Varmegenvinding Nilan VPL15EC
Fra : frelle01
Vist : 3391 gange
40 point
Dato : 21-10-08 18:37

Jeg har købt ovennævnte, men magler råd og tips omkring rørdimensionering, placering m.v.
Hvem skal jeg købe hos ?
Hva dskal jeg købe ?
Nogen der kan hjælpe ?

Fra : 3773

Dato : 24-10-08 17:10

Hvis du havde handlet et seriøst sted, ville jeg nok anbefale det. Men lad mig gætte på en eller anden internetbutik??

Seriøst bør sådan noget sælges som en pakkeløsning. Ikke noget problem i gør det selv, men der bør følge seriøs rådgivning med, i en noget bedre klasse end Nilan's væverier i monteringsinstallationen.

At designe ordentlige ventilationsanlæg er der ikke så mange der kan, idet det kræver at du har prøvet at regne den slags på manuel facon (ikke med smarte pc-programmer). Dernæst vil det være en fornuftig ide at man har prøvet at indregulere en kollossal bunk VE anlæg. Så lærer man hvad man bør og ikke bør. Kunsten hedder at lave et balanceret kanalsystem, hvilket en erfaren VE-mand gør på rygraden. Og det uden at begå åndsvagheder som PC-programmer ikke kan detektere. Den øvelse tager et par timer med en bygningstegning og så har du en tegning og en stykliste. Så kan du købe kanaldele mv ved alle mulige forskellig VVS og EL-grossister + eventuelt Øland eller Lindab (dissse handler dog ikke med private).

Men hvor iøvrigt en VPL ????? Skrækkelig konstruktion! En Genvex Energy er da et langt bedre produkt (omend man ikke kan sammenligne luft/luft VP med passiv genvinding). Fik jeg sådan en Nilan VP forærende, var den sat til salg i den Blå Avis indenfor en time!.

Fra : frelle01

Dato : 24-10-08 18:11

3773 jeg kan jo lidt fornemme du udelukkende er Genvex-mand.
Jeg havde i mit tidligere hus et særdeles velfungerende Nilan-anlæg, og derfor købte jeg af en bekendt den pumpe jeg nævner.

Men jeg forstår ikke helt din kommentar - jeg bad jo bare om et konkret råd og ikke om en anmeldelse af det jeg har købt......

Kan du give mig det ?

Fra : 3773

Dato : 25-10-08 15:59

Næh, mit eget har jeg skam selv bygget. Synes bare luft/luft VP'er som Nilan (og Genvex) bygger dem, er noget stygt lort. Genvex anbefaler jeg udelukkende fordi, deres Energy produkter er at betragte som aldeles hæderlige.

Ja, jeg kan give dig de fornødne råd! Men de er ikke bare lige at lægge på tryk. Ordentlig rådgivning kræver tegninger og beskrivelse af hvad man har lyst til at lave. Men jeg er ikke meget for at tegne VPL anlæg, idet begrænsningerne der ligger i disse anlæg nemt giver utilfredse kunder pga træk osv. Og det giver man så den projekterende skylden for ( i dette tilfælde mig)!

Fra : 3773

Dato : 25-10-08 16:01

...og det skal sige at Genvex'es Luft/luft'er er knap så horribel, idet man kombinerer med passiv genvinding og derved åbnår væsentlig lavere forskel mellem kompressor on/off.

Men du kan forbedre din VPL noget ved påbygning af heat-pipe! Har du overvejet det?

Fra : frelle01

Dato : 26-10-08 09:35

Nej - så meget ved jeg ikke om det. Men lad mig høre dit råd....

Fra : 3773

Dato : 26-10-08 13:36

Som minimum ville jeg udvide anlægget med heatpipe, om ikke anden for at få nogenlunde anstændige filtre med (der er filtre i heatpipe unit'en).

Glem "vild-ledningens" anbefaling af lydslanger, og brug istedet faste lyddæmpere. ø160 x 900 er fint. Hver afgrening udføres med lysddæmper ø 100 x 300 (eller 600).

