Dimensionering af ventilationsanlæg
Fra : daniellubker
Vist : 5317 gange
40 point
Dato : 23-01-10 11:39

Vi er så småt i gang med tegninger og projektering af et nyt hus, og har lidt spørgsmål til dimensionering af ventilationsanlæg.

Boligen har et rumfang på 530m3, fordelt på 200m2, der er loft til kip i stue og al-rum. På grund af loft til kip i de centrale dele af huset er det ikke muligt at benytte spirorør, i stedet vil jeg benytte Nilans nilair slanger, med en diameter på 75mm. Det kræver naturligvis at der til flere rum trækkes flere parallelle slanger.

Som udgangspunkt regner jeg med følgende udsugning:
Maksimal luftstrømshastighed: 1.5 m/s. Det giver et maksimalt luftskifte på 6.6 l/s pr. rør.

Køkken alrum (35m2): 2x2 rør – 26l/s
Bad (5m2): 3x rør – 20 l/s
Bad (7m2) 3xrør - 20 l/s
Bryggers (10 m2) 2xrør – 13 l/s

Samlet giver det en udsugning på maksimal 80 l/s ved 1.5 m/s, mod kravet på 73.5 l/s.

Udblæsning:
Stue (26m2): 3xrør – 20 l/s
4x værelser (10.5 m2): 1xrør – 6.6 l/s
Opholdsrum (12m2): 2xrør – 13 l/s
Soveværelse (24m2): 2xrør – 13 l/s
Gang (8.1): 1xrør – 6.6 l/s
Depot (4 m2): 1xrør – 6.6 l/s
Hall (7 m2): 1x rør – 6.6 l/s
I alt giver det maksimalt 100 l/s ved den ønskede lufthastighed.

Jeg regner med at opsætte samtlige gitre/ventiler i loftet. I køkken alrummet, tættest på køkkenet. I badeværelserne tættest på bruseren, og eller stort set midt i rummet, alt efter hvordan det passer med spær osv.

Jeg har overvejet Nilan Comfort 400EC. Denne er lidt overdimensioneret, men jeg kan derved køre på lavere belastning af anlægget til hverdag.

Er dette helt hen i skoven? Nogen der har forslag til forbedringer og kommentarer?

Fra : 3773

Dato : 23-01-10 13:28

Må jeg anbefale dig at gennemlæse Bygningsreglementet mht brandsikring. Derforuden Dansk Ingeniørforenings Norm for brandsikring af ventilationsanlæg, samt SBI's vejledning for samme!

Så har såvel aggregat som kanaler væsentlige problemer med overholdelse af kravet til anlæggets brandmæssige integritet.

Derudover er flexkanaler et fuskprodukt, der generer væsentlig støj og kun beregnet til - FUSK. Nilans Comfort anlæg har væsentlige problemer med at opnå en ordentligt virkningsgrad på deres plastikveksler. Så husk varmeflade (eller få problemer med træk).

Spørger du mig, er det helt hen i hegnet. Nilan synes det er fantastisk.

Fra : 3773

Dato : 23-01-10 13:33

Er pladsen ringe, ville jeg trække parallelle ø80 blikkanaler, eller anvende flade kanaler samlet med blændfalse (selvom det er noget lort at rode med). Og ud fra et prismæssigt synspunkt er runde spirokanaler at foretrække, fremfor firkantede. Husk hvis du leger med firkantede at skele til det hydraliske tværsnit og ikke lade dig forlede af friarealet.

Aggregatmæssigt er du ti gange bedre kørende med Genvex Energy II.

Fik jeg en Nilan Comfort, ville jeg sig tak, sætte den i den blå avis, og købe et ordentligt aggregat. Anlæg med plastik i, bliver ikke monteret her i huset.

Fra : 3773

Dato : 23-01-10 13:42

Og ved riste er dæmpning af lydoverhør ti gange så vigtigt, som ved anvendelse af kontrolventiler.

Ligeledes skal man gøre sig umage med balancering, idet reguleringstrykkene er næsten ikke eksisterende.

Dimensioneres efter overholdelse af BR08 mht SEL skal man passe frygtelig på placering af hætter, idet placering på tagflader og gavle, kan gøre anlægget noget vindfølsomt. Faktisk duer kun kipplacering eller på fladt tag. Ellers vil du opleve væsentlig variation i luftmængder, som funktion af vindpåvirkningen.

