Just. og optim af gam fastbrændsel anlæg
Fra : tonnilerche
Vist : 436 gange
20 point
Dato : 18-12-10 19:33

Undskylder den kryptiske overskrift på spørgsmålet, men der var ikke meget plads.

Min mors varmvandsanlæg består af en gammel støbejernskedel, en nyere varmtvandsbeholder (en Batec, da de har solvarme til rådighed om sommeren) osv.

Der sidder en gammel shuntventil, som blander returvandet med det nye varme vand.

Fyret opvarmer vand til brugsvand, gulvvarme og radiatorvarme - min mor lider af hjertesygdomme og derfor har hun nogle gange lyst til at der godt måtte være 23 grader i stuen engang imellem, istedet for de standard 21 grader.

Der er termometer på kedlens vand, termometer i varmtvandsbeholderen og termometer på enten retur-røret eller på en tilfældig radiator (jeg er i tvivl).

Normalvis er fyret på en 55-65 grader, og det samme er varmtvandsbeholderen - temperaturen på radiator/retur-vand er omkring 45 grader.

Men da hun bruger meget forskelligt brænde har temperaturen i rummene det også med at svinge lidt i perioder - noget brænde brænder langsomt - andet futter af hurtigere og giver en kraftigere varme i kortere tid.

1) Kan man ikke bruge shunt-ventilen til at optimere ift brændsel-type?

2) Ud fra tallene, vil i så vurdere at shuntventilen står korrekt?

3) Typisk har min mor radiatorerne stående på 4-5 (dvs næsten max) rundt i huset - bør man justere shuntventilen helt over mod vinter, for at skabe endnu højere fremløbstemperatur?

4) Temperaturen i rummene er meget påvirkelig ift om fyret fyres op til 55 eller op til 70 grader - er det tegn på en for lille varmtvandsbeholder?

5) Hvilke retningslinjer bruger man når man optimerer spjældet til frisk luft til selve kedlen? - der sidder en bøjle og en kæde - og ved omkring 50 grader er spjældet åbent 2cm - ved 60 grader er det lukket eller afgiver en svag klappen :)

Jeg er hendes 24-årige søn, som finder det her ganske interessant, og ønsker en bedre forståelse for anlægget, ift at kunne optimere det (hvis nødvendigt) - hun bruger nemlig en del penge på brændsel, og fyrer med forskellige typer brændsel - fx bruger hun for tiden fyrretræsbriketter (poserne med de ovale lyse briketter), og har fået fat i noget bøgetræ som hun vil putte på fyret om natten, for at holde en længere men langsommere brændsel og dermed undgå at der er hamrende koldt kl 5 om morgenen :)

Mvh Tonni - har desværre ikke mange point, da jeg er ny herinde :)

Fra : Ekspress105

Dato : 18-12-10 20:42

Prøv at stille spørgsmålet på stokerpro.dk, Der sidder nogle meget dygtige hoveder der inde...

Fra : pbp_et

Dato : 19-12-10 00:27

Hvis det er Danfoss-ventiler, så burde moderen have sine 23 grader ved en indstilling på 3 - forudsat der er ordentlig cirkulation med tilstrækkelig varmt vand. Temperaturen på fremløb lyder rimelig, måske lidt lav i de nuværende klimatiske forhold, og at værelsestemperaturen er så afhængig af fyringen, tyder på noget lusk! Jeg mistænker, at cirkulationspumpen ikke kører. Enten eksisterer den ikke i anlægget (jo, det kunne godt være!), den er ikke tændt, eller den er blokeret af snavs. De to sidste er ret nemme: Sørg for, at den har elektrisk strøm; hvis den alligevel ikke kører, så læg en gulvklud under (kan dryppe en smule) og skru den store skrue ud med enten en meget stor skruetrækker eller en femmer (mønten). Skub ind i hullet med nakken af en blyant. Hvis den bliver drejet med rundt, kører den, ellers skub lidt ud og ind. Hvis det ikke hjælper, så skub klingen af en centimeterbred skruetrækker ind og drej. Nu skulle den gerne være startet. Hvis ikke, og der er spænding på kablet, må du have fat i VVS-manden.
Med hensyn til termostaterne: I rum, der er åbne til hinanden, skal termostaterne stå ens, så de ikke står og trækker tov med hinanden og laver ekstra falsk træk.
vh
pbp

Fra : pbp_et

Dato : 19-12-10 00:28

Og shunten skal så afgjort stilles til vinter!

Fra : Ekspress105

Dato : 19-12-10 07:46

Citat
[...]

[I]Kommer an på anlægs opbygningen og hvor/og hvad for en shunt type det er.... [/I]

2) Ud fra tallene, vil i så vurdere at shuntventilen står korrekt?

[U]Umuligt at sige uden at kende anlægsopbygningen....[/U]

3) Typisk har min mor radiatorerne stående på 4-5 (dvs næsten max) rundt i huset - bør man justere shuntventilen helt over mod vinter, for at skabe endnu højere fremløbstemperatur?

[I]Umuligt at sige igen, da det ka være en kedelshunt[/I]

4) Temperaturen i rummene er meget påvirkelig ift om fyret fyres op til 55 eller op til 70 grader - er det tegn på en for lille varmtvandsbeholder?

[I]Nej, Varmtvandsbeholderen er BRUGSVAND, Og bruges IKKE til varmeanlæget...[/I]

[...]

[I]Således at spjældet er lukket ved den ønskede keddeltemp. Vil man ha den på 60 grader, så varmes kedlen op til 60 grader og justerskruen stilles på 60 og kæden justeres så den lige er lukket... [/I]

[...]

Men prøv på stokerpro.dk, der er mange "fyrnørder" OG lave en tegning af anlæget/billeder, og fortæl hvad det er for en keddel... Husstørrelse, isoleringsgrad og så vidre... Så ka vi meget bedre hjælpe dig...

Du har følgende muligheder