Ingen varme i radiator
Fra : Zoe28
Vist : 2196 gange
20 point
Dato : 02-11-09 09:56

Jeg har en Valliant gasfyr. Her til morges opdagede at alle vores radiatorer i huset er kolde.
Den varmer dog fortsat vand i vandhane. Når jeg "tvinger" den manuelt til at sende vand til radiatorene, varmes der kun 2 af de mange radiatorer i huset - og kun i et kort stykke tid. Er der nogle der ved hvad jeg skal gøre? Det bliver jo ikke varmere udenfor...

Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 10:40

Hvad står trykket på.
Har du luftet ud ved radiatorerne.
Kan du mærke modstand når du drejer på termostaterne.

Fra : Zoe28

Dato : 02-11-09 11:24

Radiatorerne er luftet ud, trykket er som den plejer. Modstand på termostaterne - mener du dem på radiatorerne?

Fra : mcloud

Dato : 02-11-09 11:54

Kører pumpen....?
Hilsen Mcloud

Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 13:51

Jeg mener den p[ radiatorerne / naar der skrues ned skal du kunne maerke lidt modstand................ellers sidder stiften inden under fast i lukket stilling.

Fra : Sunowich

Dato : 02-11-09 16:54

Der sidder et filter på røret ved fyret Det er sikkert stoppet Sluk fyret luk hanerne skru filteret af Husk noget under da der kommer lidt snavset vand/fremmedlegmer hvis det er det der er problemet derefter omvendt rækkefølge Kan også være at der er en expansionsbeholder med udluftning på loft Har der været påfyldt vand for nylig ??

Fra : Asbjørn2

Dato : 02-11-09 22:37

Prøv at give manometeret et lille klask med en hammer eller lign. Det er ofte sket at de billige manometre sætter sig fast med fejlinformation til følge.

Fra : Zoe28

Dato : 03-11-09 09:18

Har prøvet at rense filtrene og lufte radiatorer. Problemet stadig er at gasfyr ikke gider at sende vandet til radiatorer. Ventil (motoren) fungerer fint. Det ser ud som om følgeren ikke kan registrere den lave temperatur udenfor. Det med at klaske monometer med hammer - jeg spørger sikkert meget dumt nu, men hvor er det den sidder helt præcis?

Fra : myg

Dato : 04-11-09 18:24

Har selv haft nøjagtig samme problem for mindre end en måned siden på et 16 år gl. fyr.

Det nærmeste man kunne komme en fejl var at ventilen, der skifter mellem vandvarmer og radiatorer var defekt.
Motoren kørte godt nok, men den skiftede ikke.

Jeg valgte at sige fyret tak for først at have fejlet nu, og sende det til de evige gasfyrsmarker til fordel for et nyt Vaillant med gennemstrømningsvandvarmer og kun 25 liter tank.

Jeg skulle kunne spare ca. 3-4000 om året på det skift, og de første 3000 sparede jeg på ikke at reparere det gamle - og så sparer jeg verden for over 1 tons udledt CO2 om året (pudse, pudse glorie )!

Fra : j_bach

Dato : 04-11-09 19:19

Hej Zoe28.
Jeg ville nok starte med at tage thermostat på radiator af og trykke på ventil (lille blank tap) Hvis du trykker på den med en hård genstand (f.eks. skaftet på en skruetrækker) skal den bevæge sig ind og ud. Gør den ikke det så kan du tage LET fat med en polygribtang (vandpumpetang) og trække den ud eller slå MEGET let på den. Den kan sidde fast fordi den ikke har bevæget sig hele sommeren. Den skal kunne bevæge sig crka 5mm.
Det skal gøres på alle radiatorer der ikke giver varme.
Hvis du kan se temperatur på den cirkulerede vand eller mærke at rør er varme og der er forskel på frem og retur er det ikke motorventil der fejler noget. En hånd på rør er altid en god temperaturmåler. Om ikke andet så prøv at tvinge det igen og mærk om der kommer forskel på temperatur mellem frem og retur.
Det med at slå på manometer på fyr skal man være forsigtig med. En anden måde at teste det på er at fylde vand på fyr. Det skader ikke at komme lidt over 2 bar (sikkerhedsventil letter ved 2,5 bar). Bevæger nålen i manometer sig virker det.
Håber du snart får varme på!!!

Fra : Sunowich

Dato : 09-11-09 08:36

Nå men så ka det da være gennemstrømningsaggreturet Havde det samme problem for et par år siden Når vi Sendte trykluft igennem virkede det ok Men var fyldt med kalk anyway Nyt på og pludselig var der så meget varme på at vi ikke brugte brændeovne den vinter Det skal siges at i de 12 år vi boede her inden problemet var at der ikke ku varmes op mere havde fyret faktisk ikke virket ordentligt trods årlig service ;-(

Du har følgende muligheder