Overkog på min Baxi
Fra : kanut
Vist : 998 gange
60 point
Dato : 12-12-11 10:45

Jeg Har nu haft Baxi M sole brændefyr i 10 år, jeg har en 800 liter buffer tilsluttet, problemet er at jeg altid har været plaget af overkog, også selv om buffertanken har lav temperatur.

Huset jeg opvarmer er på 250 Kvadratmeter og jeg har også en 100 liter kompi vandvarmer tilsluttet, så der skulle være nok til at tage varmen.

Jeg har også tilsluttet Gas fyr for en sikkerheds skyld, det er nu meget begrænset jeg bruger gas, derfor er der jo også tilslutter en varmevekler , det skal der jo når der også er gas på.

Min mistanke går på at det er denne varmevekler der forsinker vandgennemstrømmen til buffertank og gennemstrømvandvarmer, er det mon den mulige årsag ?

Jeg er ny på tråden, så det kan være emnet har været oppe før.

Fra : Thyregod8

Dato : 12-12-11 12:41

Det er nok styringen fra brændefyret til buffertanken, der er problemet. Prøv at kontrollere thermostaten.

Fra : kanut

Dato : 12-12-11 12:47

Der er ingen styring, jrg styre manuelt, når buffertank er på 80 grader stopper jeg med at brænde pinde

Fra : Thyregod8

Dato : 12-12-11 12:52

Måske skal der en lille pumpe på og thermostatstyring på tilgangen til buffertanken. Der et muligt det er som du mener, men det virker som om der er en forkert balance i systemet.

Fra : kanut

Dato : 12-12-11 13:16

Pumpen er mega kraftig og ny, men noget siger mig at det må være fordi at varmevekleren er for lille.

Fra : Thyregod8

Dato : 12-12-11 13:50

Det er naturligvis en mulighed at varmeveksleren er alt for lille. Men er der ikke indbygget en thermostat i pumpen måske, eller pumpens effekt skal reguleres op. Man plejer at kunne regulere cirkulationspumper.

Fra : Hejdu58

Dato : 12-12-11 17:41

Citat
Der er ingen styring, jeg styre manuelt, når buffertank er på 80 grader stopper jeg med at brænde pinde

Så kan det kun være din varmevæksler der er for lille gennemstrømning igennem, sæt en sjunt over den med en hane som du lukker de få gange du fyre med gas.

Er din buffertank over kedlen højden, hvis ikke kan det også give problemer.

Fra : 1901

Dato : 12-12-11 17:51

Sidder der en varmeveksler imellem brændefyr og buffertank?

Fra : kanut

Dato : 13-12-11 07:30

Ja der sidder en varmeveksler mellem brændefyr og buffertank og jeg har også lige fundet ud af at det varme vand fra brændefyret bliver sendt ind i buffertank fra nederste studs, og at retur til fyr kommer ud af øverste studs, det virker forkert på mig.

Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-11 09:11

For at skabe naturlig cirkulation går fremløbsrøret ind foroven almindeligvis.. Det bruger man ved radiatorer, hvor det varme vand bliver afkølet og går så ud i retur nederst. Dette giver bevægelse i vandet og dermed en naturlig cirkulation. Hvis der kun er naturlig cirkulation gennem din buffertank, vil jeg mene fremløbet (det varme vand) burde komme ind for oven. Du kan jo løse problemet ved at sætte en pumpe på, eller vende cirkulationen, eller som en foreslår at sætte en shunt på, så du har styring på det.

Fra : kanut

Dato : 13-12-11 09:20

Jeg er super glad for alle de gode svar jeg har fået, jeg tror jeg en stille dag i julen vil vende cirkulationen og se hvad der sker, det er jo gratis i får info om resultatet efter indgrebet.

Fra : 3773

Dato : 13-12-11 14:18

Det er samlet skørt.

Det burde være:

Fyr - > Ladomat -> Buffer -> varmeveklser -> varmebærerkreds.

Fra ladomat'en lader du ind i toppen på tanken. Fra toppen af tanken tager du også fremløbet, shunter det evt og så igenem pladeveksleren og derfra til huset.

Vær obs på at pladeveksleren nemt kan være lukket af lort fra varmeanlægget. Pladevekslere er ikke venner med åbne anlæg, idet der normalt er en del griseri i åbne anlæg.

Fra : kanut

Dato : 14-12-11 00:17

jeg er ikke lige med, hvad er en Ladomat ?

Mit system : fyr ->Buffer.> varmeveklser->varmebærekreds.

men det varme vand fra fyret bliver pumpet med pumpe ind nederst i Buffer, og det er der jeg mener at fejlen er, det burde være øverst i buffer at det varme vand fra fyret bliver sendt ind.

Fra : trimare46

Dato : 14-12-11 09:17

hvis du kører al varmen igennem veksleren inden du kører i tanken, er det da helt galt. du skal have naturlig cirkulation fra fyret og til tanken. så kan du sætte et udtag på fremløbet hvor du tapper varmen inden det når i tanken, men en varmeveksler hører slet ikke hjemme i dit anlæg.

Fra : 1901

Dato : 14-12-11 19:28

Det vil altså sige at varmeveksleren IKKE sidder mellem fyr og buffer...
Man kan ikke lave naturlig cirkulation når det er en pladejernskedel fordi den har det bedst med en varm retur for ikke at tære op!
Men så er en ladomat som 3773 skriver sagen, den kan du læse om her:

http://918330.shop09.dandomain.dk/images/imagesnewfolder/Laddomat%2021.pdf

Fra : kanut

Dato : 29-12-11 05:41

Jeg har nu for nogle dage siden vendt cirkulationen, det virker bare super godt.

Nu løber det varme vand fra min Baxi ind øverst i min Buffertank og ud nederst, lagdelingen er perfekt i hele processen, vandet er hele tiden koldest i bunden af bufferen, og i løbet af nogle timer er tanken oppe på 85-90 grader uden overkog.

Det kan dog undre mig at der skulle gå så mange år inden jeg opdagede at det var her fejlen var efter utallige besøg af forskellige vvs folk som skal have det samme som en advokat i time for at komme forbi og lave forskellige ændringer som ikke løste broblemet.

Det blev først løst efter at jeg har fået super suport fra folk på Kan du.dk tak for det.

Fra : Thyregod8

Dato : 29-12-11 09:27

Det er da supergodt, du løste problemet. Ja den virker som radiator og det kolde vand er tungest og løber derfor nedad og giver dermed et tryk.

Fra : 1901

Dato : 29-12-11 17:18

Men hvilken temp. har returvandet til kedlen så under fyring? Du kan tage livet af kedlen på ganske få år hvis den er ret meget under 60 gr.

Fra : kanut

Dato : 29-12-11 21:32

Aldrig under 60 grader, så det er lige i skabet

Fra : 1901

Dato : 29-12-11 23:16

Citat
Ladeventil
Giver forudsætning for, at kedlen kan holdes på høj kedeltemperatur. Ladeventilen
åbnes først ved ca. 65°C, og det er derfor nødvendigt, at temperaturen på kedelstyringen
stilles højere (dvs. på ca. 90°C) Ladeventilen leveres som et færdigt rørarrangement,
som er forberedt for montage i forbindelse med kedlen.
(Se evt. virkemåde for ladeventilen i afsnit 4.3.1)
Når MB-Solo er tilsluttet en lagertank skal ladeventilen monteres som
forudsætning for, at garantien er gældende.

Jep det er jo bare såen iorden så......

Du har følgende muligheder