Ingen varme på sidste radiator
Fra : Mjalla
Vist : 1250 gange
20 point
Dato : 14-10-08 20:09

Jeg har lidt af et problem, jeg mangler varme på de sidste radiatorer på strengen.
Jeg har et åbent et-strengs anlæg og rørene til radiatorerne er af mærket Gigal ( nok ikke stavet korrekt ).
De rør der løber til radiatoren bliver varme, men kun til det pass-rør der forbinder røret med returen. Til tider kan jeg fornemme at toppen af radiatoren bliver lunken og ikke mere. Når jeg fylder vand på anlægget kan jeg lufte ud indtil der kommer vand ud af radiatoren, men så snart jeg tænder pumpen er det somom at i de omtalte radiatorer forsvinder noget af vandet, så der påny er luft?? Og ved udluftning påny kommer der kun en lille smule luft men ingen vand.

Jeg har skiftet pumpen til en A-pumpe men uden resultat. Derud over har jeg monteret en ekspansions beholder så løftehøjden er endnu højere men uden resultat. Ved vandpåfyldning stiger viseren på manometeret, og når jeg lukker for vandet falder manometret langsomt til ca. 1, for derefter meget langsomt at falde til 0.
Min mistanke går på at selve kedlen er utæt, men jeg kan ikke se noget vand nogen steder. Så derfor kan den ikke holde et tryk. Er der nogle kloge mennesker derude med lidt hjælp??
Har haft en vvs'er til at se på det, og han fatter intet.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 14-10-08 20:18

Afløbet fra ekspasionbeholderen.................er vel åbent/frit så evt vand kan ses.
Og sikkerhedsventilen ligeså.

Desværre lyder det som en kraftig utæthed.

Godkendelse af svar
Fra : Mjalla

Dato : 14-10-08 20:24

Tak for svaret Eyvind.
Ja, når jeg fylder vand på, fortsætter jeg til der løber ud af overløbsslangen.
Og sikkeheds ventilen er også åben.
Du skriver KRAFTIG utæthed, hvor forsvinder vandet da hen??
Hvis du mener utæthed fra rørene til radiatorerne, tror jeg ikke det er, for der er varme på alle de andre radiatorer.

Fra : Eyvind

Dato : 14-10-08 20:50

Jammen jammen - hvis trykket falder til 0 i løbet af kort tid selvom overløbet er holdt op med at løbe og sikkerhedsventilen er lukket.............må der være en utæthed.
Eller du gør noget forkert.

Du har følgende muligheder