Komfur og vask på samme gruppe?
Fra : biener
Vist : 1717 gange
20 point
Dato : 18-05-11 10:35

Jeg er i den situation hvor jeg gerne vil have installeret en vaskemaskine på mit badeværelse. På el-tavlen er der to grupper, en 10a til lys osv. og en 16a til komfur (og evt. vaskemaskine). Ville det være en fornuftig løsning at sætte vaskemaskine og komfur på samme gruppe, eller skal jeg have en helt ny gruppe på min el-tavle, til vaskemaskinen alene?

Fra : Stouenberg

Dato : 18-05-11 10:41

- intet problem i at sætte komfur og vask sammen på 16 amp gruppen...

Fra : biener

Dato : 18-05-11 10:44

Alletiders. Så er der en lille bi-ting. Og det er at kontakten hvor vaskemaskinen skal tilsluttes sidder længere væk end hvad ledningen kan nå. Så er det smartest at skifte ledningen ud på vaskemaskinen til en længere eller få etableret en kontakt tættere på vaskemaskinen?? Er klar over at jeg skal have en elektriker til at udføre begge dele.

Fra : transor

Dato : 18-05-11 10:56

Det smarteste er absolut at få en ny stikkontakt.

Den skulle jo være på samme gruppe som komfuret og du har vel næåppe en stikkontakt på den gruppe i badeværelset.

Noget afhængig af afstand til bad eller andet vådområde, kan sådan en stikkontakt være ret dyr.

Der behøver dog ikke nødvendigvis at være stikkontakt , en fast tilslutning duer også.

Værst er alt er hvis elektrikkeren sætter den dødsyge specielle stikkontakt op og vaskemaskinen er født med en Schuko lignende universalstikprop. Det er mærkværdigvis lovligt men jordlederen får ikke forbindelse og der er ingen beskyttelse mod stød ved overgang i vaskemaskinen. Det kommer der før eller senere.

Fra : transor

Dato : 18-05-11 10:58

Der skulle have stået

den dødsyge specielle danske stikkontakt

Fra : biener

Dato : 18-05-11 11:11

Rent faktisk er der en fast installation på badeværelset der kører på samme gruppe som komfuret. Det er tjekket. Den nye kontakt skulle sidde modsat vådområdet i badeværelset, men ja, der skal jo være jordforbindelse i stikket. Men så kan selve stikket på ledningen fra vaskemaskinen jo skiftes ud. Det må man så vidt jeg ved godt skifte selv og det er intet problem.

Fra : janiel0810

Dato : 18-05-11 12:14

Hvis du skifter stikket på maskinen selv, skal du regne med at evt garanti fra fabrikken bortfalder.

Fra : grow

Dato : 18-05-11 12:59

Hvis garantien bortfalder ved at skifte stikproppen, så behold hele ledningen og få elektrikeren til at sætte en ny på, med eller uden stikprop.

Fra : transor

Dato : 18-05-11 13:25

Nej det har ikke noget med reklamationsret på maskinen at gøre. Men fejl ,som skyldes forkert tilslutning, er jo ikke en fabrikationsfejl, og derfor ikke noget man kan få erstattet.

Derimod tror jeg ikke at du må skifte stikprop selv.

Hvis det er en af de moderne "svagstrømsmaskiner " til kun 230 V og en fase er det ikke svært at sætte ledning og stikprop i selv. Men man måstrengt taget ikke gøre det selv når der er jord med i ledningen.
Konsekvenserne af at sætte ledningerne forkert kan fære ret fatale.

Fra : olarsen

Dato : 19-05-11 04:04

Transor der er noget du har misforstået, vaskemaskinen skal tilsluttes jord, hvis der er schuko stik på vaskemaskinen køber man en adapter til 15 kr, så er den jordet.

Fra : JRST

Dato : 19-05-11 08:40

Du skal være opmærksom på at det ikke er lovligt at forsikre en fuga stikk med 16 amp. Eller for den sags skyld, ej heller den øvrige lysinstallation.
Hvis du skal forsyne din vaskemaskine fra komfurgruppen, skal du udføre den med en fast installation

Fra : biener

Dato : 19-05-11 08:45

Tak for alle svarene. Og tak JRST. Så må løsningen blive at få en elektriker til at skifte ledningen på maskinen til en længere, så den kan monteres i den faste installation. Og så må jeg gemme den originale ledning i tilfælde af garanti-spørgsmål.

Fra : Fætterluf

Dato : 19-05-11 14:25

JRST, der er lovligt at etablere en 230V stikk. fra en 16A gruppe, blot man bruger 2,5mm2 ledning, at stikk. så bliver lidt brun hen ad vejen, hvis den konstant bliver belastet med 2,5Kw, det er jo en anden sag

Fra : Bassebo

Dato : 19-05-11 15:28

Det er ikke lovlig at lave en stikk. 230 v selv om man bruger 2,5mm2 , man skal kikke på stikk. og den er kun lovlig til den mærkestrøm som er på stemplet kontakten og den som vi bruger idag har en mærkestrøm på 13amp. SÅ det er IKKE LOVLIG at sætte 16amp foran.....Det er en forholdvis ny lov fra 1-1-10 mener jeg det var....

Bassebo......

Fra : Bassebo

Dato : 19-05-11 15:33

Og en anden ting kan man godt sætte en ny ledning på vaskmaskinen og det vil ikke få indflydese på garantien, for hvis det var tilfældet havde min mester et problem der vil være astronomisk men garanti problemer ...........

Bassebo....

Fra : transor

Dato : 21-05-11 11:00

En ny stikkontakt skal selvfølgelig være at en type som svarer til gruppens mærkestrøm.
Der findes da mange af den slags. Fuga er da ikke til badeværelse og vaskemaskine.

Du har følgende muligheder