/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Mads Hansen Bobel
Fra : svendgiversen
Vist : 1408 gange
211 point
Dato : 21-09-08 11:19

Min gamle ven Gunnar spørger nu igen efter sin familie på fyn, nu hans farmors familie...

Hans farfar Hans Jensen Hansen var gift med Metea Nielsen, Vejrup Mark, Indslev sogn,
Hun er født 10/4 1868.

Hun havde en søster Mine? gift med Mads Hansen fra Bobel,
de havde 3 sønner Sigurd, Bent der flyttede til Millinge,
og Gunnar, som min ven og første chef er opkaldt efter...

Gunnar kørte ind i et tog på sin motorcykel og blev dræbt engang i 1930 erne.
Hvem kan finde mere om denne fynske familie?

 
 
Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-09-08 11:43

Ved at se på et kort tror jeg Bobel rigtigt hedder Bubel?
De fynboer er ikke altid så lette at forstå.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 21-09-08 12:05

Det rigtige er så Bubbel og ligger øst for Indslev Tårup

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-09-08 12:28

Ja, men kun et b på mit Danmaks kort? (Aschehoug fra 2005)

Og hvorfor finder jeg så ikke Indslev her i sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 21-09-08 12:30

http://kort.eniro.dk/ Skriv Bubbel

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 211 point
Dato : 21-09-08 12:42

Citat
Hun havde en søster Mine?

Det bliver så til Rasmine Nielsen
Født 10 October 1862 kirkebog Odense/Vens/Indslev-ingslev 1836-1873 Opslag 73
Forældre: Anders Nielsen og Maren Mathiasen Holm Vejrup (23 år) altså født i 1839 ca.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 21-09-08 12:47

Metea hedder så nok Matea kirkebog Odense/Vens/Indslev-ingslev 1836-1873 Opslag 80

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 21-09-08 12:56

Maren Mathiasen Holm 15 August 1839 kirkebog Odense/Vens/Indslev-ingslev 1836-1873 Opslag 52

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-09-08 12:59

Bubel eller Bubbel?
Indslev eller Ingslev??
Bare de fynboer kunne være mere stringente...

Matea lyder rigtigt, det var vist også det Gunnar sagde?
Og også plausibelt, at Rasmine blev til Mine...

Bare vi havde en fælles folketælling med Matea og Rasmine, plus forældre,
for at være sikker...





Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-09-08 17:27

En lidt for gammel Mads Hansen fra Bubel
"
Odense, Vends, Ingslev, Bubel, , 8, FT-1801
Karen Nielsdatter 47 Enke Huusmoder Huuskone uden jord
Mads Hansen 11 Ugift Hendes børn
Anne Kirstine Hansdatter 13 Ugift Hendes børn
Karen Hansdatter 9 Ugift Hendes børn
Maren Hansdatter 6 Ugift Hendes børn
Maren Jeppesdatter 75 Ugift Til leye boende Fattig og nyder almisse af sognet
Niels Jørgensen 29 Ugift Tienestefolk
Anne Rasmusdatter 23 Ugift Tienestefolk
Anne Chrestensdatter 70 Enke Konens moder
"
Mest for at vise det hedder Bubel med enkelt b


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-09-08 17:33

Men nu Bubbel:
"
Odense, Vends, Ingslev, Bubbel By, En Gaard, 27, FT-1880
Mads Hansen 60 Enkemand Husfader. Gaardeier Indslev Sogn, Odense Amt
Mads Hansen 25 Ugift Hans Barn Indslev Sogn, Odense Amt
Lars Hansen 19 Ugift Hans Barn Indslev Sogn, Odense Amt
Nikkoline Hansen 16 Ugift Hans Barn Indslev Sogn, Odense Amt
Marie Hansen 14 Ugift Hans Barn Indslev Sogn, Odense Amt
Maren Kirstine Petersen 21 Ugift Tjenestefolk Kavslunde Sogn, Odense Amt
Niels Hansen 12 Ugift Tjenestefolk Brenderup Sogn, Odense Amt
"
Så du har nok ret?

Og tre gange Mads Hansen, den yngste kan jo være (Ras)Mine' s mand??

