Automatisk udlufter EuroPur
Fra : Lars001
Vist : 4443 gange
20 point
Dato : 25-09-09 21:21

Den automatiske udlufter på ekspansionsbeholderen på mit gasfyr (BOSCH EuroPur ZSB 3-16 A 23) lækker lidt vand - måske omkring en halv deciliter i døgnet.

Er det lovligt at skifte sådan en selv? Og er der noget specielt at være opmærksom på i den forbindelse? Eller er det bare at skrue den af og sætte den nye på?

Jeg kan ikke finde et reservedelskatalog til mit fyr nogen steder på nettet, så det kniber også med at finde en ny udlufter

Håber at I kan hjælpe

Lars

Fra : Eyvind

Dato : 25-09-09 21:23

Det er ikke ulovligt at skifte den udlufter.

Fra : joeson

Dato : 25-09-09 22:17

Den kan du skifte selv, men vær opmærksom på om den er momteret lukkevetil, eller om du først skal tap vandet af anlægget, kedelen.
Mvh
joeson

Fra : joeson

Dato : 25-09-09 22:18

Kontakt Borsh

Mvh
joeson

Fra : Hejdu58

Dato : 26-09-09 02:41

Du kan meget let skifte den selv, sluk for pumpen, og have en ny udlufter gjort klar til montering, inden du skruer den gamle af, der vil komme lidt / noget vand ud, afhængi af hvor hurtig du er til at få den nye på

Og en ny kan købes her.

http://vvs-eksperten.dk/index/automatisk-udluftere-280

Fra : Lars001

Dato : 26-09-09 09:08

Tak for svarene. Det vand, der kommer ud af udlufteren, kommer ud ved den lille skrue i toppen. Er det tegn på, at der er noget galt med udlufteren eller med ekspansionsbeholderen?

Den lille udluftningsskrue står selvfølgelig åben.

Hilsen Lars

Fra : Gasmanden2

Dato : 26-09-09 10:17

Det er kun aut. udlufteren der er defekt. Hvis trykekspantionen ikke virker korrekt, kan den ikke få aut. udlufteren til at lægge vand. Trykket i dit varmeanlæg vil stige og falde, i takt med tempr. i gaskedlen hvis tryk.eks.beh. er defekt.

Og du må som nævnt højre oppe, gerne skifte den selv.

Gasmanden2

Fra : Hejdu58

Dato : 26-09-09 11:21

Nu har jeg lige nærlæst det hele og jeg skal lige vide om det er en ekspansionsbeholderen? bruges i åbne anlæg og sidder aller øverste / højest oppe på anlægget, DEN skal der IKKE komme vand ud af hele tiden. Så er der en lille lækase i din varmsvandsbeholder.

ELLER om det er en [U]Trykekspansionsbeholderen? [/U], den bruges i lukket anlæg og kan sidde ved siden af kedlen, men dem har en membram inden i , hvor der er lufttryk på den ene side og anlægsvand på den anden side, og er det den lille luftpåfyldning der kommer vand ud af er trykekspansionsbeholderen defekt.

hvilken type har du på anlæget

Fra : Eyvind

Dato : 26-09-09 11:47

BOSCH EuroPur ZSB 3-16 A 23 >> har trykekspansion som sidder i toppen af det væghængte fyr.

Fra : Hejdu58

Dato : 26-09-09 12:13

Hvis der er en trykekspansion, er der ikke en aut. udlufteren i toppen af den, der er luft i toppen af den, og det er luften der bliver presset sammen / udvider sig efter temp. så hvis det er en trykekspansion med menbram i er den defekt og beholderen skal skiftes

Fra : Eyvind

Dato : 26-09-09 12:52

Ja lad os lige finde ud af om det er fortryksventilen der kommer vand ud af.
Eller det er den automatiske udlufter, som sidder i forbindelse med Trykekspansionsbeholderen.

