Tryk på Oliefyr - Hjælp!
Fra : Freemen
Vist : 7336 gange
20 point
Dato : 13-11-08 12:12

Hej med jer

Har et problem som jeg gerne vil have lidt hjælp til.

Problemet:
Tryk på oliefyret falder til 0 efter noget tid 1-7 dage. Har ikke holdt øje med det.
Oplyst af tidligere ejer at den skal står på 1½

Vil gerne have løst det, da jeg kan forstå at det kan lede til brud på slager eller andet i installationen. Er dette korrekt?

Info:
Varmen kommer fint rundt til alle radiator i hele huset.
Har læst om ekspansionsbeholder og problemer i andre tråde, men problemet i de andre tråde var ikke helt som mit.

Har prøvet at kontrollere beholderen via "cykelventilen" og der kom ikke vand ud eller luft. Hvad betyder det så?? Hvad skal der ske, hvis beholderen ikke er defekt.
Kan forstå at vand ud er lig med at membranen er ødelagt.

At få tryk på anlægget er ikke noget problem. Der skal utrolig lidt vand til, at få den op på 1,5 bar igen. Gætter på 0,1-1 liter vand.

Er dette årsagen til at trykket på vandet i bruseren ikke er det store, altså at der ikke er tryk på "oliefyret".

Vil gerne hjælpe med flere oplysninger, hvis jeg kan bidrage med mere. Har kun 20 point at gøre godt med, men mit problem er meget mere værd for mig.

/Freemen

Fra : 3773

Dato : 13-11-08 12:17

Skidtet er utæt. Almindeligvis plejer expansionsbeholderen at være røget (det lyder sådan). Er det en af de rigtig kedelige utætheder, kan kedlen være revnet. Ellers kan det være utæt alle mulige steder.

Men oftest er expansionbeholderen gået. En ny koster ikke alverden. PS pil ikke ved "cykelventilen" den bruges til at pumpe luft ind på den anden side af den membran der er inde i beholderen. Det er den luft der skal virke som fjeder på de udvidelser der er i et sådan system.

Så byt nu beholder først. Har du mistanke til det resterende kan smeden på under en time trykprøve anlægget når han alligevel er der for at pille.

Fra : 3773

Dato : 13-11-08 12:19

For ringe tryk på brugsvand, skyldes oftest at f. eks sien i bruserarmaturet et griset til. Alternativt har jeg oplevet svær tilkalkning på brugsvandsbeholderens stigrør. (kan ret skiftes). Det fikser smeden også på et øjeblik.

Fra : Freemen

Dato : 13-11-08 12:24

Det er helt nyt amatur - så det er nok brugsvandsbeholderen.

Det lyder til en smed skal på besøg.

Fra : 3773

Dato : 13-11-08 12:25

Det ville nok være klogt!

Fra : pbp_et

Dato : 13-11-08 12:26

Bagfra: Dit tryk på bruservandet er et resultat af kalk i brusehovedet og andre steder i brugsvandsystemet. Har intet andet end opvarmning tilfælles med fyret.
Det andet lyder som et tømt luftkammer i ekspansionsbeholderen, især da du har haft ventilen af!jeg vil være så grov at foreslå, du lukker for cirkulationen, tapper 15-30 liter af anlægget, spænder luftventilen til ekspansionsrummet godt fast og pumper de samme 15-30 liter luft ind. Nu kan du fylde vand på til det ønskede tryk (1½ atmosfære??), udlufte alle radiatorer og højtliggende rørbøjninger, fylde vand på igen efter behov. Check så lige med en skefuld sulfovand, at der ikke fiser luft ud ved føromtalte ventil. Hvis tilfældet, skal den skiftes. Start cirkulationen og konstater, at det virker. Hvis du atter taber vand, lyder det som en rørskadeforsikringssag!
mvh
pbp

Fra : Freemen

Dato : 13-11-08 12:43

Lukke for cirkulationen er vel lig med at slukke for cirkulationpumpen i mit tilfælde.

Fra : pbp_et

Dato : 13-11-08 12:44

Yes!

Fra : Hejdu58

Dato : 13-11-08 16:32

Problemet:
[...]

Ud fra det du skriver kan jeg se at det er et et-plans hus, hvor trykmanometer og trykbeholder er det øverste punkt på anlæget.

Dit anlæg er ikke utæt, men der mangler luft i trykbeholderen, ISÆR efter at du har haft ventilen af, hvis det er en 10 liters trykbeholder, så luk ca. 5 liter vand af anlæggetnog pump luft i beholderen til trykker er 1½ bar, og tjek at ventilen er tæt, så luften ikke siver ud igen.

Fra : pylleb

Dato : 13-11-08 17:23

Hej

Har lige selv haft samme problem - og der blev sat det helt store i gang med lækagesøgning fra forsikringen ad.

Vi fandt selv fejlen.....en utæt ventil der sidder på fyret, måske lidt gemt , men det hjalp fuldt ud.

Bare en lille oplysning herfra

Pylleb.......

Fra : trimare46

Dato : 13-11-08 17:47

det er din trykekspansion der er defekt. der er ikke plads til, at vandet kan udvide sig ved opvarmning, og så bliver det trykket ud det svageste sted i systemet. og det er ganske små mængder vi snakker om. når du fylder vand på anlægget igen gætter jeg på, at det er meget lidt der skal fyldes på før trykket er normalt igen.
og hvis det er rigtigt, er der ingen tvivl. så hedder det en ny trykekspansion.
den koster iøvrigt ikke ret meget, så det er bare med at få den skiftet.

Fra : Freemen

Dato : 13-11-08 18:50

Er der nogen der ved hvor lang tid en smed skal bruge på opgaven, hvis den er lige til? Hvad er deres time priser ca.?

Kan se at en beholder koster ca 350 kr på nettet :)

Fra : pylleb

Dato : 13-11-08 21:18

Nej ..Nej........nu er i ude i noget jeg slet ikke har spurgt om .............

Skal den automatiske udlufter ventil være lukket eller åben............???

Fra : 3773

Dato : 28-11-08 20:50

Hvad har du spurgt om pylle? Elleer taler vi dobbeltprofil der taler mig sig selv?

Du har følgende muligheder