Varmegris
Fra : Egnilk
Vist : 2360 gange
20 point
Dato : 20-09-10 22:33

Hej

Jeg går og leger med ideen om at lave en såkaldt varmegris til min brændeovn.

Har tænkt mig at at vikle 50m 15-18mm kobberrør rundt om mit røgrør inde i stuen og evt. isolere det så det ligner resten af den isoleret skorssten. Ved godt det ikke er helt lovligt, men jeg tør godt tage chancen, da mit gamle oliefyr er meget hård ved økonomien.

Er der nogen der har noget erfaring med sådan noget fusk og evt kan lave eller ved hvor jeg kan finde et diagram over hvordan jeg slutter grisen til mit oliefyr med følere, pumpe, overtryksventiler og evt ekspansionsbeholder, så jeg undgår mit hus springer i luften og samtidig udnytter grisen bedst muligt.

Er selv Blikkenslagermester(ikke vvs), så kan få stumperne billigt.

På forhånd tak

Fra : LuffeA

Dato : 21-09-10 01:13

Er Du sikker på at det skal bruges til varmt vand og ikke spritfremstilling

Fra : michaelmoeslund

Dato : 21-09-10 07:13

Har lavet et par stykker i rustfast, inderrør og yderrør med 5mm spilrum imellem,i spilrummet ligger der en ø5 spiral for at tvinge/blande vandet

-virker rigtig godt

Fra : CCjunior

Dato : 21-09-10 19:35

Du kunne jo også investerer i en brændeovn som faktisk er beregnet til at koble på den eksisterende varmekilde.

Fra : Højris

Dato : 22-09-10 11:10

Hej har lige et par strøtanker.

1. hvis du mixer med de faste instalationer - husk åben expantion

Citat
Har tænkt mig at at vikle 50m 15-18mm kobberrør rundt om mit røgrør inde i stuen

2. Hvis du vikler de rør omkring røgrøret, køler du røg gassen (der afsættes en del extra sod)

God fornøjelse

Højris

Fra : Egnilk

Dato : 22-09-10 20:48

Halløj

tak for svarende

Michaelmoeslund
lyder spændende med med inder og ydrerør, synes bare ikke der kan være vand nok i grisen når mellemrummet ikke er større og kobberrør kan jeg få billigt, men kunne vildt godt tænke mig at høre hvordan de er blevet koblet til centralvarmen?

Højris
Det var med i planen at lave åben expansion for en sikkerheds skyld. Mht til soden i skorsstenen må jeg jo lokke fejeren til at komme en gang mere hos mig end de andre.

CCjunior
Ja ved det godt, men nu har jeg en nyere ovn jeg er glad for og sådan en ovn er også ulovlig i Danmark både at bruge og forhandle....

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal koble den på centralvarmen.
Har hørt et sted, at grisens fremløb og retur bare skal sættes på en retur fra en radiator, men hvad så hvis radiatoren er lukket, så får grisen jo ingen vand?
Et andet sted har jeg hørt at varmen fra grisen skal kobles på en retur fra en radiator og det kolde skal tages på fremløbet fra fyret.
Synes bare det lyder mærkeligt at grisen skal trække varmt vand fra fyret.

Håber der er nogen der kan forstå hvad jeg skriver og kan hjælpe mig.

Fra : Gasmanden2

Dato : 15-11-10 20:35

Du vil få så meget kondensvand i rummet at du fortryder du begyndte at lege med det........

Kondensvand kommer ALTID på den varme side af en flade.
Det vil sige, varm skorsten+kolde rør = masser af kondensvand på gulvet.....

Gasmanden2

Du har følgende muligheder