Fra : transor

Dato : 26-09-09 13:52

Der er ikke udlufter på et fyr.
Men måske på radiatorsystem og kedel.

Fra : Gasmanden2

Dato : 26-09-09 14:28

Bosch EuroPur er lavet i to udførelser.

Den ene har aut. udlufteren siddende på siden af cirkulationspumpen, den anden har den siddende på toppen af trykekspantionsbeholderen.

Gasmanden2

Fra : Eyvind

Dato : 26-09-09 15:50

Ok Gasmanden2, jeg mente bare at den næsten var mage til min Bosch ZSR 18-4

Fra : Lars001

Dato : 26-09-09 19:00

Til info har fyret udlufteren siddende på toppen af ekspansionsbeholderen.

Lars

Fra : Lars001

Dato : 26-09-09 19:03

Og lidt mere info: Anlægget sidder i kælderen, så det kan nok ikke være et "åbent" anlæg.

Men jeg må se hvad gasmanden siger næste gang han kommer og laver service. Så kan han vel skifte den i forbindelse hermed.

Lars

Fra : Eyvind

Dato : 26-09-09 20:00

Nej - for et "åbent" anlæg har ekspansionsbeholderen siddende som øverste punkt over øverste radiator.

Fra : Hejdu58

Dato : 26-09-09 20:12

Man kan sagtens have et åben anlæg i kælderen, ekspansionsbeholderen skal bare være over den øverste / højste radiatorer.

Og et lukket anlæg skal der være en trykekspansionsbeholderen, hvor der er luft i toppen, som bliver presset sammen når temp. stiger og vandet udvider sig.

Så på et lukket anlæg skal der ikke være en aut. udlufteren på toppen af trykekspansionsbeholderen, for så vil der ikke være luft i den, og luften virker som en fjeder når vandet udvider sig.

Hvor tit hælder du vand på anlæget ?, hvor stort et tryk har du på anlæget ?.

Fra : Lars001

Dato : 27-09-09 08:44

Ekspansionsbeholderen sidder i forbindelse med fyret - altså i kælderen.

Se: http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/EuroPur_3-16__7-22_.pdf

side 6. Udlufteren er POS. 27

Jeg fylder vel en 3-4 dl på en gang imellem. Jeg tror det svarer meget godt til hvad der tabes gennem udlufteren.

Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 09:13

Ja og det ser ud som om der er masser af plads til at skifte den ud med en fra
Hejdu58's link
http://vvs-eksperten.dk/index/automatisk-udluftere-280
( Lukkeautomatik betyder at man fremover ikke skal lukke vandet af for at skifte udlufteren)

Fra : Gasmanden2

Dato : 27-09-09 13:19

Det er et lukket system og ikke åben. !!!!!

Gasmanden2

Fra : Gasmanden2

Dato : 27-09-09 13:37

Hej EYVIND

Så du har et af de meget få CeraStar Plus med keramisk brænder.

Dem er der godt nok ikke ret mange tilbage af. Det er ellers en fantastisk kedel, der kører rigtigt godt. Eneste fejl med dem, er de udnytter gassen lidt for godt, og er til tider nærmest kondenserende, med tærret aftræk til følge. Hvis det sker hos dig, så skal du ikke lade en eller anden smart vvsér overtale dig til at udskifte det hele. Nøjes med aftrækket. Har I problemer med at skaffe sådanne et, til den tid, så kontakt mig lige, så skal Jeg se om Jeg ikke kan hjælpe.

Gasmanden2

Fra : Gasmanden2

Dato : 27-09-09 13:38

Hej Lars1

Som svar på dit spørgsmål:

Ja, det er lovligt at udskifte aut. udlufteren selv på denne kedel.

Gasmanden2

Fra : Eyvind

Dato : 27-09-09 14:25

Tak Gasmanden2 - det er skrevet bag ørene.
Om vinteren kan der sidde istapper på det lodrette aftræk.

Du har følgende muligheder