et par spørgsmål om kaninavl
Fra : migdenskønne
Vist : 816 gange
80 point
Dato : 17-05-11 15:32

Hej alle. jeg er ny her som i måske kan se.
Jeg har en kanin som vi (min familie) gerne vil have kanin unger med.
vi kender en hankanin som hun skal have unger med, men vi har også en anden hun kanin men den der skal have unger kan hun mon godt føde mens den anden kanin er i buret? for de er vandt til at bo sammen med hinanden
Kan hun godt pare sig med en anden race kanin som er mindre end hende?
Og hvordan ved man at hun er gjort gravid?
Lige et sidste spørgsmål. Vi rejser snart på ferie og vi tænkte om man godt kan gøre hende gravid en uge inden vi tager afsted da vi er væk i 14 dage så er der en uge tilbage hvor vi er hjemme inden hun føder kan man godt det?
håber at der er nogen der vil svare på mine spørgsmål.

Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-11 16:31

Nej du bliver nødt til at have kaninerne i hver deres bur, mor kanin bliver ret agressiv før, under og efter fødslen.
Ja størrelsen har ingen betydning om det er hunnen eller hannen som er størst betyder ikke noget, de fleste unger vil vokse op til en størrelse midt mellem han og hun, men der kan være både store og små kaniner efter sådan en krydsning.
Kaniner bliver ikke gravide, de bliver drægtige når de venter unger og det skal være et rent uheld hvis ikke hunkaninen bliver drægtig efter en kortvarig besøg hos hankaninen, jeg havde kaniner som dreng og min far sagde vi bare skulle sætte hun og han sammen, ikke noget med bestemte datoer eller andet, 2 minutter efter at jeg havde sat kaninerne sammen var den sag ordnet, jeg kan ikke huske at det nogensinde mislykkes at få hunnen befrugtet i første forsøg.
Du behøver ikke være hjemme når ungerne fødes, morkanin vil sætte pris på at du blander dig udenom indtil de små nuttede unger kommer frem fra reden som hun har bygget af halm og uld som plukker af sig selv til at fore reden så den bliver blød, kaninmor vil dog godt finde sig i at du ser ind til ungerne bare det ikke tager for lang tid, ungerne fødes nøgne og der går en uges tid inden de kommer frem i lyset med en fin blød ples og helt uimodståelige nuttede.
I naturen bor kaniner i huler og du bør have en mørk redekasse som kaninmor kan bygge reden i, læs mere om kaniner og unger her:
http://www.heste-og-andre-dyr.dk/kaniner.php?artid=133

Fra : dova

Dato : 17-05-11 21:08

Du skal også overveje hvad du vil stille op med alle de kaniner hvis den nu får mange unger.

De kræver jo meget plads.

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/default/files/pjecer/pasningsvejledninger/kanin.pdf

Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-11 23:16

Fik du kaniner parret? Der burde være unger nu, hvor mange?

Fra : migdenskønne

Dato : 11-07-11 12:34

O.V.N: Altså vi har ikke parret dem endu vi besluttede at vente. men vi har tænkt os at gøre det her en af dagene. vi har også en hund hvad vil ungerne sige til den? det er en rimelig stor Labrador og de kan jo blive temmelige bamge eller hvad?
Dova: vi har vores kaniner i et legehus og inde i det står der et bur hvor de så selv kan rende ud og ind i lege huset som de har lyst til. og så har vi lavet at lille hul i legehuset så de kan rende udenfor i en lille løbegård hvor der er tag på. og i den lille løbegård er der en låge som vi kun åbner når det er godt vejr, så er der en stor løbegår. og så i den store løbegård er der et rør der er under jorden det kan de så rende igennem og så når de er rendt ind i det og kommet igennem er der et lille kighul.
Tak for alle svarene

Fra : migdenskønne

Dato : 10-08-11 21:37

Min kanin kan senest føde på fredag, men hun har ikke lagt pels i reden endu er det normalt?

Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-11 22:24

Min kanin plukkede sig først et par timer før fødslen....og jeg fik lov at se da hun fødte

Fra : migdenskønne

Dato : 11-08-11 09:30

Okay tak, men er der nogen specielle kendetegn på at hun er gravid?

Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-11 09:33

Vi opdagede først at kaninen var gravid, da hun begyndte at bygge rede, og i sidste sekundt begyndte at plukke pels fra maven

Fra : migdenskønne

Dato : 11-08-11 09:36

Okay, hviste i slet ikke at hun var drægtig?

Fra : migdenskønne

Dato : 11-08-11 09:45

Tror du hun kan være falsk gravid?

Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-11 09:50

Citat
Okay, hviste i slet ikke at hun var drægtig?

Nej

Citat
Tror du hun kan være falsk gravid?

Ingen anelse... men jeg var da temmelig overrasket over hvor lidt moderfølelse sådan en kaninmor har, hvis ungerne kom i utide og ville have mad, blev de bare skubbet tilbage i reden, det var også kun de første dage hun lå tæt ved ungerne, for det meste lå ungerne sammen og puttede sig, og hun lå i den anden ende af buret

Fra : migdenskønne

Dato : 11-08-11 09:57

Okay, det er sku da ret mærkeligt at de ikke er mere ved ungerne

Du har følgende muligheder