Varmepumpe/gaskedel
Fra : friisholm
Vist : 1836 gange
198 point
Dato : 11-03-09 21:06

Hej alle.
Jeg søger et par gode råd...
Sagen er den at jeg har en defekt Luft/vand Nilan VGU 230 fra 1985 og en Juncker gaskedel fra samme år.Derfor vil jeg skifte det hele ud, enten en ny VGU 250 og en ny gaskedel,for at få en bedre økonomi,både som kondenserende /bedre økonomi i cikulationspumpen (100W nu).
Eller en varmepunpe som kan trække det hele.
Jeg har fået pris på en Viessmann 300 gaskedel med varmvandsbeholder til 38800kr.
En ny VGU 250 koster fra Nilan ca 27000 + installation.
Jeg vil selvfølgelig gerne beholde min udsugning men ikke nødvendigvis.
Jeg har også brændeovn, så mit gasforbrug er ca 1000m3
El 4000Kw.
Er det muligt at anskaffe en god og økonomisk Luft/vand varmepumpe til 50000-60000kr.

Fra : 3773

Dato : 12-03-09 09:04

Nej, hvis varmepumpen skal være god 100 - 110000 kr komplet monteret Men der findes masser af ukomplette anlæg i prisklassen. Men enten kører de af røven til i frost, eller også kan de ikke lave ordentlig brugsvand. Dem der duer og kan det du vil have koster!

Der findes dog en anden, ikke ueffen mulighed. IVT har en kombineret udsugnings- og jordvarmepumpe. Den skal ikke have særligt meget slange. Størrelsesmæssigt ville den nok løse opgaven. Dens opbygning gør dog at den er plaget af dårligere virkningsgrader end de "rene" jordvarmepumper. Mener der netop er kommet en ny og lidt kraftigere udgave, vistnok 695 Twin. Den gamle hed 495Twin.

Fra : friisholm

Dato : 12-03-09 13:20

UHA
Det er mange penge..

Har nu set efter boligventilationsvarmepumper.
Nilan VGU 250
Genvex Vanvex 185
IVT 550
Vølundm Fighter 100p

Hvilke har den bedste udnyttelse COP ?

De har forskellige kølemidler er der noget der bedre end andre.

Fra : 3773

Dato : 12-03-09 14:51

Det er kun brugsvandspumper du angiver. Skulle du ikke have et opvarmningsanlæg???

Fra : friisholm

Dato : 12-03-09 15:13

Hej 3773

Jo, det er korrekt,selvfølgelig vil jeg helst købe en pumpe som kan klare det hele.
Men en vp som dem jeg har beskrevet koster små 30000 at få sat ind og hvis jeg køber en ny gaskedel også til ca 30000,så kører jeg videre.
Men sevfølgelig allerhelst en alt i eet..
Jeg skal til energimøde hos IVT i aften også for at høre om de muligheder der findes.

Jeg er glad for at du vil besvare mit indlæg og ønsker alle mulige oplysninger før der bliver købt ind.

Fra : 3773

Dato : 12-03-09 16:13

Det er jo hos Bjarne. Dygtig og seriøs mand. Få dig en snak med ham!

Fra : sp4nker

Dato : 20-03-09 15:04

Du skulle overveje at kigge forbi: www.volundvt.dk

og så skulle du kigge efter en Fighter 310P
(varmepumpe til ventilation, varmtbrugsvand og centralvarme)3 i een...bedre kan ikke gøres eller billigere!!

Fra : 3773

Dato : 21-03-09 15:42

Næh og læs på www.heatpump.dk om Vølund Fighter 310 ejere der er ved at gå konkurs pga ekstremt energiforbrug. Skidt ide at kombinere varmepumper og ventilation.

Du har følgende muligheder