radiatorer bliver ikke kolde
Fra : marianne25
Vist : 718 gange
40 point
Dato : 10-05-10 18:19

Hejsa

Nogen der kan give et forslag til følgende problematik:

2 af mine radiatorer blvier ikke rigtig kolde. Der er nu skiftet tremostater, men det har ikke afhjulpet problemet. De er stadig lune, Resten af lejlighedens radiatorer er kolde.

På forhånd tak

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-05-10 18:30

Du skriver at der er skiftet termostater, er det kun termostat hoved eller er det også ventilen, rørdelen?

Er din ventil placeret på det varmeste af de 2 rør der går til din radiator?

Vh Ben

Fra : Thyregod8

Dato : 10-05-10 19:14

Termostatventilerne skal være placeret på fremløbet, ellers kunne radiatoren blive en smule varm.

Fra : olarsen

Dato : 10-05-10 19:24

Du skriver at du har skiftet termostater, er det kun selve termostaten eller har du også skiftet ventilen? Termostaten sidder og trykker på en lille metalstift (fjederbelastet), prøv at massere den lidt og se om det hjælper. Når du tager termostaten af vil der blive åbnet for vandet og det kan du måske høre, hvis du så trykker 'stiften' ind lukker du for vandet - prøv lige det en gang.

'Stiften' kan sikkert skiftes uden at du behøver at lukke vand ud af radiatorerne, det kan man i hvert fald med en danfos termostat

Prøøøv det

Fra : bennymanden

Dato : 10-05-10 20:15

Hej Marianne.
Nu fortæller du jo ikke så meget om dit anlæg.
Hvis du har fjernvarme kan dine ventiler sagtens være returventiler, og som ordet siger, så skal de faktisk sidde på returrøret fra dine radiatorer.
Hvis du har centralvarmeanlæg - olie, gas eller pillefyret - så vil du normalt have dine termostatventiler siddende på fremløbet til dine radiatorer.
Det kunne være interessant at høre om du "kun" har fået skiftet dine termostathoveder, eller om selve ventilen også er skiftet ?
Mange termostathoveder er indstillet til at være frostsikret, d.v.s. at de åbner en lille smule hvis temperaturen bliver under 15° - og selvom vi snart er nået midten af maj, så er det jo stadig ganske koldt især om natten.
Forindstillingen af et termostathoved foregår ved at dreje en lille plastikring som sidder indvendig i hovedet der hvor det skubbes ned over ventilen - den sidder i nogle små hakker, men kan trækkes op og drejes en lille smule inden den trykkes ned igen - til den ene side opnår du at den åbner ved en lavere temperatur og modsat til den anden side.
Hvis du har fået nye ventiler, så er der fulgt en lille seddel med hvor du kan læse om det jeg beskriver.
Dit problem er jo noget skidt når det, måske engang, bliver sommer, men endnu er det vel meget rart at de ikke bliver helt kolde ???
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Fra : smuller54

Dato : 10-05-10 22:30

Citat
[...]

Jeg tror også det er som bennymanden skriver

og iøvrigt har jeg lært en del i dette spørgsmål, som måske kan hjælpe- altså det med ringene .

http://www.kandu.dk/Spg142653.aspx

Nu kan jeg ihvertfald åbne og lukke helt uden stop.

Fra : marianne25

Dato : 12-05-10 17:04

Halløj folkens.

Tusind tak for alle rådene. Jeg aner faktisk ikke om stiften er skiftet, men kun at termostaten er skiftet.

Min termostat sidder på det varmeste rør der løber til radiatoren.

Jeg vil afprøve alle gode forslag. tak for hjælpen

Fra : noah5

Dato : 01-08-10 11:49

man kan lkke kun skifte stiften man skal skifte hele pakdåsen

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-10 11:56

Normalt er der også en Pil på ventilen der viser hvilken vej vandet skal løbe for at ventilen virker.

Nu når den er på det varme rør, skal du tjekke at pilen peger mod radiatoren. Hvis den ikke gør det er ventilen monteret forkert.
vh Ben

Du har følgende muligheder