Spørgsmål til fjernvarme
Fra : BDJCBR
Vist : 697 gange
20 point
Dato : 08-03-09 09:37

Vi er igang med at få bygget nyt rækkehus
Der skal være fjernvarme

Byggeselskabet siger, at vi skal have en opvarmer (el-drevet), til at opvarme vandet fra fjernvarmen, når det kommer ind i huset.

Er dette normalt?
Jeg har aldrig hørt om, at man selv yderligere skulle opvarme indgangsvandet fra fjernvarmeværket

Fra : rotw

Dato : 08-03-09 09:46

han mener sikkert en metro vandvarmer
www.metrotherm.dk (elvandvarmer fjernvarme mm)
hjemmesiden er pt nede

http://find.tdconline.dk/google.php?searching=yes&q=metro+therm&searcharea=world

Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 09:50

Det er vist ikke normalt, jeg har sgu aldrig hørt om det.

Hør Dit kommende fjernvarmeselskab om de bruger en lav fremløbstemperatur eller slukker helt om sommeren.

Fra : BDJCBR

Dato : 08-03-09 11:07

Tak for svarene indtil videre.

rotw:
Kan du fortælle lidt mere om Metro Therm?
Hvorfor er det nødvendigt med sådan en?
Burde indgangsvandet ikke være varmt nok fra fjernvarmeværket?

Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 11:28

Jeg synes Du allerførst skulle undersøge det hos fjernvarmeleverandøren.

Måske et nyt tiltag hvor de er gået i dybden hvorvidt det er billigere for brugerne at opvarme eget brugsvand fremfor større udgift det giver hvis fremløbstemperaturen skal være høj hele året for blot at give varmt brugsvand om sommeren.
Og i disse tider kigger man også specielt meget på miljøbelastningen.

Jeg har almindeligt anlæg med en varmeveksler, det mest vanvittige lavede de for et par måneder siden hvor vores ret teknisk avancerede dag/natsænkning blev droppet, kraftvarmeværket påstod at tilbageløbstemperaturen var for høj og at vi skulle betale ekstra hvis den "adfærd" fortsatte.

Fra : vvdriver

Dato : 08-03-09 11:40

Hvis du mener,det varme brugsvand,så er det rigtigt.
Såfremt det er det varme brugsvand (det du har i dine haner)så svar lige på det,og jeg skal fortælle dig hvorfor.
vvdriver

Fra : BDJCBR

Dato : 08-03-09 11:53

Her kommer min uvidenhed så helt op til overfladen :-}
Det kan meget vel være det, som blev ment - er ikke 100% sikker dog

Men så lyder det rigtigt, wdriver?
Du må meget gerne fortælle hvorfor, tak.

Fra : trimare46

Dato : 08-03-09 12:57

du skal helt sikkert IKKE have en elvarmer sammen med fjernvarmen. i din kontrakt med fjernvarmeværket står der, at du ikke må bruge andre varmekilder. til gengæld forpligter fjernvarmeværket sig til at levere al din varme incl. det varme vand.
varmt vand får man gennem en varmeveksler og den giver alt det varme vand du vil have.
tag lige en snak med fjernvarmen om det. og hvis du er nødt til at suplere med en anden varmekilde, må det jo være fjernvarmeværket der skal betale både for installation og drift af denne.
ellers risikerer du jo, at din varmeregning bliver astronomisk høj og det kan jo ikke være meningen. så kan du ligeså godt vælge en anden varmekilde.

Fra : vvdriver

Dato : 08-03-09 14:31

Til BDJCBR
Fra fjernvarmeværket kommer der 2 rør ind i dit hus.
Den ene kommer med varmt vand til dine radiator, den anden er retur vand fra radiatorerne.
Dette vand kan du jo ikke bruge som varmt vand i dine varmtvandshaner.Her hvor jeg bor er dette vand tilsat skum for at få det til at løbe bedre i rørerne.
Så du mangler varmt vand i dine haner??.
Der er flere mugligheder,monter en Metro EL vandvarmer, men den er for dyrt i brug??.
Den anden mulighed er der flere variationer af,men kort og enkelt fortalt.
Vandet fra vandværket kommer ind i en beholder og løber rundt i kobberrør, og derfra frem til dine varmtvandshaner. Uden om disse kobberrør løber vandet fra fjernvarmeværker, og varmer vandet op som løber i kobberrørerne.Det er måske lidt klodset fortalt,men i prinsippet er det sådan det funger.
Håber du kan bruge dette
vvdriver

Fra : alka

Dato : 08-03-09 16:11

Du tror ikke det er en varmeveksler fx sådan en:

http://multikoeb.dk/varmesystemer/varmevekslere/redan/redan_akva_vita_td_37_kw_u_kappe_7085_da.html?from=kelkoo

Det er sådan én man normalt bruger til at få varmt vand fra fjernvarme.

Fra : BDJCBR

Dato : 08-03-09 16:44

Jeg ved det snart ikke, alka
Men nu ringer jeg til Københavns Energi i morgen tidlig - så bliver jeg forhåbentlig klogere
Skal nok skrive herinde, hvad de siger

Fra : Eyvind

Dato : 08-03-09 17:06

Det er muligt du skal have en kombivarmtvandsbeholder som i stilstandsperioder kan varme brugsvandet op elektrisk.

Fra : rotw

Dato : 09-03-09 17:03

ang metrotherm
http://www.metrotherm.dk/Produkter/Fjernvarme/
de laver vandvarmere til det meste og kan hjælpe dig med dit problem
fjernvarmen skulle jo gerne bruges som eneste varmekilde i huset

Fra : BDJCBR

Dato : 09-03-09 17:07

Ja...nu har jeg snakket med Københavns Energi om det (hvis nogen skulle være nysgerrige)
Og de siger det er noget vrøvl at der skal være en elvarmer.

Alt der er brug for er et varmeveksleranlæg og en varmtvandsbeholder på ca. 100-110 liter
Så jeg ved ikke hvad det er byggeselskabet prøver at proppe ind i huset...

Du har følgende muligheder