Grønne kartofler
Fra : o.v.n.
Vist : 1721 gange
100 point
Dato : 18-07-11 21:23

Hej min nabo er nybegynder som kartoffel avler men sælger i en bod ved vejen alligevel, det sker at kartoflerne er mere eller mindre grønne, hun har sikkert glemt at hyppe kartoflerne.
Jeg vil jo godt støtte initiativet og køber kartofler i hendes bod, spørgsmålet er:
Er grønne kartofler mere eller mindre giftige? Jeg kan huske min barndom hvor vi altid fik at vide at de grønne måtte vi ikke spise, er det gammel overtro eller er der noget om snakken?
Her til aften var næsten alle kartofler grønne udenpå, kan jeg se frem til et maveonde?

Fra : henningFar

Dato : 18-07-11 21:25

Hej, det er rigtig nok, man skal ikke spise grønne kartofler, så du får nok en fridag i morgen.....

Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-11 21:29

Jeg har ferie så jeg behøver ikke den slags "fridage"

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-11 21:30

For at undgå "uheldige" fridage fremover, så kan du læse om grønne kartofler her

http://www.vom.dk/index.php?id=10&sosid=67

Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-11 21:37

I sikken trøst i har til lille mig

Fra : piaskov

Dato : 18-07-11 21:38

Hej o.v.n
Citat
Er grønne kartofler mere eller mindre giftige?

Kort og godt JA det er de.

Jeg kan huske for en del år siden var der en nybagt mor som havde fået besked på at hendes barn måtte få/spise alt grønt ... for det var sundt.
Den stakkels mor skar alt det grønne af kartoflerne og kogte mos til babyen af det.
Barnet døde af forgiftning

Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-11 21:39

Jeg venter til i morgen med at acceptere, så får vi se om det går så galt som i siger

Fra : piaskov

Dato : 18-07-11 21:40

Citat
så får vi se om det går så galt som i siger

Jeg har altså IKKE sagt at du er en baby

Men kartofler bilver grønne når de får lys...det ved du også.
Syns du skal sige det til naboen så hun ved det.

Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-11 21:40

Citat
så får vi se om det går så galt som i siger

Spis lidt ekstra, så er du ude over problemet med hvor du skal holde din føs'da

Ups nej, så bliver hvalpen jo forældreløs

Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-11 21:41

Så fortæl også lige naboen at de grønne kartofler hun sælger er giftige,
det er sikkert ikke tilladt, og andre, ikke så kloge med nyere barndom, kunne jo blive syge...

Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-11 21:42

Det er IKKE sjovt

Fra : piaskov

Dato : 18-07-11 21:44

Citat
Det er IKKE sjovt

Jow ...det er jo ikke os der får "skidepine"

Fra : fally

Dato : 18-07-11 21:45

Her er lidt information om emnet

http://ing.dk/artikel/119956-hvor-farlige-er-groenne-kartofler

Mvh Fally

Fra : skytten49

Dato : 18-07-11 22:26

det er lidt trælst af forhandlere og kunder ikke mere ved hvordan man behandler og opbevarer kartofler. kartofler skal opbevares mørkt. Ikke som i dag hvor man sætter dem til skue. Før supermarkedernes tid lå de i kasser med låg over, og blev solgt i brune poser for at undgå lys.

Fra : skytten49

Dato : 18-07-11 22:32

for en nogle år siden så jeg en ung pige der solgte grønne kartofler der var bredt ud i solen. Da jeg fortalte hende, at kartoflerne var grønne fordi de ikke kunne tåle lys, sagde hun: Nej, de er bare ikke modne endnu!

Fra : vagnr

Dato : 18-07-11 23:01

Hvis en kartoffel er helt grøn, smider jeg den ud, er der lidt grønt på, skærer jeg det af, og spiser resten (medmindre min viv kigger), har aldrig kunnet smage noget galt (hun kan heller ikke hvis hun ikke ved det), eller haft problemer af det.

Man ved jo aldrig om man får et eller andet forfærdeligt med tiden, men det bliver sikkert aldrig bevist, og til syvende og sidst, ingen af os kommer levende herfra

Fra : stjerneboern

Dato : 18-07-11 23:02

Det er jo ikke for sjov at i Sverige er der kartoffelkælder. mørkt og køligt.
Og bestemt ingen grønne kartofler.
Det er bare yt med dem.
At hun ikke har sat sig ind i det inden hun forlanger penge for sine kartofler , er jo ligegyldighed ud over alle grænser. det kunne ligeså godt være rådne jordbær. Det er ikke ok .

Fra : Nordsted1

Dato : 18-07-11 23:03

Citat
og til syvende og sidst, ingen af os kommer levende herfra

Øv siger jeg bare

Fra : Dulcona

Dato : 18-07-11 23:28

Citat
Er kartofler giftige?
Kartoffelen er ikke giftig.
Kartoffelplanten er giftig.
Grønne pletter på kartoffelskrællen er giftige
og skal skæres væk før tilberedning.
Er større dele af kartoflen grøn, skal den kasseres.

Hvorfor bliver kartofler grønne?
Ligger kartoflen i lys – både sollys og elektrisk lys,
dannes giftstofferne solanin og chaconin og kartoflen bliver samtidig grøn.
Grønne kartofler skal kasseres på grund af giftstofferne,
der kan give hovedpine, mavesmerter og diarre.

http://tofler.dk/view.asp?ID=13501

Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-11 23:49

Tak for alle indlæg, jeg har det altså udmærket her 5 timer efter aftensmaden
i morgen må jeg have fat på damen og fortælle at de grønne skal sorteres fra inden hun sætter kartoflerne til salg

Fra : skytten49

Dato : 19-07-11 00:32

men allervigtigst, fortæl hende hvordan hun undgår kartoflerne bliver grønne. Altså hyppe og opbevare mørkt.

Fra : LuffeA

Dato : 19-07-11 04:09

Er der for mange grønne imellem forsvinder kunderne eller kommer tilbage og brokker sig, så kan hun sgu lære det !!!

Det er fristende at hyppe med et hakkejern, men dels kommer der for lidt jord op, og dels tager det for lang tid, man skal sgu bruge et rigtigt hyppejern, og også hyppe en ekstra gang efter kraftige regnskyl.

Fra : vagnr

Dato : 19-07-11 06:07

Citat
jeg har det altså udmærket her 5 timer efter aftensmaden [Glad]

Det er jo det vigtigste.

Generelt syntes jeg man (efterhånden) ser alt for mange boder, og grønthandlere, hvor karttoflerne ligger frit fremme i solen, og bliver grønnere hele tiden, hvis de ikke er det i forvejen

Så jeg ville da tale med naboen, evt udskrive et af de mange links herfra, så hun kan checke kartoflerne INDEN de bliver sat til salg, og, som der stadig er nogle boder der gør, lægge sække el. lign over kartoflerne,

Hvis du eller en anden bliver syg, har hun jo et kæmpe problem med sundhedsmyndigheder, erstatning osv., og risikerer endda at skulle betale skat af salget!

Fra : LuffeA

Dato : 19-07-11 08:01

Dem der er grønne hele vejen igennem smager nu også grimt.

Vi hyppede grundigt derhjemme, men der kan jo være smuttere hvis jorden er knoldet og triller ned senere.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-11 19:05

Tak for svaret Nordsted1. Du var den første som kom med dokumentation.
Tak for info fra alle, ingen af os blev syge selv om kartoflerne i aftes var grønne udenpå

Du har følgende muligheder