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 21-09-08 17:46

Her står der igen Indslev? ikke Ingslev??

http://www.middelfart.provsti.dk/Historie.htm

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 21-09-08 19:54

En man der er 19 år ældre end sin kone og over lever hende hmmmmm

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 21-09-08 20:15
Kommentar
Fra : kaj-e-s


Dato : 22-09-08 00:36

til svendgiversen - og jer andre

Det er nu ikke fynboernes skyld med de forskellige stavemåder.
Indslev som det hedder i dag hed før i tiden Ingslev.
Som så mange andre steder i landet staves stednavnene forskelligt afhængig af årstallet.
Den lille by, der næsten hænger sammen med Indslev-Tårup i dag hedder Bubbel.
Ikke for at starte en diskussion men bare som en lille oplysning.
M.v.h. - kaj-e-s

Kommentar
Fra : thoustrup


Dato : 22-09-08 11:08

hej Svend
jeg kontakter lokalhistorisk forening i Brenderup i aften eller i mogen (der er åben tirsdag), de må jo da kende til den ulykke. hvis du har mulighed for at mere nøjagtig årstal, så kan jeg gå på "mit" lokalarkiv, de alle aviser fra Middelfart Venstreblad meget meget langt tilbage.

mvh
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 15:05

Unskyld forsinkelsen i disse Ryder Cup tider...

Jeg kender godt arkivalieronline, men er ikke så god til at tyde det håndskrevne.
Jeg ville jo bare være sikker på at de to søstre har samme forældre.

Og hvis det heddet Indslev i dag, er sognetræf ikke opdateret,
og på mit Danmarkskort står der godt nok Indslev, men også Bubel...

Jeg har prøvet at få fat i Gunnar med hensyn til flere detailler,
som tidspunktet for togulykken, med det er ikke lykkedes, endnu...

Kommentar
Fra : thoustrup


Dato : 22-09-08 15:56

hej Svend

Ang. vores fynske byer.
der er særlig 2 byer på Fyn som de københavnske kort bryggere og dem der sidder inden for Valby bakke, der kalder sig bedre vidende.
Den ene er Bubbel. Den blev i gamle dage stavet BUBELL. Nu staves byen på landkort BUBEL, men på vejskilte her omkring og selve byskiltet står der BUBBEL.
Den anden by, hvor Kjøvenhavnerne ikke har fattet udviklingen. Er ALLESØ, alle steder i og omkring byen staves det med Ø i enden. Staves byen ofte på landkort ALLESE, med E.

Andre byer med diverse stavemåder er: Kavslunde, som i dag er ændret tilbage til gammel stave måde KAUSLUNDE, efter et pres fra byens borgere.
Indslev hed indtil for ca. 50 – 60 år siden INGSLEV. I dag er G byttet ud med D.
Og lige en ting til, mht. os fynboer. Bramming hed jo også Bramminge engang. Og det ligger så vidt jeg ved i Jylland. Oppe ved min faders barndoms sted ved Mejrup ved Holstebro. Har tingene også ændret sig uden at beboerne har ønsket det..
SAVSTRUP er stedet i dag, med i gamle dage hed det SAUGSTRUP, med beboerne på SAVSTRUPVEJ skriver konsekvent SAUGSTRUPVEJ, det bliver de ved med.
Gården som jeg er opkaldt efter hed dengang i 1905 THOUSTRUP   , Først blev H’et fjernet, senere røg U’et og blev erstattet med V. en Københavnsk beslutning. De mente af H’et og U’et så gammel og bondsk ud.

Sådan er der så meget.


Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 19:00

Citat
Jeg ville jo bare være sikker på at de to søstre har samme forældre.

Det kan jeg så sige at det har de, samme kirke, samme by, samme forældre.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 19:03

Og Svend hvis du har en e-mail adresse kan du sende den via PM, så kan jeg sende dig kirkebogsudskrifterne så du selv kan se efter.

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 19:16

Jeg tror på dig doktor_dem

Så er "Mine" = Rasmine fundet, men hvilken Mads Hansen gifter hun sig med?

Tak til Kaj og Thoustrup for bynavne udredningerne...

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 19:31

Har ikke fundet Mads Hansen endnu.