Fra : daniellubker

Dato : 23-01-10 13:53

det lyder som om jeg skal tænke i helt andre baner.
Syntes bare det virkede så utrolig enkelt med flexslanger, men hvis ikke systemet lever op til gældende lovgivning, må jeg se om jeg ikke kan få spirorør tænkt ind i konstruktionen.

Jeg prøver at regne lidt på et Genvex anlæg istedet og vendertilbage med et nyt oplæg...

Fra : 3773

Dato : 23-01-10 19:10

Aner ikke hvordan Nilan får det til at hænge sammen rent brandmæssigt, man da vi andre excellerede i branchen, for en halv snes år siden, ville sådan noget lort have været strengt forbudt. Skal tilspørge kæresten. Hun er stadig i branchen.

Men jeg kunne aldrig drømme om at lave sådan noget hos mig selv (eller andre).

...og netop.....Det er nemt og billigt!

Fra : tobisch

Dato : 24-01-10 11:18

Det du skal tænke på er lyden fra anlægget, hvis du har besøgt et hjem i USA med luftvarme, så bliver man sindsyg af den grundstøj der er i huset. hvis du skal se på noget så kik på systemet med indblæsning ved gulv udsug i loft, husk for guds skyld filtre alle steder, udfør rør i faste kanaler, husk renselemmer alle steder, der bliver utroligt støvet i de kanaler, de er ikke så rene som du ser i USA film hvor man kravler i kanalerne, hvis du montere en brændeovn med tiden, så skal du installlere en alarm for diverse ting der kan føre til død og ulykke i dit hus, røg co2, co ilt ovs

Fra : tobisch

Dato : 24-01-10 11:36

diu skal tænke på el forbruget, da den regering er helt vild med at sælge alle el værker til udlandet, det betyder at el prisen stiger, ang fjernvarme så har det tyske selskab e-on opkøbt mindre fjernvarmeværker, undersøg prisen i f.eks frederikssund kontra frederiksberg, så betaler de kun det halve på frederiksberg, godt nok er frederikssund et forholdsvis nyt værk.

Du må søge erfaring på (byg-erfa) byggecentrum, jeg ved der lige er udkommet undersøgelser om ventilationskravet til nye bygninger.

Når du påtænker at bygge et nyt hus, så skal du på Rockwoll´s dampspærre kursus, du skal teste dit hus for utætte samlinger, samt kuldebroer

Fra : 3773

Dato : 24-01-10 13:54

Nu er amerikansk byggeskik heldigvis forskellig når det drejer som om blandt andet el og ventilation.

Når man projekterer sidstnævnte er Ingeniørforeningens Norm 447 et godt skridt på vejen, om end den er ret gammel. Et skelen til kravene om lydoverhør a' la kravene til undervisning er anbefalelsesværdig. Og lidt omhu kan bringe en ned på pænt under 30 dB målt en meter under en anemostat, hvilket er nogenlunde ensbetydende med at du absolut ikke kan høre anlægget. I de forskellige normer er endvidere angivet maximale luftbevægelser i opholdszonen, omend man opgiver ved forskellige fraktiler hos de forskellige fabrikanter.

Normalt kan du regne med, at alt det der er billigt - er billigt. Pakkeløsninger fra f. eks. Nilan er temmelig minimalistisk sammensat.

Korrekt skal man skele til SEL under sin dimensionering. Dette giver stygge problemer, idet du max kan tillade dig et totalt tryktab statisk på omkring de 100 Pa. Dette medfører at du ikke kan tillade dig at bruge spjæld og kun dårligt kan bruge kontrolventiler. Altså indregulering er lidt sværere end svært og iøvrigt ganske upræcist. Faktisk duer en pitotrørsmåling ikke før >3/sek og det kan du ikke tillade dig at have noget sted. Måledyser vil ligeledes ligge i et helt forkert arbejdsområde. Og ved hætterne i taget er man nødt til at anvende både stort og dyrt (hvis man vil overholde intensionerne i BR08). Absolut hovedparten gør det ikke, og laver la la a'la Nilair og lignende hovså/billig løsninger.

Er du i grusomme pladsproblemer, kan en balancering via en manifold (plenum) tilretter tryktabene i de enkelte strenge. Så kører du simpelt enkeltstrenge ud til de enkelte steder.

Laver du med hovedstrenge skal du hele tiden spekulere i statiske (og dynamiske) tryk. På sug er det ikke så galt. Der kan man almindeligvis nøjes med de statiske tryk. På indblæsning vil luften hellere lige ud, end at dreje.

Du har følgende muligheder