Hjælp! PÅFYLDNING AF VAND PÅ GASFYRET?
Fra : jikol980
Vist : 11577 gange
60 point
Dato : 24-01-11 12:40

Hej

Jeg har et relativt nyt fyr/varmtvandsbeholder, Bosch cera 110L. På det seneste er vandet begyndt at blive koldt hvorfor jeg tror at der skal påfyldes vand – og trykmåleren står i øvrigt på 0. Med det gamle fyr skulle man tilslutte en slange, men her skal man vist blot dreje på nogle ventiler??
Er det ikke noget jeg selv bør kunne klare??

Jeg har taget et billede som jeg meget gerne ville sætte ind, men det kan man vist ikke...??

På forhånd tak!

Fra : thulin

Dato : 24-01-11 12:51

Det vand som man plejer at fylde på er kun til radiator kredsen, som er en lukket kreds, taber den vand er der en utæthed i radiotorkredsen.

Grundte til at din trykmåler, står på nul, kan være fordi at vandet er koldt. Varmt vand fylder noget mere end koldt vand.
Jeg har 1,2bar i min radiatorkreds ved 20C og 1,8 ved 60C. Uden at have påfyldt eller tappet af.

Men hvis dit brugsvand er kold, vil dine radiatorer (evt. gulvvarme) også være kold.

Det vil ikke hjælpe at fylde vand på, der må være en fejl på selve gasfyret, siden brugtsvandet ikke bliver varmt.
Det kan være en thermosikring, som skal trykkes ind (reset knap)
Måske er der blevet pillet ved thermostaten, så den stopper med at varme ved for lav en temperatur ?

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 13:01

Hmm, se link:

http://hmn.naturgas.dk/kunde/fyriform/~/link.aspx?_id=d4c195c542254db9b25b00c3a4cd82ff&_z=z

Jeg har forstået det som at gerne skal påfylde lidt vand i hvert fald en gang om året?

Jeg har slet ikke rørt den. Jeg har ikke/bruger ikke radiatorer og ej heller gulvvarme.
Hvis jeg fx tager et bad, skal man vente min. en time på at vandet bliver varmt igen, og hvis man tager et langt båd, når vandet at blive koldt mens man endnu står under bruseren...!

Fra : thulin

Dato : 24-01-11 13:04

Hvis det er et nyt fyr, som ikke kan varme ordentlig, ville jeg bede den VVS mand som har sat den op om at kigge på det Uden beregning (medmindre det er en selvforskyldt fejl) da det virker som om at det slet ikke kører som det skal.

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 13:08

Hmm. "nyt", ca. 3 år siden, så jeg ved ikke om der stadig er "garanti" så jeg ved ikke om det bliver uden beregning.. (desuden, kan jeg ikke huske hvem der har sat det op, og kan ikke finde papirerne..).
Synes derfor det ville være utrolig kedeligt hvis jeg skal have en vvs mand herud, og betale en formue, hvis det så bar viser sig at være noget jeg selv kan klare..

Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 13:12

Der skal tilføres vand 1 - 2 gange om året. Trykmåleren skal vise omkring 1,5 atm op imod 2 skader ikke. 1 - 1,2 begynder systemt så småt at give problemer. Der er noget i vejen, hvis du skal fylde på hver anden uge eller så. Med tiden skrider membranen i ekspansionsdelen lidt, så med årene kan det give lidt problemer.

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 13:42

Jeg tror det er 2år siden der sidst er blevet fyldt vand på. I hvert fald min et år. Men hvordan gør jeg??

Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 13:48

På min er der en vandafbryder tilsluttet systemet, som så kort sender vand fra brugsvandet ind i systemet nå jeg åbner. Så kan jeg se hvor meget der er kommet på ved trykmåleren. Men pas på det kommer ret hurtigt.

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 13:49

Det er endelig lykkedes mig at uploade billedet af fyret:

http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/January/24/24FB_4D3D77F0.jpg

Nogle der kan give en trinsvis vejledning ud fra denne?

Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-11 13:55

Øh du siger du ikke har/bruger radiatore/gulvvarme.... ????? Er der ikke varme i huset? Er der kun varmtsbeholderen koblet til fyret??

Og du skal ikke have så meget tryk på! Det ka man ikke udtale sig om uden at vide mere om anlæget... Men der skal da være mere en nul... Men billeder af anlæget ville være en god ting...

Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-11 14:00

Hvor ser du trykket? Hvor sidder din ekspantionsbeholder? Den er som regel rund og rød... ? Påfyldingen er de to haner med slangen mellem! MEN det er IKKE lovligt lavet at en VVS'er...