Og
Rasmine Nielsen 10 October 1862
Matea Nielsen 10 April 1868
Begge har forældre:

Anders Nielsen
Maren Mathiasen Holm

Og der så lige 6 år mellem de to piger så der kan godt være måske to søskene imellem dem

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 19:44

Citat
men også Bubel...


Bubbel

Mads Hansen er ikke fundet endnu

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 20:04

>>Odense, Vends, Ingslev, Bubbel By, En Gaard, 27, FT-1880
>>Mads Hansen 60 Enkemand Husfader. Gaardeier Indslev Sogn, Odense Amt
>>Mads Hansen 25 Ugift Hans Barn Indslev Sogn, Odense Amt

Mads den yngre er så født ca 1855

>Rasmine Nielsen 10 October 1862

>>En man(d) der er 19 år ældre end sin kone og over lever hende hmmmmm

Ikke forstået???





Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 20:06

Der så en Niels Jørgen Nielsen 3 Marts 1865
samme forældre:

Anders Nielsen
Maren Mathiasen Holm 25 år
Og alle i Indslev/ingslev

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 20:21

Citat
>>Mads Hansen 25 Ugift Hans Barn Indslev Sogn, Odense Amt

Er ugift derfor

dr.dem


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 20:25

Godt med en mellemste bror til at videreføre navnet og gården...

Selv tror jeg (Ras)mine gifter sig med den ca 7 år ældre Mads den yngre?

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 20:27

Jamen hvor og hvornår?

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 20:29

Kirkebøger fra Indslev/ingslev viser først vielse fra 1892

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 20:32

I 1880 er Rasmine jo kun 17 år gammel...

De gifter sig nok engang i 80 erne?

Og sønnerne Sigurd, Bent og Gunnar er så nok født lige før og lige efter 1890


Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 20:38

Tror du selv på at en 17-20 årrig fik barn den gang hendes mor var 23 år

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 20:48

Der er noget, der er helt galt her?

Det er jo Rasmine, født 1862, der gifter sig med Mads Hansen,
og får sønnerne Sigurd, Bent og Gunnar...

Jeg kan ikke få fat i min ven Gunnar i aften, håber at kunne afklare med flere detailler i morgen.

Foreløbig tak, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 20:52

Roglig nu, Rasmines moder var 23 da hun fik Rasmine.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 21:09

Ja, og hvis Rasmine er ca. på samme alder da hun føder første gang, er Sigurd født ca 1885?

Kun fordi du nævner en 17-20 årig mor??

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 21:39

Samtlige personer i husstanden

Odense, Vends, Ingslev, Bubbel Bye, en gaard, 1, FT-1860, B0514
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Hansen 40 Gift gaardeier heri sognet [Indslev]
Karen Dorthea Larsen 31 Gift hans kone do [Indslev]
Kiersten Nielsdatter 62 Enke(mand) aftægtskone paa gaarden do [Indslev]
Mads Hansen 6 Ugift deres børn do [Indslev]
Ane Kirstine Hansen 4 Ugift deres børn do [Indslev]
Hansine Hansen 2 Ugift deres børn do [Indslev]
Anders Hansen 21 Ugift tjenestefolk Eiby sogn, Odense Amt
Lars Rasmussen Hansen 12 Ugift tjenestefolk Harndrup sogn, Odense Amt
Magrethe Larsen Bang 22 Ugift tjenestefolk N. Aaby sogn, Odense Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Altså hvis det er ham er han født i 1854

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 21:53

Hvis og hvis min røv er spids
Mads Hansen Født d. 9 September 1854 Bubbel
kirkebog Odense/Vens/Indslev-ingslev 1836-1873 Opslag 23
Mads Hansen 40 Fader
Karen Dorthea Larsen 31 Moder

Om det er ham du leder efter ved jeg jo ikke

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 22:00

Så endelig ringede Gunnar tilbage...

Han påstår at der på hans kort står Bobel, men jeg fik ham så forklaret: Bubell til Bubel til Bubbel.

Han havde kun hørt sin mormors søster omtalt som Mine, men var straks med på Rasmine.
Og de tre brødre var på alder med hans far eller lidt ældre.
Faderen Ejnar Hansen Lyshøj er født i 1901...

Og så jernbane ulykken:
Det var ikke på Nordfyn men en nu nedlagt jernbane til Assens, vist Broby banen?
Og ulykken skete ved Haarby, så det er nok ikke Middelfart Venstreblad , men måske Fåborg??

