Varmegenvinding.
Fra : jackslumber
Vist : 1564 gange
60 point
Dato : 09-03-09 17:04

Jeg ved der findes en mængde om dette emne, men ikke lige noget som besvarer mine spørgsmål.
Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde et anlæg som kan bruges i et nybygget sommerhus på 110 m2, meget godt isoleret jeg har lagt rørene og sat ventiler i loftet, da det går til kip.
Jeg havde oprindelig købt en Nilan 300, men den blev leveret skadet ,det har taget mig et år at få pengene retur fra tømmerhandlen,, bagefter er der een som har sagt at det var også det forkerte anlæg.
Planen er at det skal kunne opvarme huset primært, evt. hjælp af en luft/luft varmepumpe, jeg har kikket på NILanVP 18 Compact , mine indvendinger er at det er tåbeligt at have 200 liter varmt vand i et sommerhus som benyttes af 2 personer, så hellere en 60 liter el varmer.
Jeg vil være meget taknemmelig for hjælp.
MVH

Fra : 3773

Dato : 09-03-09 17:11

Luftvarme = Meget svært og meget dyrt at lave ordentligt. Mange har forsøgt. Og enten trækker det og/eller støjer det. Og reguleringen er vildt dårlig og med stor hysterese.

Luft/luft varmepumper som Nilan's til opvarmning = Kedeligt driftøkonomisk

Skulle jeg ikke kigge i sparegrisen havde jeg lavet Greenline HT+C6 fra IVT til opvarmningen. Havde lavet et GSM modul til fjernbetjening og udnyttet den sænkningsfunktion varmepumpen er født med. Lavet ren gulvvarme. Installeret en Genvex Energy I til at sørge for ventilationen.

Fra : 3773

Dato : 09-03-09 17:15

Skal du varme, skal luften ned. Skal du bare recirkulere eller ventilere, skal den være oppe under loften, såehhhh standard ventiler = duer ringe, eller slet ikke. Anlæg der kan varme, er dårlige til at ventilere/køle og vice verca.

At udskifte ligeså meget luft, som der skal bruges til at transportere tilstrækkelig varme ind i huset = økonomisk uføre.

Fra : 3773

Dato : 09-03-09 17:17

Iøvrigt derfor at klimavarmepumper styrer luftretningen afhængig af om de varmer, køler eller hvad. Ligeledes styres ventilator hastigheden også.

Regulære luftvarmesystemer har ikke været markedsført seriøst siden 1984! Bevares Nilan har solgt deres VPL'er (men spørg ikke til deres driftøkonomi eller komfort).

Fra : transor

Dato : 09-03-09 18:44

Al den slags er inderligt overflødigt og uøkonomisk iet sommerhus.

skulle der i sommerperioden være en kølig dag er det bare om at hav en ekstra ulden trøje- eller en varm kvinde.

Fra : 3773

Dato : 09-03-09 20:20

Jahhhhh Transor. Som vanligt et totalt unødvendigt og totalt irrellevant svar. Du har tidligere bevist at du aner 0,00 om ventilation, køling og VVS. Hvorfor holder du dig ikke væk fra den slags spørgsmål og nøjes med at forpeste andre?

Fra : 3773

Dato : 10-03-09 08:24

Hvis ellers kanalerne er tilstrækkelig store, vil en panasonic Big Rac hide Away kunne løse opgaven. Men prismæssigt er den halv-uspiselig. Men den lille hide-away har det der skal til, yder en meget fin virkningsgrad osv. Men der skal en del luft til. Problemet bliver individuel varmeregulering i de enkelte rum. Ligeledes vil badeværelse have behov for anden opvarmning. Det kan du ikke opvarme med luft. Slutteligt kommer så etablering af ventilation i huset (big-rac kan ikke ventilere).

Billigste (og nemmeste) er elradiatorer. En luft/luft vp i stuen (enten IVT Nordic eller Panasonic NE9 Danmarkspumpen). Og slutteligt laver du ventilationen vha Genvex Energy I. Brugsvand vha Metro elvandvarmer - 100 liter koblet til 380V.

Fra : jackslumber

Dato : 10-03-09 08:34

Kære 3773
Du har tydeligvis givet udtryk for din kompetence på ventilations område, gennem indlæg i tidligere diskussioner vedrørende. Nu er huset det man på moderne dansk ,kalder et fritidshus som benyttes 3-4 dage om ugen. Jeg har bygget mange huse, men dette hus skal jeg bruge selv og har bestræbt mig på at isolere og gøre huset så tæt som det rimeligvis kan komme et klasse 1 hus.
De ventiler og rør i henholdsvis 110,120 og 160 mm er de oprindelige fra villapakken fra nilan 300 compact, sat op efter alle forskrifter.
Måske er løsningen, en højeffektiv varmepunpe, FX Panasonic NE 9GKE, med en COP på 5, og så med et mindre varmegenvindings anlæg fx 300 compact. Så skulle det kunne spille for omkring 30.000, hvad mener du om den løsning ?

Fra : 3773

Dato : 10-03-09 09:09

NE9 ligger med COP på 4,6 ellers er det rigtigt. NE'eren har 10 gr funktion. Vil du alligevel ikke bruge den, hedder løsningen HE9 med COP på 5,3. Men hvordan du kommer til 30000 kan jeg ikke se. Med mindre du køber parallelt importeret isenkram koster en HE'er +20000

NB 110mm og 120mm er ikke ventilation. Bruger du ventilerene fra pakken, er dette IKKE egnet til luftvarme.

Men jeg ville lave en HE'er i stuen. Bad og værelser fik hver en lille elradiator - og det var så det! VE'en ville jeg lave med en Energy I eller lignende god maskine.

PS hvis ikke der er små zonelyddæmpere med, så køb et par stykker (til værelserne).

Fra : jackslumber

Dato : 10-03-09 12:19

Hej 3773
Du mener at 110 ventiler som går ud i hver rum forbundet til 125 mellem værelserne og derefter 160 til aggregat ikke duer til ventilation, lyddæmpere på alle ventiler både ind og ud.
Jeg er tilbøjelig til at gøre som du forslår en HE9 gke som denne til 13300,, og så vidt jeg kan se ikke paralelimporteret..; http://www.vvsweb.dk/--Panasonic-varmepumpe-HE9GKE-Nordic-Flagship,-indeog-udedel.pid186350.aspx.
Og har du noget at indvende imod Nilan 300T, som kan købes for 17000,- incl.og er hele montagen vi har foretaget helt hen i vejret , og jeg ligeså godt kan proppe alt af? Vi har el gulvvarme i bad, men ikke andre steder, ej heller trukket kabler til det.
Jeg kan ikke finde denne nogen steder, panasonic Big Rac hide Away
Alternativt skal jeg sætte en brændeovn op, hvilke jeg vil være træt af, da jeg simpelthen ikke kan holde mig vågen med sådan en i huset.
Har du med din viden også kendskab til nogen som kan montere vp, og indregulere en varmegenvinding , svar gerne med PM ?

Fra : 3773

Dato : 10-03-09 12:32

Vedlagte Panasonic er en parallelimporteret og derfor IKKE mærket Danmarkspumpen. HE'ere der er fra Kinnan hedder Danmarkspumpen. Derfor heller ikke omhandlet af Kinnans fine 5 års garanti. Derforuden er det FORBUDT selv at montere den.

Nej du kan ikke finde noget om Big Rac. Det er slet ikke GDS. Importeres til kommecielt brug i DK.

ø110 findes ikke i ventilationsverdenen. Det hedder ø100! Lyddæmpere alle steder lyder fint. Skal dog have en tegning for at kunne vurdere om det er nogenlunde balanceret.

Nilan er fin, bortset fra de stædigt bliver ved med at putte plastic i deres anlæg. Alle former for ekstraudstyr koster det blå ned fra himlen til Nilan. Nyligt har de lidt af software-fejl.

Køber du selv parallel importeret isenkram, kan du få stygt svært ved at få nogen til at montere det for dig. Og er der nogen der hopper på, hedder det forudgående underskrivelse af ansvarfraskrivelse.

Fra : jackslumber

Dato : 10-03-09 13:23

Jeg kunne ikke finde på at begynde at rode med montering selv, jeg har lige skrvet til leverandøren, som påstår at det ikke er paralel import, så må han jo give samme garanti.

Jeg tager sikker fejl, rørene er ø 100 helt ude, rørene er monteret af professionelle, helt indtil bryggers, hvor festen sluttede da de ville montere en 300T, som have fået et ordentlig skral af en gaffeltruck, selvom de hævdede at der ikke var sket noget med pumpen, spurte jeg Nilan, de fra- skrev sig garantien, hvis jeg monterede en skadet unit, og der hængde den så i lang tid.
Derfor vil jeg gerne denne gang have vejledning i hvad er rigtig og forkert, men alligevel ikke betale det hvide ud af øjnene.

Fra : 3773

Dato : 10-03-09 13:52

Uanset hvad de der vvs-web ting siger, er der ikke tale om en "Danmarks-pumpen". Det er et registreret varmemærke ejet af Kinnan. Kinnan yder 5 års garanti. Hvad gør web drengene (og luftmiljögruppen der parallel-importerer til Sverige)? Gør de lige som Onzza og lukker, hvis lokummet brænder og render skrigende fra deres garanti-forpligtelser? JEG ville ikke købe en skruetrækker der!

Men de der web fiduser tilbyder jo at finde et montagefirma til dig, hvorfor ikke gøre brug af det?

Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 10:04

En af mine venner med stor teknisk erfaring har bygget sommerhus efter alle kunstens regler...

Han fravalgte varmepumper og valgte solvarme, og det giver rigeligt med varme.
Faktisk er hans største problem at slippe af med den overflødige varme.

Måske også et ufagligt indlæg, men relevant...

Fra : jackslumber

Dato : 11-03-09 10:11

Hej Svend
Jeg har overvejet det, men jeg syntes at solfangeranlæg er lidt fir dyre for min pengepung, vil du oplyse hvilke anlæg han har købt ??

Fra : 3773

Dato : 11-03-09 11:35

Solfanger er fremragende fra marts/ april og frem til sept/okt. I den mellemliggende periode (der hvor der virkelig skal bruges varme, yder det noget nær ingenting!

Har lavet flere kombinerede anlæg hvor jord- og solvarme er kombineret. Men seriøse anlæg bliver uforholdsmæssig dyre. Og bruges der ikke meget varmt vand, kommer det aldrig til at hænge sammen økonomisk.

Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 12:03

Det er batek eller bateg eller noget lignende...

Og så er det jo et sommerhus, primært til brug om sommeren,
suppleret med pejs forår og efterår, om vinteren bor han i sit helårshus...

Husk ekstra kølemulighed for overskuds varme der ikke kan anvendes om sommeren.

Fra : 3773

Dato : 11-03-09 12:08

Batec solvarme. Indehaveren (opfinderen) er Israeler. Frygtelig flink mand der ved en masse om solvarme. OK anlæg.

Mere blæret er: Velux

Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 12:13
Fra : jackslumber

Dato : 13-03-09 08:58

Jeg har faktisk besluttet mig til at vælge 3773´s løsning om en varmepumpe og et billigere varmegenvinding.
Ved nærmere læsning forstår jeg Panasonic NE pumper er de eneste som har mulighed for at sætte temperaturen til 10 grader, ellers er min. 16, men som jeg læser det skal der føres en varmekabel frem til udedelen, som tændes når den skal afises, vil det sige at man bruges almindelig strøm til afisning, altså 1kw=1 kw, istedet for HE pumperne som afiser ved egen effekt.
Det er lidt svært for mig at gennemskue økonomien i dette, nogen som at bidrage?

Fra : 3773

Dato : 13-03-09 12:38

Sludder. Både NE og HE afiser ved at vende gassen. Varmekablet er kun nødvendigt i de parallelimporterede anlæg. Deres afrimningslogik er ikke beregnet på norden. Køb en Panasonic Danmarkspumpen ved den fællesnordiske importør. Så har du ingen problemer + du får 5 års garanti. Det får du ikke ved parallelimportørerne. www.danmarkspumpen.dk (og vælg et af kølefirmaerne - ikke en elektriker)

Du har følgende muligheder