Indblæsningsrøret føres direkte fra unit'en i ø160 og indtil der kun er een ventil tilbage (om man så må sige. Så reduceres ned. Denne sidste ventil bør være største rum eller længst væk (hvis huset er stort) Luften har nemmeste ved at komme hertil (luft vil helst ikke dreje i TEE-stykker). Alle resterende rum klippes på siden VHA påklip eller TEE stykker. Tee stykkerne ø160/ø100 gren.

Du indblæser i alle sove/opholdsrum..

Udsugning: Du udfører en ø160 streng der ender med en renselem. Bad, toilet og bryggers giver du en ø100 kontrolventil. Køkkenet giver du en ø125 kontolventil.

Bedste ventiler er Halton URH til udsugning, næstbedst Ølands KSO eller Lindabs KSU. Undgå de billige af plastik og ventiler med kort kegle.

Til indblæsning har Halton gode, og der findes ret gode og billige ventiler fra Systemair. Ingen undgå plastik og de billige af Lindab's der hedder KI.

Så mht indkøb, ville jeg nok tage ventiler og lyddæmpere fra SystemAir, kanaler fra Lindab eller Øland. Men disse handler ikke med private, så du skal have et mellemled.

Hætterne er optimalt set kip-monterede eller næstbedst på siden af taget. Ø200 ville være passende. Lyddæmpede taghætter fra Exhausto er de allerbedste THAV og THFV med de koster en jetjager. Riste i gavl gør anlægget vindfølsomt.

Afkast og indtag skal kondensisoleres med min 30mm afsluttet med alukaraft og tapede samlinger.

Alla kanaler lægges ned på spærfoden og der pakkes op med isolering - jo mere jo bedre - husk på det er ret varm luft.

Husk at tape gennembrydninger af din fugtmembran.

Sådan!

Fra : frelle01

Dato : 26-10-08 14:25

Tak for det 3773 - jeg vil prøve at lave en dimensionerin ud fra min plantegning.
Jeg har et 1-plans-hus 140 m2, så det skulle være rimeligt i dén forstand.

Jeg har åbent køkken/stue, hvor jeg også har brændeovn - er der noget jeg skal tage hensyn til dér, f.eks. indblæsning over brændeovn ?

Du vil altså anbefale ø100 ventiler på nær i køkken - hvorfor ikke ø125 ?

Fra : 3773

Dato : 26-10-08 14:33

Hvorfor!

Hvad er din rumdeling?

Fra : frelle01

Dato : 26-10-08 17:15

Alm. retangulær, med 3 værelser á ca. 15 kvm., gang, bryggers, gæstetoilet, badeværelse og køkken-stue i eet (med brændeovn).....

Hvad med brændeovnen - noget specielt hensyn ?

Fra : 3773

Dato : 26-10-08 18:17

Sug i toilet, gæstetolet og bryggers med ø 100 ø125 i køkken.

Indblæs i de tre værelser og over brændeovnen. Den over brændeovnen er den du bør have mest drøn på (altså den direkte).

Fra : 3773

Dato : 26-10-08 18:19

Husk at sørge for at der kan vandre luft fra rummene - altså høvl af døre eller fjern dørtrin. Eller duer det ikke.

Fra : frelle01

Dato : 26-10-08 18:51

Et sidste spørgsmål. Den reduktion du nævnte på den sidste indblæsningsventil - skal den bare være direkte fra ø160 mm til ø 100mm ?

Tak for dine gode råd iøvrigt....

Fra : 3773

Dato : 26-10-08 19:50

Yes. Og vælg en tangentiel reduktion, sådan at du kan holde røret nede på spærfoden.

Fra : frelle01

Dato : 26-12-08 11:56

Så er jeg i fuld gang med arbejdet. ......

Kan det være en ide at vælge både udsugning og indblæsning i nogle af værelserne, selvom der er god luft under dørene ?

Jeg spørger fordi jeg pt. har en del kondens på mine vinduer om morgenen.....

Du har følgende muligheder