Varme fra drivhus til bolig
Fra : kulstof
Vist : 1623 gange
100 point
Dato : 09-05-11 21:29

Vi har et drivhus på 70 m2, som er placeret under to meter fra hjørnet af vores hus. Drivhuset varmes udelukkende af solen og er ikke isoleret. Spørgsmålet er om det kan svare sig at flytte den varme luft fra drivhuset til vores bolig som opvarmes med naturgas og brændeovn.

Andreas

Fra : Snedig

Dato : 10-05-11 08:39

Nej formentlig ikke. Luft har en ret lille varmefylde og er regulært uegnet til at flytte varme. Ligeledes vil luften i drivhuset være uønsket fugtig at få ind i huset.

Husk ligeledes på, at når der er masser af varme i drivhuset, har huset ingen varmebehov, da dette ligeledes får masser af gratisvarme ind af vinduerne.

Fra : transor

Dato : 10-05-11 08:58

En lille korektion.
Varmefylden i luft er næsten som i de fleste andre faste og flydende materialer.
Men massefylden i luft er så lav at det intet batter at flytte det lidt der er i drivhuset.
så snedigs konklusion er god nok.

når det på en solrig vinterdag bliver hurtigere varmt i drivhuset end i dit hus, er det kun fordi drivhuset ikke har tunge vægge som også skal varmes op. Luft er let og varmes lynhurtigt op uden at indeholde megen varme.

Tagf ikke fejl af varme og varmegrad (temperatur)

Fra : Snedig

Dato : 10-05-11 09:18

http://da.wikipedia.org/wiki/Varmefylde de ved så mindre end Transor!!!!

Udover forskellene i varmefylde, vejer vand over 800 gange mere pr rumenhed, og er i sagens natur noget bedre at anvende til varmeflytning (og lagring).

Fra : sybil3

Dato : 10-05-11 11:10

Det at udnytte varmen fra varm luft, er der dog nogen der gør på fleresteder, og på flere måder...

* Solen varmer luft som flyttes ind i boligen (Sollarventi http://www.solarventi.dk/),

* Varmen fra stalden ind i huset (http://www.khnordtherm.dk/Files//Billeder/Brochurer/Staldvarme.pdf)

* Bilka varmepumper, flytter varme udefra og ind, dog båret af vædske.

* Derud over laver både Nilan, genvex, m.m. varmepumper til luft->vand og luft->luft

Fælles for disse "dimser" er at de ikke direkte flytter luften ind i boligen, men piller lidt ved den på vej ind i huset.

Det vigtige må være at du ikke henter varm fugtig luft ind i huset, som så bliver koldere og afsætter en masse fugt inde i huset (kondens). Hvordan er kvaliteten af luften i drivhuset, Co2 og ilt indhold?

Jeg ved godt at det er dyrt, men den rigtige og den store gevinst kan du vel hente hvis du ser på noget som dette:

http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Loesninger/Boligloesninger/Udsugning---brugsvand/VT-2131---2132.aspx

så kan du konvertere den varme luft til varmt vand... her primært brugsvand, hvilket nok er den varmeform vi bruger mest om sommeren.

Jeg er bare en ydmyg amatør, så hvorfor ikke ringe og snakke med en som ved noget om emnet. (f.eks. Nilan eller Genvex)

Fra : Snedig

Dato : 10-05-11 14:04

Varmepumpen i drivhuset fungerer ringe og kun i kort tid. En fornuftig luft/luft pumpe vil køle drivhuset af ekstremt hurt qva det ret ringe energi indhold der vil være i drivhuset's luft. Så længe der er sol på hjælper det gevaldigt, men hvad skal du med varme når solen skinner? Luft/vand ideerne er relativt kostbare, og vil igen være ret afhængige af en stor luftvolumen.

Kina-varmepumperne fra Bilka er almindeligvis i kvalitet som værktøjet fra 10 kr's rodekasserne og normalt nogenlunde værdiløse. Energimæssigt er de nogen gange så ringe, så gasfyret er at foretrække som energi kilde. Disse er iøvrigt IKKE GDS arbejde!!

Fra : transor

Dato : 10-05-11 15:22

Kære snedig . Som du ser af den tabel, du selv henviser til så har de gængse stoffer stoffer indenfor en faktor 5 til 10 sammen varmefylde.
Kun de enatomede eller treaatomede gasser afviger markant . Det passer også med teorien.

Fra : sybil3

Dato : 10-05-11 15:34

Det korte svar på spørgsmålet er vel også

Nej det kan ikke betale sig, da du for at varme huset op skal flytte en del luft, og det vil være luft af en ringe kvalitet til inde brug, bl.a. pga. luftfugtighed.

Men hvorfor ikke bare prøve, en billig badeværelsesventilator samt 3 meter flex slange, kan vel ikke koste en formue, og det kan vel ikke være ringere end en luftsolfanger. (ud over det med luftfugtigheden)

Diverse varmepumper er jo også bare overspringshandliger som gør systemet mere komplekst, jeg har sådanne nogle drivhuse på taget, der er 3 stk på ialt 9m2, i bunden af dem er der en sort plade med et rør under, der kommer rigeligt med varme i løbet af en sommer dag til mange gode ting.

Fra : Snedig

Dato : 10-05-11 16:12

Citat
Varmefylden i luft er næsten som i de fleste andre faste og flydende materialer
altså er du uenig med dig selv Transor.

I runde tal har vand en varmefylde på 4,18 J×g-1×°C-1 og luft på 1,005 J×g-1×°C-1 dvs en forskel på godt 4 gange er "næsten " ens??!??! Når der dertil kommer en vægtforskel på 800 gange, bliver forskellen på medie der skal flyttes over 3000 gang set på volumen. Det er sateme godt nok ens?!?! Vælg selv vægt (faktor 4) eller volumen (faktor 3344).

Fra : transor

Dato : 10-05-11 22:44

Varmefylde er pr. definition efter masse.
en forhold på 1 til 4 er netop hvad jeg mener med næsten ens.

massetæthedsforholdet er 1 til 800 ,og det er det der batter.

Derimod kom jeg til at skrive noget sludder om antal atomer i molekylet. Det vedrørere den molole varmefylde, som er noget andet.

Fra : Snedig

Dato : 10-05-11 23:14

Okay

Dvs min bil der kører 10 km/l har "næsten" samme brændstoføkonomi som naboens der kører 40km/l???? Besynderlig logik?!???!?

Men jeg er da imponeret! Det er første gang jeg ser du skriver at du brændte noget sludder af!

Fra : transor

Dato : 11-05-11 09:29

Ja men det med næsten den samme er spørgmål om hvor groft man sammenligner.

Man kan også sige at alle biler udnytter brændstoffet næsten lige godt. Det gør de også i sammenligning med en gammeldags dampmaskine.

Nolgen gange regnerm an det for næsten ens bare det er indenfor samme tierpotens.

Du har følgende muligheder