/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Turneringstabel
Fra : Bolbroe1721
Vist : 1927 gange
100 point
Dato : 27-02-09 19:30

Hej!

Jeg står og skal lave en turneringstabel med 21 hold, som alle skal møde hinanden én gang. Det er blevet lidt af et puslespil for mig med 420 kombinationer

Findes der en funktion i Excel eller lign., eller måske endda et gratis program, som kan udarbejde sådan en tabel for en?

På forhånd tak for hjælpen.

 
 
Kommentar
Fra : Dennis85


Dato : 27-02-09 19:34

Det kan helt sikkert laves via noget databasestyring, men spørgsmålet er om det ikke tager længere tid at lave, end at lave det manuelt. Det tager jo tid at sætte det op grafisk også.

Jeg kender ikke umiddelbart til noget i Excel eller andre programmer - desværre.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 27-02-09 19:36

Works har nogle meget fine skabeloner til slags

Men du slipper ikke for at føre det manuelt.....

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 27-02-09 20:10

Du stiller dem op sådan her i excel:

Alle hold 1-21 vandret
og tilsvarende alle hold 1-21 lodret

Så sværter du diagonalen sort fordi de ikke skal spille mod hinanden
og så markerer de alle over diagonalen med de to tal

De felter under diagonalen kan du glemme fordi de ikke skal spille retur kamp...

Her vist kun for 4 hold

1 2 3 4
1 b12 13 14
2 b 23 24
3 b 34
4 b


håber det ikke forskubber sig...


Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 27-02-09 20:15

[B]svendgiversen:[/B]

Forstår ikke din tanke gang helt. Det jeg godt kunne tænke mig var en oversigt á 20 runder hvor der f.eks. står følgende:

1-2
3-4
5-6
7-8
9-10
11-12
13-14
15-16
17-18
19-20
Oversidder: 21

De første par runder er lette nok at sammensætte, men efter dem begynder der at komme fejl i dem, fordi jeg så ikke kan få alle hold ind i én runde (inkl. én oversidder pr. runde)

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 27-02-09 20:47

Jeg prøver igen med ulige antal nu 5

bb 1 2 3 4 5
1 bb12 13 14 15
2 bb 23 24 25
3 bb 34 35
4 bb 45
5 bb

Første runde hver anden over diagonalen: 12 og 34
næste runde de andre hver anden...23 og 45

så 2. række hver anden over diagonalen 13 og 35
så den imellem 24 plus yderst 15

og der mangler 14 og 25 til sidste runde...

Lidt værre med dine 210 kampe med tag hver anden over diagonalen som udgangspunkt...




Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 27-02-09 20:48

Det har helt forskubbet sig...

Sorry
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 27-02-09 21:10

Der er jo mange måder at kombinere på...

Ved først afbilde denne halv matrix sikrer du at alle kampe kommer med,
men ikke rækkefølgen...

Der kan du bruge strategien med hver anden over diagonalen.

Første gang har du 20 kampe lige over diagonalen,
de giver først den du selv foreslog hveranden, og næste søndag de andre 10, de andre hveranden.

så 3 runde har du kun 19 kampe som nummer to over diagonalen,
der kan du i 3 runde igen tage hveranden de yderste 10,
så 4. søndag har du kun 9 kampe tilbage i denne skrå række, men så låner du den yderste.

tilsvarende når du kommer ned på 18 låner du de to yderste og så videre...

Er det forståeligt?
lige

Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 28-02-09 12:02

svendgiversen:

Har forsøgt mig, men kan stadig ikke få det til at hænge sammen

Der findes ikke et program som kan lave det for én, som er gratis eller nogen som ligger inde med en skabelon?

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 28-02-09 12:15

Prøv at kontakte den lokale fodbold klub...

Er sikker på DBU har et program.



