Forstærker til høretelefoner?
Fra : kobsie
Vist : 1023 gange
100 point
Dato : 10-05-09 22:09

Jeg har et par Sennheiser 280 PRO høretelefoner som jeg gerne vil bruge til mit fjernsyn. Jeg kan bare høre en smule baggrundsstøj, hvilket er temmelig træls at høre på. Så ville lige høre om der er nogen der ved hvad jeg evt kan gøre?. Ville det hjælpe at tilslutte en høretelefonforstærker eller lignende?.

Fra : heller22

Dato : 10-05-09 22:10

Måske har dit TV en menu, hvor du kan skrue op for høretelefonerne?

Fra : kobsie

Dato : 10-05-09 22:34

Lyden virker skam fint nok. Der er bare en iriterende baggrundsstøj samtidig med.

Fra : heller22

Dato : 10-05-09 22:46

Nå for hulen. Jeg troede, at du kun kunne høre baggrundsstøj . Nå, men hvis du sætter en form for forstærker til, vil du også forstærke støjen. Så det er nok ikke lige vejen.

Kan du muligvis koble dit TV til et Dolby-anlæg af en eller anden art, og så sætte høretelefonerne i dette?

Fra : kobsie

Dato : 10-05-09 23:03

Jeg har ikke noget der minder om et dolby anlæg. Ville dette måske være løsningen da?.

Fra : heller22

Dato : 10-05-09 23:13

Nu skrev jeg så flot et Dolby-anlæg. Et stereo-anlæg kan også gøre det. Og ja, jeg er mener, at det vil løse problemet. Hvis ikke, er dine høretelefoner alt for gode

Fra : heller22

Dato : 10-05-09 23:23

Nu har jeg lige set de tekniske specifikationer på dine Sennheiser hovedtelefoner, og bare frekvensområdet en kanon: Responsbåndbredde 8 - 25000 Hz.

Fra : kobsie

Dato : 11-05-09 00:28

Okay, jeg vil lige prøve at teste med et sterio anlæg en af dagene så :)

Fra : heller22

Dato : 11-05-09 00:38

Helt fint. Jeg ser frem til at høre, hvordan det går med det . Og nu vil jeg se dyner .

Fra : poul1erik

Dato : 11-05-09 08:21

Impedansen på dine telefoner er sikkert for høj.Jeg vil tro at den er 600 ohm.

Fra : 3773

Dato : 11-05-09 09:53

600 ohm er normalt for hovedtelefoner!

Men hvor har du tilsluttet dem? Er det til en autoriseret hovedtelefonudgang? I så fald er denne defekt. Hvis du kun hører støj i hovedtelefonerne og ikke i højttalerene er der en fejl i det forstærkertrin der trækker hovedtelefonudgangen. Hovedtelefonen kan ikke selv genere knitrende støj.

Hvilket TV er der egentlig tale om?

Fra : poul1erik

Dato : 11-05-09 17:53

Telefoner til MP3 spillere er 32 ohm.

Fra : heller22

Dato : 11-05-09 18:21

Til de teknik-interesserede:

SENNHEISER HD-280 PRO:

Sennheiser HD 280 pro DJ headphones - dynamic, closed, 64 Ohms impedance, 102dB SPL, 8Hz-25kHz range, one-sided coiled cable min1m/max 3m lenght, folding/swivelling shells, high sound absorption (32dB), screw-on mini-jack adapter. Weight: 220g

Fra : kobsie

Dato : 12-05-09 17:21

Jeg har faktisk prøvet prøvet hovedtelefonerne på lidt af hvert, og jeg får en baggrundsstøj på det meste. Nogle apparater er det værre på end andre. Min pc har jeg fået det bedste resultat på. Jeg har tilsluttet dem minijack udgangen på min Panasonic PX80 fladskærm, og har også forsøgt på minijack udgangen på et CRT fjernsyn jeg har stående. Jeg har også en en række ting hvor jeg kan trække audio og video ud seperat via AV forbindelserne( playstaytion 2, Wii mm.). Jeg har forsøgt at koble telefonerne direkte til disse forbindelser via et kabel jeg har. Jeg ved godt at man normalt tilslutter en forstærker eller et anlæg mellem desse og hovedtelefonerne normalt, men jeg får altså samme iriterende baggrundstøj som når jeg tilslutter hovedtelefonerne direkte til minijackudgangene. Jeg er ikke helt med du hvad i mener med impedans, men jeg er rimelig overbevist om at baggrundsstøjen kommer fra transformatere og lignende i de aparater som jeg tilslutter mine høretelefoner. Nogen forslag?

Fra : heller22

Dato : 12-05-09 17:47

Citat
Impedans er den elektriske modstand som et elektronisk komponent eller transducer frembyder over for vekselstrøm.

Impedans måles i ohm. Impedansens værdi er et komplekst tal, hvor realdelen er den velkendte elektriske modstand - og imaginærdelen (delen med i eller j med fortegn) er reaktansen. Skrives f.eks. (100 + j*(+50)) ohm. Selv om man indenfor matematikken bruger bogstavet i som symbol på den imaginære enhed, bruger man indenfor elektronikken bogstavet j, fordi i i forvejen bruges som symbol for størrelsen af en vekselstrøm.

Impedansen i ohm er per definition den multiplikative inverse af den elektriske admittans i siemens.

Ovenstående har jeg hentet fra Wikipedia.

Har du prøvet andre hovedteleoner på de nævnte apparater?

Fra : kobsie

Dato : 12-05-09 18:16

Jeg har prøvet med to forskellige headsæt fra min pc, og flere forskellige øretelefoner. Baggrundsstøjen er ikke nær så høj, men lydkvaliteten er simpelthen for dårlig.

Fra : heller22

Dato : 12-05-09 19:00

Så må dine Sennheisere være for gode, eller der må være en fejl i dem.

Jeg tror forøvrigt, at det kan lade sig gøre, at lave en lille box med et par "modstande" i, som kan sætte modstanden (impedansen) op til fx 600 ohm. Prøv at spørge et andet forum om det - altså de mennesker, der svarer på alt om stereo o.s.v.

Fra : heller22

Dato : 12-05-09 19:37

PS! Prøv at spørge i afdelingen for Fritid. Der må være nogen elektronikteknikere, der kan svare på, om der kan laves (eller findes) sådan en "modstandsbox".

Fra : heller22

Dato : 17-05-09 15:14

Noget nyt om dine Sennheisere ?

Fra : kobsie

Dato : 18-05-09 07:42

Ikke rigtig. Jeg har ikke fået noget respons i det spørgsmål jeg har lavet i fritids afdelingen. Efter at have googlet en hel del, ser det ud til at en forstærker måske alligevel kan være løsningen. Tilsyneladende fungerer de fleste forstærkere som en "modstand" i sig selv. Jeg er dog ikke blevet klogere på hvad jeg skal gå efter, og om det rent faktisk vil afhjælpe mit problem. Jeg kan bare ikke forstå at dette problem med baggrundsstøj, tilsyneladende ikke er mere udbredt. Jeg mener, hvis man tager et typisk anlæg (musik anlæg, indbyggede højtalere i et tv, surround system, høretelefoner...you name it) og skruer helt op for lyden, uden altså at afspille noget som helst - så kommer der den der baggrundsstøj. Altså hvad gør folk i disse tilfælde, når der tilsyneladen ikke officielt er noget det hedder en "modstandsbox"?. Mit problem er jo som tidligere nævt, at baggrundstøjen ved normal volume er irriterende høj.

Fra : heller22

Dato : 18-05-09 12:58
Fra : kobsie

Dato : 19-05-09 07:19

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men jeg kan se at der står "Impedans: 32-600 Ohm" i produktbeskrivelsen. Det har ikke noget at gøre med før omtalte "modstand" som forstærkeren laver i sig selv vel?. Det er simpelthen bare det "arbejdsområde" som den er beregnet til ik?.

Fra : heller22

Dato : 19-05-09 18:46

PU-HA. Sådan noget spørger man ikke helt almindelige mennesker om.
Men jeg tror, at du faktisk selv giver svaret med "arbejdsområde".

Fra : heller22

Dato : 22-05-09 21:52

Nu har jeg lige læst ovenstående igennem, og jeg er kommet frem til, at det må være dine Sennheisere, der er noget i vejen med, når der er baggrundsstøj fra alt, som du tilslutter dem. De må være "overfølsomme".

Accepteret svar
Fra : heller22

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-09 21:57

Jeg kom sgu til at klikke på SEND, før jeg var færdig med mit svar .
Men impedans er - Samlet modstand i elektrisk vekselstrømskredsløb. Og noget kunne tyde på, at det er denne modstand, der er for lille.

Hvis du har mulighed for det, så prøv at få testet de hovedtelefoner hos fx HiFi-Klubben. Det ville jeg altså gøre, hvis det var mig, der havde sådan nogle Sennheisere.

God weekend

Godkendelse af svar
Fra : kobsie

Dato : 10-06-09 06:30

Hov, jeg havde lige glemt at vende tilbage. Jeg fik købt en hovedtelefonforstærker, og det blev faktisk en del bedre. Støjen er ikke helt væk, men nu er det i hvert fald nede på et acceptabelt niveau. Du skal skal have tak for svarene heller22.

Fra : heller22

Dato : 10-06-09 10:37

Det er helt fint, at du har fundet en acceptabel løsning. Glæder mig .

Og tak til dig også .

Du har følgende muligheder