Dimensionering af ventilations anlæg
Fra : Kenni-H
Vist : 807 gange
20 point
Dato : 01-12-10 12:50

Hej alle. Jeg har købt mig et Nilan Comfort 300EC, og søger nu hjælp til at få dimensioneret systemet til mit hus. Jeg har læst en del herinde om jeres forskellige erfaringer, og det er vigtigt for mig at der rammes rigtigt med systemet første gang, for jeg gider ikke skulle kravle derop og skifte stumper fordi det har været for billigt osv.

Jeg har set at bruger 3373 har kompetente indlæg om dette, så dine input vil være kærkommen

Er der nogen herinde, der har erfaring med dimensionering af den slags, eller kan henvise til pålidelige leverandører i Nordsjælland?

Kenni H

Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-10 13:05
Fra : 3773

Dato : 02-12-10 11:19

Citat
og det er vigtigt for mig at der rammes rigtigt med systemet første gang, for jeg gider ikke skulle kravle derop og skifte stumper fordi det har været for billigt osv.
hvorfor har du så købt Nilan?

Fra : Kenni-H

Dato : 02-12-10 11:24

Haha efter at have læst dine indlæg, kan jeg godt fornemme lidt negative vibrationer omkring Nilan. Jeg har valgt Nilan efter kort research på nettet, hvor jeg synes at den generelle holdning til Nilan var bedre end Øland og Genvex - Kan sagtens være jeg har taget fejl

3773 vil du evt have interesse i at dimmensionere det ud efter mine tegninger. Jeg vil selvfølgelig gerne kaste noget efter din indsats

Kenni

Fra : 3773

Dato : 02-12-10 11:29
Fra : 3773

Dato : 02-12-10 11:39

Send en PM så skal du få en mailadresse. Jeg tør ikke love hvornår, men så skal jeg kigge på det.

Du skulle nu have taget en tur på en Messe og så set forskellen på Genvex Energy og Nilan Comfort.

Den første har en meget stor aluveksler og rimeligt fine finfiltre som standard

Den anden en noget mindre plastikveksler og grundfiltre som standard

Blandt fagfolk indenfor ventilationsbranchen er Nilan IKKE noget godt navn. Genvex har også lidt grisseri i baggagen, men som fagmand må man sige produktet er blevet fint og seriøst opbygget.

Fra : Kenni-H

Dato : 02-12-10 11:42

Har læst begge indlæg, men kender nu også til installationer hvor anlægget virker problemfrit - endnu :)

Fra : 3773

Dato : 02-12-10 12:24

Prøv at måle på temperaturvirkningsgraden på en Comfort!

Fra : 3773

Dato : 02-12-10 12:25

Og du har ret i, Øland's er heller ikke anbefalelsesværdig.

Fra : Kenni-H

Dato : 02-12-10 12:27

Mit anlæg er endnu ikke monteret, og jeg har indtil videre kun Nilan unitten stående på gulvet i en papkasse. Enheden er købt, så jeg mangler hjælp med at dimmensionere rør og fittings, og jeg kan se du tidligere har skrevet om ventiler og lign

Fra : 3773

Dato : 02-12-10 12:38

PM sendt

Du har følgende muligheder