Lovgivning ifbm. montering af el-halløj
Fra : billywild
Vist : 493 gange
20 point
Dato : 13-03-12 23:02

Hej.

Jeg kan forstå ved at læse på forskellige sites at man tilsyneladende IKKE selv må lægge kabler i væggen og montere nye stikkontakter. Dog kan jeg forstå at man gerne må skifte eksisterende kontakter.

Der er vel ingen som kan bestemme om jeg tilfældigvis laver nogle fuger i min væg og tilfældigvis kommer til at smide nogle kabler ind i disse fuger, og ja, kommer til at kaste et par stikkontakter for enden af disse kabler; altså sålænge at jeg IKKE tilslutter dette tilfældige rod af kabler og stikkontakter.

Når jeg så ringer til en autoriseret elektriker og beder ham/hende om at lave en elinstallation som tilfældigvis præcis ligner noget som sidder i væggen allerede, så må elektrikeren vel gerne benytte de ledninger og stikkontakter der tilfældigvis sidder der i forvejen?

Jeg er opmærksom på at dette måske er en gråzone, men det kunne være fedt at høre et par kommentarer fra nogen med forstand. Jeg ved en del om teknikken, men er ikke elektriker, og det piner mig at jeg aldrig er tilfreds med kvaliteten og nøjagtigheden af det arbejde der udføres i min lejlighed.

Yderligere, er der nogen der ved hvilken instans man skal kontakte i det offentlige for at få klarlagt dette på officielt plan?

Tak for hjælpen,
Jacob.

Fra : grow

Dato : 13-03-12 23:32

Hvad er dit mål med dette spørgsmål? Vil du ha' Kandubrugernes tilladelse til selv at udføre arbejdet? Før du begynder så læs og husk lige denne del af reglement som indgår i en elektrikeruddannelse.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=25862

Fra : liteon114

Dato : 13-03-12 23:32

Så skal du ha fat i sikkerhedsstyrelsen, som helt sikkert vil fortælle dig, at der ingen tilfældigheder er. Det er fast installation, og det er ikke tilladt for lægfolk at rode med.
Der er nok heller ikke mange installatører, med respekt for sig selv og faget, som går med til det...

Elektrikeren

Fra : trimare46

Dato : 14-03-12 00:10

du må gerne selv trække kablerne og lave riller og alt det der. der hvor det bliver kriminelt er, når der skal sættes strøm til det. det kræver autorisation.
så længe det ikke er strømsat må du lave din installation selv.
men det var måske en god ide at aftale med elektrikeren hvad du selv skal lave og hvad han skal sørge for inden du begynder.

Fra : rotw

Dato : 14-03-12 01:42

problem 1 der findet forskellige kabler nogle må ikke nogle må godt mures inden
Problem 2 det er installatøren der har garantienbag efter når det er monteret da dette er Fast ins.
Problem 3 han har ikke tjent nogle penge på dette men sider med ansvaret bag efter
Problem 4 det er ikke tilladt at udføre en Fast installation i følge sb/sik og når der ikke er strøm på er det ikke en fast installation men lige så snart er den bliver monteret Er det en FAST installation (bliver) og dette må man Ikke selv udføre og så er den ikke meget længere nej du må ikke selv trække kablerne

Dog kan man som regl godt få lov at lave rillerne sætte dåserne ind i væggen hvis man har en aftale med installatøren som skal montere det

Normalt vil man kun acceptere dette og forløbet ville være følgene.
1 kontakt installatør aftal hvad der skal laves ( så vil man blive instrueret i hvad og hvordan rillerne skal skæres fra og til) det er ikke alle installatøre dog nogle vil lave det hele selv

2 så Laver kunden rillerne og kan sætte dåserne fast

3 installatøren kommer så og trækker installationen i rillerne i mellem dåserne

4 så laver kunden selv opmuringen af disse riller og dåser

5 så kommer installatøren og montere og så er sb overhold

Fra : rotw

Dato : 14-03-12 01:50

Og som der står skrevet sikkerhedstyrelsen er den myndighed der står for dette og husk at få det på skrift

Så vil du få følgene svar NEJ i henhold til sb bla bla stk bla er det ikke tillade selv at udføre Fast installationer og henviser til deres hjemmeside hvad man selv må lave. Slut prut

http://www.sik.dk/Professionelle/El/Love-og-regler-inden-for-elbranchen

Fra : refi

Dato : 14-03-12 07:37

Citat
men det kunne være fedt at høre et par kommentarer fra nogen med forstand.

Ja Jørn - det er vel derfor du lige præcis fandt Kandu

Fra : Eyvind

Dato : 14-03-12 09:53

Citat
det piner mig at jeg aldrig er tilfreds med kvaliteten og nøjagtigheden af det arbejde der udføres i min lejlighed.

Det kan man måske forstå......................men du vil selv:
Citat
[...]

Hvorfor mon de strenge El-regler er lavet.

Fra : billywild

Dato : 14-03-12 11:20

Tak for alle jeres svar...

#grow: Angående hvad formålet med spørgsmålet var så skrev jeg det her "... at høre et par kommentarer fra nogen...", og altså dels at lægge op til en dialog om det, og dels som jeg også skriver "... hvilken instans man skal kontakte i det offentlige...". Nej, jeg søger ikke en godkendelse da ingen her kan give den, men tak for input alligevel.

#liteon114: Tak for input mht. Sikkerhedsstyrrelsen. Jeg forestiller mig blot at det først er en fast installation når den er blevet tilsluttet, og gyldigheden af installationen er vel op til den autoriseret person som tilslutter den. Brugen af ordet "tilfældig" var udelukkende for at understrege pointen.

#trimare46: Det var egentlig også således jeg havde fortolket hvad jeg har læst og hørt rundt omkring. Såvidt jeg forstår har Sverige lignende lovgivning på området, og der er det såvidt jeg forstår almindelig praksis at gøre som jeg beskriver. Tak.

#rotw: Jeg er med på problemerne 1-4, men konklusionen i 4 er det som jeg betvivler, da det netop ikke er mig der godkender og tilslutter. Den autoriseret person benytter jo bare de kabler og stikkontakter som sidder der i forvejen. Tak for dit input, og linket.

#refi: Jørn = Jacob? Var du ironisk? Hvor ellers?

#Eyvind: Tak for lidt medhold på citat 1, og i forbindelse til citat 2, så er orderne "tilfældig", "smide" og "kaste" blot brugt for at understrege pointen i at der ikke er tale om en el-installation før det har noget med el at gøre, og altså noget som den autoriseret person må tage stilling til. Desværre er jeg meget dårlig til at lave noget tilfældigt.

Tak for alt jeres input.

Med venlig hilsen,
J.

Fra : Bassebo

Dato : 14-03-12 17:11

Om det så var en skolelærer så må han/ hun altid lave det som ikke omhandler montering af fast installation,
Ja selv en bager må rille og mure det hele efter ,,,,,,, det har jo ikke noget med "elarbejde" at gøre. Og ja kontakt altid en elektriker før man starter på sådan projekter........

Basssebo

Fra : rotw

Dato : 15-03-12 05:40

Det kan godt være du er uenig i mit svar til dig
Men det er ikke mig der laver loven jeg fortæller dig hvad der står i den og hvordan den skal fortolkes og jeg er 100% sikker på er det er det svar du vil få hvis du skriver til sikkerhedstyrelsen og så er den ikke

Fra : rotw

Dato : 15-03-12 05:45
Fra : Bassebo

Dato : 15-03-12 17:12

Hehe tekniq er jo også en mesterforening ,som også min mester er medlem af, så derfor må man ikke selv lave riller........eller selv mure riller og dåser efter.

Bassebo.......

Fra : rotw

Dato : 15-03-12 18:04

Bassebo
Nu er den jo ikke kun gennemgået af mesterforeningen inden den er bleve sendt på gaden

Det der er vigtigt at forstå er at hvad begrabet Fast installation er

Hvis der nu havde stået du må gerne selv rille og opmurer men ikke selv lægge kablet i så ville du få installationer steder hvor man normalt ikke ville lægge kablet. Duville få en guide som ingen ville læse og gøre mer forvirring ind godt er

Du har følgende muligheder