jeg ved heller
ikke om det er muligt at styre en lille installation fornuftigt.

Mvh
Thomas

Fra : missekatten01

Dato : 20-12-01 15:17

Hej Thomas

Jeg forstår din nervøsitet over de faldgruber der er i et sådant projekt, og dem har jeg tænkt mig at komme over ved at bruge et aut. ventilations firma som hjælp til opgaven, men selvfølgeligt udført med egen arbejdskraft.

Du skriver at det ville være godt med en varmeflade efter veksleren, men også at tør luft føles varmere en fugtig luft, jeg er enig, men da det tørre luft føles varmere, skulle behovet for eftervarmefalden jo være mindre. Den er rimelig dyr i drift, (el) da jeg vil få svært ved at trække fjernvarme til den.

Jeg vil læse mere om mulighederne, men mener at Genvex anlæg skulle have den bedste virkningsgrad. Det er selvfølgeligt meget afhænigt af de hastigheder som luften har, Genvex kører med tre forskellige hastigheder, og på det høje trin er virk.g. noget mindre, ligesom rør-modstanden har stor indvirkning på samme.

Men jeg ville meget gerne hører fra andre der har et sådant anlæg installeret, jeg har hørt så meget godt om disse via tredie part, (folk der siger, jeg har en svoger der har et anlæg, osv. osv.), men vil gerne høre det fra "hestens mund", eller aflægge et besøg (Nordjylland) og se og høre et anlæg i drift.

Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-01 19:39

> [...]
> over 80 i div. rum. Vi har det samme problem, og jeg er så træt af
> duggen, at jeg tænker på at tage fat om problemet ved at monterer et
God ide

> Anlægget som jeg har set på er et Genvex anlæg ( og andre) med en
> virkningsgrad på omkring 95 %, (det siger sig selv at den ikke kan blive
> for høj, da tabet i denne vil kunne ses direkte på varmeregningen.)

Jeg har et Genvex i et almideligt paraselhus, med tilsluttet varmeflade, den
er nødvendig. det virker fantastisk godt. Mit anlæg styres af en termostat
på varmefladen og anlæget kører altid. (Slukket i de varme sommermåneder).
Der er samtidig en herlig luft over alt i huset. Det kan kun anbefales.
Vores luftfugtighed er ca 50%. Det er monteret af fagfolk.
Gunnar

Fra : Dr_Dydendak

Dato : 20-12-01 22:35

Kunne du ikke angribe det på en anden måde ? F.eks. ved at smøre afspændingsmiddel på ruderne, så vil duggen ikke sætte sig på ruderne. Der skal dog smøre jævnligt
Hilsen Dr_dydendak

Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-01 05:30

Hej pussycat #01 "missekatten01", første gang jeg har hørt om en kat der
klager over duk på gesimsen.
Nå jeg har læst div. indlæg igennem og jeg kan kun give Gunnar ret.

Jeg installerede et Exhausto system med varmeflade i vort nybyggede hus i
Australien for 15 år siden og det har givet os et helt enestående indeklima
både sommer og vinter, der er kun udstyret med timer og div. termostater.
Inden jeg fes af hjemme fra dammen 1980 havde jeg designet en del lav energi
huse og selvfølgeligt anbefalet en del mennesker at bruge netop den slags
systemer, jeg havde dog aldrig selv boet i en sådan hytte.

Da jeg kom til Australien blev jeg udfordret fra mange sider, da jeg jo
fremtrådte som værende så skide klog. Det endte med at jeg designede det hus
vi nu bor i på femtende år hvor jeg har inkorporeret alle de ideer jeg så
varmt anbefalede hjemme i dammen, og som sagt sikken en drøm at leve i. Her
tænker jeg specielt på inde klima. Det har langt oversteget mine vildeste
forventninger.

Udnyttelsesgraden: Jeg er ikke en videnskabs mand men jeg har dog et ret
godt kendskab til slige sager og det ser ud til at det som jeg kalder varme
genvindings system kører på omkring 70-75% har dog i perioder været oppe på
tæt på 80% og nu hvor det er 15 år gammelt konstant 70-75% det virker som om
vindforholdene har en vis betydning.

Jeg ved ikke hvor meget du ved om den slags men vort system er med en plade
varmeveksler, den renser jeg ca. hver anden md. med en højtryks spuler der
også levere varmt vand der er på grænset af damp og systemet udskifter alt
luften i hytten små 2 gange i timen (altså ingen recirkulation af luft i
hytten).