Gunnar er født i 1926 og husker ulykken som dreng på nok lidt under 10 år?
Så det har været i første del eller i midten af 1930 erne, nærmere kunne han ikke komme...

Og Bent der flyttede til Millinge, så ikke længere Odense, men Svendborg Amt.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 22:03

Dem finder vi nok senere skal

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 22:05

PS. karen er 25 år da hun får lille Mads

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 22-09-08 22:07

Til de to sidste indlæg:

Godt fundet, og rigtigt: Alt for mange hvis?

Jeg ved jo ikke om det er ham, det er bare den eneste Mads Hansen fra Bubbel,
som jeg har kunnet finde på en passende alder.

Nu må vi se om der dukker en vielse og nogle drenge fødsler op i morgen...

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 22:09

Citat
Kirkebøger fra Indslev/ingslev viser først vielse fra 1892




dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 22-09-08 22:12

Svend kan du nu hilse hele min familie i sønderjylland fra mig

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 07:36

Ja doktor...

Hvem?

God Morgen

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 08:47

Der må da være gift nogen fra Ingslev og Bubel før...

Hvilket sogn mon de så var tilknyttet?

Apropos doktor: Hvad er forskellen på Vorherre og en Overlæge?

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-09-08 18:30

Citat
Apropos doktor: Hvad er forskellen på Vorherre og en Overlæge?

Er de kvindlig eller mandlig ???????

Citat
Hvilket sogn mon de så var tilknyttet?


ved det ikke endnu først hed det Indslev senere hed det Ingslev men kan være at kirkebøgerne er gået til måske?

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 18:33

Vorherre ved godt han ikke er Overlæge...



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 18:43

Rund om Ingslev, med Tårup, Vejrup og Bubbel, finder vi:
Ejby, Nørre Aaby, Asperup, Brenderup, Harndrup og Fjeldsted sogne...


Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-09-08 18:43

For øvrigt, har disse kirkkebøger været nemme at læse syntes jeg, har så gemt 4 stk. fra Stats arkivet vedrørende Gunner og hans familie.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-09-08 18:55

For Vends er der :
Asperup
Balslev
Brenderup
Ejby
Fjelsted
Føns
Camborg
Gelsted
Harndrup
Husby
Indslev/ingslev
Kavslunde
Middelfart
Nørre Åby
Rorslev
Rørup
Strip-Røjleskov
Udby
Vejby
Ørslev



dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 19:06

Ja og derudaf har jeg udvalgt de 6 sogne, der omgiver Ingslev sogn...

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-09-08 19:15

Svend der er ingen vej udenom ind og læse kirkebøger

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 19:28

Det vil jeg så overlade til gamle Gunnar, men du fandt jo Rasmine m. fl. Tak for det.

Der er iøvrigt en slægts guru på Fyn, der har det meste af øen på papir, helt uden EDB,
ham vil Gunnar også kontakte...

Lader spørgsmålet stå lidt endnu, men "doktoren", der sikkert ikke er overlæge,
har givet de bedste svar.

Togulykken kan nu følges under lokal historie...

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-09-08 20:12

Citat
men "doktoren", der sikkert ikke er overlæge,

Cand litavert

dr.dem


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 20:33

Måske kan du så også sende de 4 gemte kirkebogs sider til mig:
sv.giversen@stofanet.dk

Så vil jeg give dem videre til Gunnar Lyshøj Hansen

Tak for en fin indsats.

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 23-09-08 20:47

Er sendt

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen


Dato : 23-09-08 21:11

Tak for svaret dr_dem.

Og tak for mails med kirkebogs uddrag...
Og jeg skal nok lade være med at fortælle andre hvem du er.


Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 24-09-08 17:50

Jamen Svend vi er ikke færdi skal finde resten

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-08 19:29

Jeg er kun mellemmand og har et par haste opgaver inden golfsæsonnen slutter...

Den reelle spørger er Gunnar Lyshøj her: g.lyshoej@email.dk
tlf 74450190, Nordborg på Als

Hvis du finder mere kan du kontakte ham direkte...
Han har fået dine mails og takker mange gange.



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste