Katastrofe Klejne Kogning
Fra : svendgiversen
Vist : 2215 gange
54 point
Dato : 14-12-12 10:00

Man koger da klejner i palmin, ikke fedt???

Fra : Thyregod8

Dato : 14-12-12 10:05

Man kan få udmærket friturekogeeolie i supermarkedet til det. Det er en bestemt blanding, så det ikke ryger og giver den rette temperatur og til en rimelig pris. Jeg mener også palmin er godt. Fedt er ubrugeligt, da det giver afsmag og har ikke den rette temperatur.

Fra : vagnr

Dato : 14-12-12 10:10

Det hele kan bruges, olie, svinefedt, palmin eller Raffinol, der er renset svinefedt, men du skal nok ikke bruge krydderfedt

http://www.arla.dk/Arla-Forum/Spoergsmaal-svar/Mad-og-opskrifter/Hvad-koger-man-klejnerne-i/

Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-12 10:40

>Det hele kan bruges...

Mere eller mindre godt.
Det lugtede næsten lige så slemt som når min mor kogte fedtegrever...

Selv om hun kunne være blevet 100 år i år og hun havde masser af svinefedt,
brugte hun altid palmin til klejner.

Olie lyder som et godt alternativ, men for sent i år...

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 54 point
Dato : 14-12-12 11:16

Generelt skal man bruge olie, der har et højt indhold af flerumættede fedtsyrer, det er det sundeste. Oliveolie er det bedste og sundeste i den forbindelse. Animalsk fedt, svinefedt, har mange mættede fedtsyrer.

Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 11:33

Oprindelig var det heste fedt som blev brugt til at koge klejner i, palmin og andet vegatabilsk fedtstof er noget nymodens opfindelse

Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-12 11:34

Og hvad så med palmin, er det også plante olie?

Hvor brugte min gamle mor palmin??

Vi har olivenolie, men min kone vil fortsat bruge svine fedt...

Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 11:57

Ja palmin er plante fedtstof, gæt hvad hoved bestanddelen er? Svar palmeolie som skal varmes op før den kan betegnes som olie, altså flydende

Fra : vagnr

Dato : 14-12-12 11:58

Jeg ville nødig spise klejner kogt i olivenolie, jomfruerne smager alt for meget igennem (tror jeg).

Vi plejer at bruge palmin til klejner, men raffinol er også OK.

Skal det være olie skal den dels kunne tåle de 180 grader klejnerne skal koges i, og ikke mindst have en neutral smag, det kan rapsolie (alm. billig, ikke fin og dyr koldpresset) klare.

Min første kone ville engang koge noget i friture, da det begyndte at svie i øjnene på mig inde i stuen, gik jeg ud i køkkenet, lige som gryden brød i brand, jeg knaldede låget på, fjernede det efter et par minutter, ild igen, låg på igen, i laang tid.

Hun troede fedstoffet skulle koge, altså med bobler ligesom når man koger vand!

Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 12:02

Lad konen råde, klejnerne bliver garanteret gode, sund kan du være resten af året, i juletiden skal man være usund.
flydende olier er generelt mindre usunde end fast fedtstof, altså groft sagt
dansk rapsolie er lige så sund eller usund som importeret olivenolie, olivenolie har flere tusind års forspring i brug og berømmelse, men rapsolie har de samme egenskaber og er neutral i smag

Fra : ans

Dato : 14-12-12 12:13

Sådan koger du klejner som i gamle dage

http://www.hjemmet.dk/Jul/Julemad/Julekogebog/Sadan-koger-du-klejner-som-i-gamle-dage/

Det ender med, at det er svinefedt, der bliver brugt.

Citat
Det lugtede næsten lige så slemt som når min mor kogte fedtegrever...

Er der noget galt med udluftningen

Hvordan smagte de færdige klejner.

Uha uha at bo sammen med en mand, der siger "Sådan gjorde min mor ikke"

Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-12 12:58

Ikke som min mor gjorde...
jeg måtte vente længe på en forventet reprimande!

Og Ja, klejnerne smager udmærket, hvis man altså kan lide klejner,
men lugten var forfærdelig, selv om emhætten kørte på maks.

Selv foretrækker jeg brune kager, og dem laver min kone i eftermiddag,
jeg må hellere holde lav profil, men hun skærer ikke bare runde skiver af en pølse,
hun ruller dem ud og skærer dem i romber, som hun ikke vidste hvad var?

Men de ser rigtige ud med en mandel midt på.
Ak Ja, hver familie har jo sine traditioner...

Fra : ans

Dato : 14-12-12 13:16

Hvem har så fået ideen, at de skal skæres i romber?

Fra : vagnr

Dato : 14-12-12 13:22

Citat
Men de ser rigtige ud med en mandel midt på.
Ak Ja, hver familie har jo sine traditioner...

UDEN SUKAT?

En brunkage uden sukat er som en bladløs kniv uden skaft!

Frit efter Georg Gearløs

Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-12 13:22

Det har vi altid gjort, i begge familier, ingen traditions uoversens stemmelser der,
brunkager skal da være rombe formede med en mandel midt på...

Fra : smuller54

Dato : 14-12-12 17:27

Klejner skal da "koges" i olie- jeg bruger solsikkeolie- idet det er indkøbt til frituren.
Men indrømmet det er sjældent jeg laver dem- idet det kun er mig der holder af dem.

Jeg ved min mor brugte palmin- men det ville jeg nok ikke købe idag.

Brune kager - skal da være runde med takker i kanten

Fra : PrivateDK

Dato : 14-12-12 18:07

Palmin!! Ellers er det ikke klejner i min verden, og det er her jeg lever. de sprøde modeller er fine småkager, men ikke klejner.

Fra : transor

Dato : 14-12-12 19:08

Palmin er smagsneutralt og ikke så dyrt. Det er egnet.

Andre planteolier fra tempererede egne er sundere og også brugbare . Rapsolie . vinduekerneolie, solsikkeolie er også brugbare.

Gamle opskrifter angiver hesteflomme, som det rigtige. Passende renset kan heste , okse og svinefedt nok bruges. Men man får nemt afsmag, hvis det ikke er rent.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-12 10:16

Tak for svaret Thyregod8.