Ellers kan jeg kun støtte hvad Gunnar og Thomas har skrevet dog med den
forskel at skal vi sige, jeg formoder at min hytte er lidt speciel og det er
mit ekspertise område så jeg har afprøvet alt det jeg kunne og har bygget
hytten derefter. Ydermere går al min spildvarme igennem en varmepumpe der
overfører spildvarmen til det varme brugsvand den har en udnyttelse på ca.
80-85% og det har igen noget med the diffirantial temperature at gøre.

Derfor kan jeg ikke sige dig om det er en god investering penge krone for
krone men for komfort er den excellent, dog kan jeg se i en gammel SBI
anvisning at det samme kan opnås ved at åbne alle vinduer og døre 5 min.
hver time. Praktisk, ja det er et godt spørgsmål.

Cheers Finn

Fra : missekatten01

Dato : 27-12-01 09:35

Tak for de fine svar.

Jeg har nok ikke udtrykt mig tydeligt nok i mit spørgsmål, det er IKKE et spørgsmål om at spare varme, men at få et så godt indklima som muligt. Min henvisning til virkningsgraden er selvfølgeligt pga. at jeg ikke vil vælge det billigste anlæg, der (måske) også er det dyreste i drift, da jeg mener en krone ekstra investeret i indkøb, nok skal komme ind igen.

Det er desuden første gang jeg bruger dette forum, så måske nogen vil være så venlig at fortælle mig om man skal tildele points til alle der besvarer mit spørgsmål ??, og når man så har tildelt points, lukker man så spørgsmålet ???.

Til Gunnar vil jeg sige at det lyder dejligt og det er nok også det jeg ender op med, da min tid til slige projekter efterhånden ved at være lille.

Dr_Dydendak
Tjo det kan du jo have ret i, men vi har nye vinduer, så det er kun er spørgsmål om hvor den kolde flade så er, for fugtigheden i luften skal nok konderserer sig et eller andet sted. Det er så måske på væggene, og det kommer til at bevirke at jeg skal kikke på tapetet der ligge på gulvet istedet for at hænge på væggene, så det køber jeg ikke, der er et problem - og det skal man tage sig af, og ikke ved at smøre div. forskelliige anti-dug midler på vinduerne.

Til Finn;
Se, det er jo sådant et svar jeg ledte efter, omend der er rimeligt langt til Aussi-land for at kikke på luft/varme anlæg.
Jeg kan forstå at de ideer du har ført ud i livet, er gamle og gennemprøvet, så dem vil jeg da meget gerne høre mere om, da jeg sidder med alternative løsningsforslag mht. f.eks. eftervarme flade.
Som du måske ved er varme i Dk. ved at være så dyr at man kan overveje at fravælge fjernvarme, og overgå til alt. løsninger. Jeg spekulerer faktisk på at installere et kombi fyr, dvs. en løsning med olie/træ, der via en eftervarmeflade kunne varme huset op.

Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : missekatten01

Dato : 03-01-02 15:16

Tak for svaret ....

Fra : missekatten01

Dato : 03-01-02 15:34

Hej alle

Nu ved jeg skisme ikke om der er gået fluller i indlæggene, og min måde at behandle det hele på, men som nybegynder har man vel lov til at kikse et par gange inden det hele går som smurt.
Jeg forstår ikke din henvisning til manglende renlighed/hygiejne, men det var vel heller ikke meningen, for jeg kan love dig, at hvis jeg kom med den melding derhjemme, ville jeg få smidt en kost og spand i hovedet, men først når jeg selv var røget på r..... ned af trappen selv.

Men nu til det som det her drejer sig om. Jeg har fået kontakt til en fyr der ikke lave andet en at installerer anlæg af den slags, og han vil en af de nærmeste dage sende mig et tilbud på en komplet installation. Prisen bliver under forudsætning at jeg selv arbejde med, og vel at mærke ikke går i vejen.
Jeg forventer at installere en veksler af typen Covent LTR-3, som har en virkningsgradskurve der går fra 90 til 80 %. Den lave virk.g. er ved højeste lufthast. og det svarer til ca. 300 M3 pr. time, veksleren er af karuseltypen, hvilket bevirker at der ikke skal installeres noget kondensafløb ?? noget jeg selv er meget forunderet over. Desuden skal der pga. den høje effektivitet ikke installeres nogen eftervarmeflade, igen ???, det er jeg nu ikke sikker på at jeg vil undvære.
Jeg har fået en prisind. der går på en ca. pris på 25.000 Kr.+moms, incl. installation, så der er basis for en lille "jubeldans" da jeg nok havde regnet med at skulle bruge noget mere, men der kan nemt komme ekstra omk. når man først ser hvad man kan komme på af ekstra udstyr. (natsænkning, fugtighedsstyring, osv. osv.)

Mvh.

Du har følgende muligheder