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 14:14

Det er skam lovligt!! Fandt dem over listen over autoriserede vvs'er er DK..

Det er en grå skærm (omkring temp. viseren) soom man kan slå ned og få adgang til et panel med diverse knapper. (Den er lukket/slået op på billedet).

Hvad mener du med de to haner? de to sorte ventiler, med den korte hvide slange imellem?

Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-11 14:18

Citat
[...]

KA du tage et billede af det panel?

Ja de to haner... med slangen.. DET ER IKKE LOVLIGT!!!! Slangen må IKKE være fast monteret!!

Du skrev der ikke var radiatore/gulvvarme men der er da rørføring til det???

Fra : ans

Dato : 24-01-11 14:31

jikol980

Jeg har tidligere stillet et lignende spørgsmål

http://www.kandu.dk/Spg136173.aspx

Hvor stod det så, at installationen var ulovlig ?????

De "sorte haner" kaldes en ballofix, dem drejer du, så de følger "røret", du kan så følge med i hvor meget vand, der bliver fyldt på. Det går hurtigt, så vær parat til at dreje de sorte haner, så de igen er på tværs at rørene.

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 14:31

Der er skam rørføring.. radiatorerne er bare fjernet, bruger elvarme/brændeovn.. Og der er også gulvvarme på badeværelset.. ved bare ikke hvor knappen sidder...
Her er panelet så:
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/January/24/1005_4D3D8248.jpg

trykket ses helt ude i siden at være på nul..

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 14:38

ans:

Okay, jeg har lige lynskimmet linket/indlæggene - så det bliver lovligt blot af at jeg tager slangen af vist jeg har forstået det ret. Men som du også skriver, så har vvs-mændene også blot ladet den være sådan, men det burde da ikke være noget problem at fjerne slangen efter påfyldningen for atr gøre den lovlig...

Men, skal jeg så dreje/åbne ballofixerne samtidig? og hvor kan jeg følge med? Mener du på trykmåleren?? (og skal jeg så slukke for kontakten på væggen, på selve fyret eller slet ikke??)

Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 14:57

Hvis det er balofix, tror jeg ikke der er lovligt. Men mon ikke det er to envejsventiler der sidder der. Du kan åbne den ene og så derefter styrer du tilførslen med den anden. Det ligner meget det jeg har i mit eget fyr.

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 15:17

Det er ballofix. Men i så fald, hvilken en skal jeg så åbne først? den nederste?

Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 15:21

Du skal først åbne den der er nærmest brugsvand og når du lukker først den der nærmest varmeanlægget. Husk at lukke begge ventiler.

Fra : ans

Dato : 24-01-11 15:30

Den nederste først, og luk i modsat rækkefølge.

Citat
hvor kan jeg følge med? Mener du på trykmåleren??

Ja

Sluk på selve fyret.

Jeg har et service abonnement hos HNG, de har aldrig klaget over installationen. Der har altid været en fast slange, og jeg har på intet tidspunkt set, at den er blevet afmonteret i forbindelse med service/påfyldning af vand.

Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 15:35

Det ulovlige er teoretisk, idet der mulighed for at vand fra varmesystemet kan blive suget ind i vandværksvandet under omstændigheder, hvor der på en eller anden måde opstår undertryk i rørene fra vandværket. Men måske er der indbygget kontra i balofixen eller den lille ved siden af.

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 15:38

undskyld, så må jeg spørge dumt, men hvordan ved jeg hvilken en er hvad? Jeg har to beholdere, en med panel, en uden... ?

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 15:53

ans:

okay, tak. Lige et spørgsmål til: har du (eller andre) oplevet at trykmåleren stod helt på nul?? (jeg ringede til vvs og han sagde at det i teorien aldrig kan falde til 0 - og siden det stod på nul, at det ikke ville hjælpe at påfylde vand?? noget med at så ved man ikke hvor vandet bliver af... øhm? er nu lidt bange for at det kan gå helt galt!?)

Fra : ove112

Dato : 24-01-11 15:57

du skal kun åbne meget lidt for begge haner og se på manometeret m max 2 bar så lukker dubegge haner igen og skruer slangen af den ene hane

Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 17:06

Jeg gør ligesom Ans. Og mit fyr har en slange mangen til.

Men jeg forstår ikke lige hvorfor du ingen tryk har på- især når du ikke bruger radiatior, som normalt kan give et lavere tryk, når man har luftet ud.

Mit fyr viste på et tidspunkt, at jeg havde under 1, men det viste sig at der var tryk nok på, men en føler/sensor var gået itu, så den "troede" ikke der var vand nok på.
Da jeg fyldte mere på, løb det bare ud af et overløbsrør.

Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 17:12

1 på trykmåleren svarer til 10 m vandsøjle, så det kan jo godt være under 1 og systemet kan sikkert også køre. Min var idag netop på 1 og det kørte udmærket. Men lad den køre på 1,5 atm svarer til 15 m vandsøjle.

Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 17:14

Citat
skruer slangen af den ene hane

ja, det gør jeg så ikke

Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 17:15

min har et tryk på mellem 1,5 og 1,7 og ligger nogenlunde konstant

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 19:05

smuller 54:

Ja, jeg undrer mig også over det med trykket, det er skam helt på nul, og det har det været i et stykke tid nu. Man kan sige det fungerer - nogenlunde - vandet bliver bare ret hurtigt koldt når det bliver brugt. Om morgenen er det dejligt varmt.
Men hvis det nu viser sig at viseren på barometerviseren måske ikke virker.. kan jeg så ikke nemt fylde for meget på? NU skriver folk at den meget hurtigt kommer op på de 1,2-2, men hvad er det et par sekunder eller taler vi minutter?

Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 19:21

Det kommer hurtigt- ja, men det kommer jo an på hvormeget du åbner for hanen. Vi taler om sekunder- når jeg har fyldt på fra 1, 5 til 1,7 skyder jeg på at det svarer til knap en liter vand. Men det er kun en fornemmelse.
Jeg gør det forsigtigt mens jeg holder øje- åbner kun ½ for balofixen.(lært af erfaring)

Jo- selvfølgelig kan du komme til at hælde for meget på hvis det er sensoren som ikke virker.

Men mit landede bare på gulvet (overløbs et eller andet)

Jeg undrer mig også over at der står 81 grader på et af dine billeder- det lyder af meget.
Hvad siger din brugsanvisning ?

Jeg har fundet een der ligner dit fyr - hvis du ikke har een, men den siger ikke så meget:
http://www.langebjergparken-info.dk/bosch-gasfyr-manual.pdf

Fra : smuller54

Dato : 24-01-11 19:50

Der står også på en tidligere side:

http://www.langebjergparken-info.dk/html/gasfyr.html

så jeg ville nok alligevel vælge at kontakte en vvs

Fra : Ekspress105

Dato : 24-01-11 20:10

Altså der er ikke andet for end at prøve at fylde vand på! Det er den eneste måde at se om der er sket noget alvorligt... Men som andre har skrevet, så åbne den hane nærmest brugsvand og der efter forsigtigt den anden mens du kigger på viseren og fylder den til den er midt i det grønne!

Nu skal du så holde øje med om den falder, du skal selvfølgeligt lufte anlæget ud og muligvis fylde efter... Men som en påpeger så er 81 et højt tal hvis det er kedlens temperatur!?

Hvorfor elvarme i stedet for? Brændeovenen ka jeg forstå men el??

Fra : jikol980

Dato : 24-01-11 21:50

Tak for alle jeres svar, jeg sætter stor pris på det.

Temperaturen svinger helt vildt, fra sidst i 40´erne til sidste i 80érne.. jeg ved ikke helt hvorfor men det synes jeg altid at den gør.. hænger vist sammen med hvor meget og hvornår man bruger det varme vand..

ekspress 105: hvad mener du med at lufte anlægget ud??
og jae, jeg ved ikke.. det var meningen at der skulle monteres nye radiaotorer da de gamle var fra 70´erne, men det blev aldrig gjort....

Fra : Klaudi

Dato : 25-01-11 11:58

Helt ærligt, tilkald en der har forstand på det, altså RING efter en VVS mand

Fra : jikol980

Dato : 25-01-11 12:06

forstå mig ret, hvis det "bare er noget man selv bør klare" gider jeg ikke at give 500kr+ bare for at få konstateret det.. jeg vender hver en mønt for at få det hele til at hænge sammen, og et sådan vvs besøg vælter hele budgettet.. og hvis folk alligevel (inkl vvs´erne) siger at selv bør kunne klare det er da det et forsøg værd, jeg skal jo bare vide hvad jeg skal gøre, og det er derfor jeg spørger så meget ind til det..

Fra : hawaii7

Dato : 25-01-11 12:13

Er du ikke tilfreds med alle de svar du har fået?

Fra : Ekspress105

Dato : 25-01-11 12:33

Tror du bør få besøg af en vvs mand for du ved ikke hvad vi fortæller dig og vi ka ikke se hele dit anlæg, som lyder temmeligt amputeret.... Og at den svinger sådan i temperatur tyder også på at der er noget galt med selve fyret... Så ring nu til en vvs mand...

Du har følgende muligheder