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 28-02-09 12:32

Her har du først de 210 kampe, flyt dem over i Exel over diagonalen...                                                               
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21
1      12   13   14   15   16   17   18   19   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121
2         23   24   25   26   27   28   29   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221
3            34   35   36   37   38   39   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321
4               45   46   47   48   49   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421
5                  56   57   58   59   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521
6                     67   68   69   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621
7                        78   79   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721
8                           89   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821
9                              910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921
10                                 1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021
11                                    1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121
12                                       1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221
13                                          1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321
14                                             1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421
15                                                1516   1517   1518   1519   1520   1521
16                                                   1617   1618   1619   1620   1621
17                                                      1718   1719   1720   1721
18                                                         1819   1820   1821
19                                                            1920   1921
20                                                               2021
21                                                               


Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 28-02-09 12:51

svendgiversen skrev:
så 3 runde har du kun 19 kampe som nummer to over diagonalen,

så 4. søndag har du kun 9 kampe tilbage i denne skrå række, men så låner du den yderste.

tilsvarende når du kommer ned på 18 låner du de to yderste og så videre...



Hvad mener du med de yderste?


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 28-02-09 13:12

Den yderste var 1-21 men min teori holder ikke.

I første over diagonale skal du rigtigt tage hveranden:
1R: 12 34 56 78 89 910 1112 1314 1516 1718 1920 uden 21
2R: 23 45 67 89 1011 1213 1415 1617 1819 2021 uden 1

Men i 2. over diagonalen skal du tage 2 og så springe over 2:
3R: 13 24 57 68 911 1012 1315 1416 1719 1820 igen uden 21
4R: 35 46 79 810 1113 1214 1517 1618 1921 plus 120 uden 2 lånt næst yderst, yders er jo brugt.

Og så kommer problemet de samme bliver oversiddere i starten...








Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 28-02-09 13:14

Ja, det er nemlig det der bliver problemet, alle deltagere skal jo kun være oversidder én gang

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 28-02-09 13:17

Måske skal du først fjerne det hold der skal sidde over for hver weekend.

Og så vælger du,
via diagonaler i starten, randum senere,
10 hver søndag og sletter dem ud af de 210.

Men få eller lav hellere et program...

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 28-02-09 13:26

Det må vi lige tænke lidt over...

Hvis ikke du finder et færdigt program skal vi nok få det lavet.


Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 28-02-09 13:30

Det er super

Mon ikke der findes et program? Tænk på hvilke arbejde der skal ligges bag ved at udarbejde den Engelske fodbold liga?

Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 28-02-09 14:58

svendgiversen

Det må vi lige tænke lidt over...

Hvis ikke du finder et færdigt program skal vi nok få det lavet.


Står nemlig og skal bruge det i løbet af næste uge. Jo før det er færdigt jo bedre

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 28-02-09 18:06

Opgaven er meget sværere end jeg troede, så du skal ikke regne med at jeg kan løse den.
Og slet ikke på så kort tid.

Få fat i et program fra en turnerings leder...

Jeg begyndte på en halv matrix med kun 20 hold,
jeg ville så konvertere med forskellige oversiddere, alle 1 gang cyklisk.

Men så har jeg jo kun 20 spille runder, oversidderne bevirker jo, der må spilles en weekend mere..


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 01-03-09 09:53

Jeg har brugt meget tid på denne opgave uden at finde en løsning...
Hvem finder på at lave turneringer med ulige antal hold?

En mulig fremgangsmåde kunne være at gemme alle oversidderne, minus den sidste oversidder,
til sidste 21. spilledag. Det kunne være din første logiske 12 34 løsning med oversidder 21.

Og så kun se på halv matrix' en med 20 hold.

Her kunne man opdele i mindre grupper f.eks. 4 gange 5. gruppe som jeg jo kan håndtere,
se mit 2. indlæg.

Men så skal der jo rokeres om efter hver 5 kampe...
Så ingen kommer i 5. gruppe med tidligere modstandere, det har jeg heller ikke kunnet finde ud af.

