Nilan varmegenvinding
Fra : Hellelp
Vist : 714 gange
20 point
Dato : 07-10-09 11:16

Kan nogen mon hjælpe mig med at svare på et spørgsmål vedr. Nilan varmegenvindingsanlæg?

Veds ingenting om det, så mit spørgsmål er måske naivt men....

Kort og godt er jeg i tvivl om, hvordan samspillet er med et naturgasfyr, hvor der ikke er mulighed for at køre natsænkning - hvis man nu sætter ugeprogrammet på Nilananlægget til natsænkning til en temperatur på f.eks. 17 grader og termostaterne til gulvvarmestyringen er sat til en temperatur på ca. 21 grader - hvad sker der så? Min logiske sans siger mig, at hvis rumtemp. falder til de 17 grader, som Nlananlægget er sat til, ja så bliver der skruet op for gulvvarmen til 21 grader igen nås, som termostaterne er sat til - og den varme bliver så smidt ud i stedet for genvundet, fordi huset er for varmt i forhold til natsænkningstemp. , så man i stedet for at spare på den dyre gas faktisk får et merforbrug ud af det?? Går det ikke helt i koks?

Fra : myg

Dato : 07-10-09 11:35

Gulvvarme er ikke velegnet til natsænkning, pga den lange reaktionstid. Heller ikke i sammenhæng som du har beskrevet, hvor gulvvarmen ikke selv har natsænkning.

Du har ret i, at gulvvarmen vil forsøge at holde temperaturen konstant, så Nilan vil ganske rigtigt "tænde" for gulvvarmen, når den går på natsænkning. Når Nilan så igen skal op på 21 grader, er stuemperaturen allerede det pga. gulvvarmen og i yderste konsekvens vil Nilan aldrig komme i funktion.

Du kan i stedet bruge gulvvarmen som basisvarme om natten, ved at sætte den på f.eks. 18 grader. Når Nilan så sænker til 17 grader om natten, vil gulvvarme starte og holde de 18 grader.
Om morgenen vil Nilan så igen hæve til 21 grader og gulvvarmen slukke.

Men jeg tror det bliver noget makværk - helt ærligt - og jeg vil sætte spørgsmål ved besparelsen.

Men jeg er ikke ekspert på området, så vent og hør, om der er nogen med andre erfaringer.

Fra : 3773

Dato : 07-10-09 13:39

Projektet er dødfødt hvis huset er nyere eller nyt, simpelthen fordi det ene system er meget hurtigt og det andet er vildt langsomt. Nøjagtig som Myg skriver.

Meeen, hvis det er et gammelt rimeligt energiforbrugende hus kan det være en fordel at lade gulvvarmen bære ca 70 - 80% af den nødvendige varme. Dette kræver at du anvender en god og anstændig udekompensator til regulering af fremløbet og efterfølgende undlader at anvende telestater. Du er så pisket til at få anlægget balanceret ret nøjagtig ind. De sidste 20 - 30% varme der skal tilføres kan du så lægge ind sammen med luften. Betingelsen for at alt dette kan fikses er at det er en Nilan Comfort 300 eller en Comfort 600 med eftervarmeflade. Er det en Nilan VPL skal den være med heatpipe og/eller eftervarmeflade. Men problemet med luftvarmen er at du kan dårligt kan lave individuel regulering i de enkelte rum. Så ret godt bliver det ikke. Ikke mindst fordi rumreguleringsudstyret til Nilan'en ikke rigtigt er egnet til opgaven. Ligeledes øger det kravet til isoleringen af ventilationskanalerne ret kraftigt at lave det stunt.

Simplest og nemmest er det at køre med fast indblæsningstemperatur på ventilationsanlægget. Forslaget er at køre 19°C (så får du ikke for meget varmetab fra dine ventilationskanaler). Er der ikke anvendt de gode indblæsningsventiler så kør 20 eller 21°. Ikke højere. Rumreguleringen kan du så overlade til telestaterne. Hvis fyret kan, så udnyt udekompensatoren til at knibe fremløbet maximalt. Altså mindst to - tre zoner skal "skrige" på varme næsten hele tiden.

Fra : Hellelp

Dato : 07-10-09 14:28

Tak, begge. Det er et nyt hus, så jeg kan læse ud af jeres svar, at det var rigtigt, at jeg ud fra mine små, lægmandsagtige konklusioner , rettede temp. til i ugeprogrammet, så der ikke køres natsænkning!

Fra : 3773

Dato : 07-10-09 14:47

Nemlig. Det vil give noget sært hopperi på temperaturkurven.

Men måske kan du få lidt ud af at "dagsænke" ventilationen. Specielt hvis huset er lidt solfølsomt.

Du har følgende muligheder