|
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 17-01-09 16:52 |
|
Hvad så hvis i fortsætter - synker vandstanden yderligere.
Fylde til MAX - vil da få den til at tabe vand ................det er jo overskud nå vandet varmes op.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 17-01-09 17:02 |
|
Ja - for så bliver vandet jo ikke kølet ned og det udvider sig og forsvinder.
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 17-01-09 17:04 |
|
Ja vand kan komme ud de mest mærkelige steder.
En tanke
Hvis der er lidt utæt i toppakningen ind til vandkamret, så kan kompresionstrykket, sætte tryk på kølersystemet, og vandet vil så blive presset op i ekspansionsbeholderen, og ud af sikkerhedsventilen. - Så vær opmærksom på, om der kommer vand ud ved denne beholder, evt ved at vikle noget køkkenrulle omkring, så du kan se om det bliver vådt.
En komprsionsmåling af de fire cylindre kan måske også afsløre noget???
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 17-01-09 17:10 |
|
arhhhhh, hvis ikke den køles ned brænder motoren sammen. Oftest gør en defekt termostat at vandet pisser igennem og motoren ikke bliver driftvarm, fordi der hele tiden er fuldt knald på vandet frem til køleren.
Vandet kan ikke blive væk. Ergo render det enten ind i motoren (defekt toppakning) eller render ud (hul).
Toppakningen kan man i nogen tilfælde konstatere selv, hvis et tændrør er brændt helt ren. Der kommer vedvarende hvid rør ud af udstødningen. Hvis olien har vand i sig kan det også ses der (snot i olien og masser af snot på oliedækslet).
Hullet kan mekanikeren finde på normalt under 5 minutter, med mindre det er dit varmeapparat. Men så har du en tydelig indikation ved at varmeapparatet ikke kan fjerne duggen fra ruderne.
Har du mekanisk snilde kan du også selv fifle en trykprøver frem. Men mekanikeren har den og når der kommer tryk på, kan en erfaren mekaniker på få minutter afgøre om det er det ene eller det andet.
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 17-01-09 17:50 |
|
Måske det kan være toppakningen som er utæt ind til forbrændingskammeret. Så opdager man det ikke da det ryger med udstødningen ud.
Tjel lige farven på motorolien. Det skulle ikke gerne være gråligt. Hvis det er det så er der vand i olien
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 17-01-09 18:32 |
|
Hvis ikke Vandstanden kommer under min. er det helt normalt,vandet udvider sig når det bliver varmt og det overskydende "skubbes" ud.
Hvordan har du konstateret at Termostaten er defekt ?.
| |
|
FORD = Find Omgående Reservede Dele
eller
FORD = Flere Ordentlige Reparationer Dagligt
Jeg har selv en Ford, dog af noget ældre dato end din
Jeg har lige skiftet termostat på min Golf, det eneste den gør er at stå konstant åben når den er defekt, hvilket resulterer i at motoren aldrig bliver ordentlig varm.
Der er sikkert nogen der kommer på nakken af mig når jeg kommer med dette råd; Fyld et brev ingefær i kølevandet og kør en tur på mindst 20km, det har reddet mig mange gange for mindre utætheder i kølesystemet.
Min mor's kadett kørte fint med det i over 7 år, uden problemer
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 17-01-09 20:21 |
|
Jeg kender en mekanikker, som køre race på lukket bane. Han har repareret sin kobling med en Cola.
Jo den er god nok.
Han kunne køre bagefter, og koblingen fedted ikke bagefter (men den kunne til gengæld heller ikke koble ud, og måtte skifte gear med mellemgas)
Bilen skulle dog heller ikke bruges bagefter, hertil havde den lidt for meget under løbet med en del påkørsler!
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 18-01-09 00:12 |
|
Og ikke en har nævnt en defekt vandpumpe som mulig årsag
Du finder et tørt sted at parkere din bil, så starter du den og lader motoren gå...gerne med en smule gas så vandet cirkulerer hurtigere.....så kan du under bilen se hvor utætheden er, og på den måde lokalisere utætheden....om det er køleren, en slange, varmeapparatet eller vandpumpen.....eller måske en tæret frostprop i motorblokken o.s.v.
Hvis bilen ikke koger eller hvis den ikke ryger hvidt, er det meget lidt sandsynligt, at det har noget med topstykke/toppakning at gøre....
Det kan dog ikke helt afvises, at det er en lillebitte lækage i pakningen, men jeg synes alligevel det er for meget vand den taber til at det ikke skulle gi' andre synptomer.....
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 18-01-09 00:25 |
|
Er der ikke andre end mig der undrer sig over at der ikke er nogen respons,hvorvidt vandstanden kommer under minimum.
Kommer den ikke under minimum, er der jo ikke noget problem.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 18-01-09 09:06 |
|
Jo muldvarp1 - jeg ventede også at høre om det.
| |
| Godkendelse af svar Fra : theill |
Dato : 18-01-09 09:39 |
|
Tak for svaret bredker.
Og tak for alle de andre gode forklaringer og forslag.
| |
|
@Fijala
Hermed gjort, dog tror jeg ikke der er mange der vil tro på det
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 18-01-09 14:27 |
|
taunusanden
Dit Tip får en blandet modtagelse,men jeg tilslutter mig og anbefaler.
Har selv prøvet flere gange og det virker som du siger når der er en minimal utæthed.
Man må af og til hekse lidt når man kører gamle biler.
| |
|
@muldvarp1
Helt enig, motoren tager sgu ikke skade af det.
Men sådanne "husmands råd" falder ikke altid i lige god jord
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|