Det irriterer mig meget, men jeg må give tabt...

Sorry
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 01-03-09 10:17

Hvis du spørger i sportsklubber, også skakspillere har store turnerings tabeller...

Og hvis du ikke finder et program der?

Her er et par matematikere du også kan spørge:
http://akira.ruc.dk/~gud/euc05/matb2b/vejl/exp.htm
http://www.matematiksider.dk/piethein.html

Men du er jo lidt sent på den...

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 01-03-09 10:59

Her er diagonal metoden anvendt med succes for de første 6 runder med reduceret 20 hold:

1R: 12 34 56 78 89 910 1112 1314 1516 1718 1920
2R: 23 45 67 89 1011 1213 1415 1617 1819 plus 120 yderst
3R: 13 24 57 68 911 1012 1315 1416 1719 1820
4R: 35 46 79 810 1113 1214 1517 1618 plus 119 220
5R: 14 36 58 710 912 1114 1316 1518 1720 plus 219
6R: 25 47 69 811 1013 1215 1417 1619 plus 118 320

Runde 1R ville jeg så gemme til den sidste oversidder runde 21R med oversidder 21.

Men så begynder det at knibe med 4. skrå række over diagonalen...

Du kunne jo begynde med de her: 2R til 6R,
hvis du er i tidsnød, og ikke når at få fat i et program,
så har du 5 uger mere til at spørge eller programmere...

Med fare for at de her påbegyndte kampe gør resten af pudslespillet umuligt at løse!!!
Verdens største og sværeste sudoku...




Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 01-03-09 11:16

Jeg glemte at nævne at jeg lod holdene sidde over i rækkefølge 1 til 20, med 21 i oversidder runden.

Det er jo meget let at konvertere, eksempelvis for de første 5 runder, disse:
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
1 2 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
1 2 3 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
1 2 3 4 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

til den reducerede runde med 20 hold:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20




Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 02-03-09 08:12

Jeg kan ikke helt slippe den dumme opgave...
Gør som jeg, print den halve 20 er matrix ud, og klip den i felter.
(marker først så du kan se forskel på eksempelvis 1 12 og 11 2).

De skal så bare fordeles med 10 i hver, og ingen hold må optræde to gange.
Sidste runde er jo på plads med oversidderne i min 1R...

Måske skulle du øge points lidt så andre ser jeg har givet op,
Så får du snarere nye, mere kyndige hjælpere....



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 02-03-09 19:16

Ja, nu er du snart i tidsnød! Jeg har heldigvis, tror jeg nok, en bedre metode...

Diagonal metoden er god nok til de første ca. 6 runder,
hvor man fint kan supplere med de yderste celler, men så begynder det at knibe.

Så jeg vil foreslå "cirkel connect" metoden:

Vi er vel enige om, at vi kan bruge din første kombination, identisk med min første runde 1R,
som den sidste oversidder runde?
Og du er med på at konvertere de 21 hold til 20, excl. oversidderne??

Så i stedet for en halv 20 er diagonal matrix: Tegn en stor cirkel,
(hvis du ikke har tegneredskaber, kan omkredsen af en underkop lige være på et a4 ark).
Afbild de 20 hold, jævnt fordelt på periferien, dvs. for hver 18 grader laver du en plet.

Og så kommer den ikke fejl bare metode:
Begynd ved hold 1, forbind forlæns til nærmeste nabo og du har runde 1R.
Begynd igen ved hold 1 baglæns og du har runde 2R.

Tegn forbindelseslinierne i din afbildning, alle skal være trukket til sidst...

Fortsæt denne fremgangsmåde med at tage nabo nummer to forlæns 1-3, 2-4 osv. =3R
og baglæns 1-19, 18-16 ... 1il 2-20 =4R.
Bemærk du nu ikke længere har problemer med at hoppe til de yderste, alt er cyklisk...

Fortsæt med nabo nummer 3, forlæns og baglæns...

På et tidspunkt får du ikke nok: de 10 kampe, fordi springene er for store,
og du må låne af næste nabo runde...

Men denne metode fører entydigt frem til målet,
der skal jo være én og kun én forbindelse mellem alle hold.

Lidt meget manuelt arbejde, og der er sikkert matematikere her i kandu, der har lettere metoder.
Eksempelvis et turnerings tabel program??





Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 03-03-09 10:34

Ikke meget hjælp at få fra kloge kandu brugere...
Måske har jeg overinformeret med tomme løfter?

´En du jo let kan lave er holdene med 10 i forskel, lige overfor i din "cirkel connect" model:
1-11, 2-12 osv op til 10-20. Den kan du roligt begynde forårsturneringen med...

Du har hævet points men ingen kommentarer??
Har du fået fat i et program? Eller er du begyndt selv??
Med diagonal eller cirkel connect eller din egen helt 3. metode???

Efter 1 og 2 i forskel, som jo giver 4 runder uden problemer og den helt lette med 10 i forskel,
må du til at kombinere flere forskels rækker...

Har det noget formål at jeg og andre fortsat bruger tid på dette spørgsmål?
Det er jo ved at være forår og der andre ting der skal laves...







Kommentar
Fra : Bolbroe1721


Dato : 03-03-09 17:11

De 21 "hold" i én pulje skal bruges i forbindelse med der skal holdes møder mellem alle hold. Så det er i relation til en arbejdsopgave jeg er blevet stillet.

Jeg vil forsøge mig med din cirkel model og så må vi se hvad det bringer.



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 04-03-09 13:11

Hvor langt er du kommet?
Måske kan du få glæde af mine første runder:

Ligesom man kan vælge sin nabo både til højre og venstre,
bør man jo for hver konstant differens få 2 runder

Her de to med forskel 1 dvs nærmeste naboer, forlæns og baglæns:
1 2   3 4   5 6   7 8   9 10   1112   1314   1516   1718
1920
1 20   1819   1617   1415   1213   1011   8 9   6 7   4 5
2 3

Og her tilsvarende 2. nabo, dvs nabos nabo:
1 3   2 4   5 7   6 8   9 11   1012   1315   1416   1719
1820
1 19   1618   1517   1214   1113   8 10   7 9   4 6   3 5
2 20

Heller ikke 3. nabo giver problemer:
3 6   5 8   7 10   9 12   1114   1316   1518   1720   2 19

1 18   1619   1417   1215   1013   8 11   6 9   4 7   2 5
3 20

Men chek hellere, hvert hold skal jo forekomme én og kun én gang i hver linie...


Så har jeg problemer med 4. nabo:
1 5                           
1 17

Og det undrer mig for 4 går jo ligesom 1 2 og 10 op i 20, med lette løsninger...

Derimod har fundet en elegant kombination for 5. nabo:                           
1 6   2 7   3 8   4 9   5 10   1116   1217   1318   1419
1520
1 16   6 11   7 12   8 13   9 14   1015   2 17   3 18   4 19
5 20

Men igen chek hellere...

Så er jeg ikke kommet længere og der er problemer...


11   1 7                           
12   1 15                           
13   1 8                           
14   1 14                           
15   1 9                           
16   1 13                           
17   1 10                           
18   1 12   

Bortset fra den sidste lette lige overfor:                        
1 11   2 12   3 13   4 14   5 13   6 16   7 17   8 18   9 19
1020

håber det kan spare dig for et par spekulationer??

Og jeg vil fortsætte min egen tummerum, nu i haven...

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 08-03-09 14:36

En bedre alternativ måde at klare oversidderne på er at tilføje et hold X,
alle kampe hvor X forekommer udgår og modspilleren bliver oversidder...

X skal selvfølgelig møde alle de andre 21 hold, og være oversidder i én kamp.
Prøv igen med denne kombination...

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste